خبرگزاری کار ایران

طحان‌نظیف در نشست خبری:

مجلس با وجود اعلام نظر شورای نگهبان، از سال ٩٨ اصلاحی در قانون انتخابات صورت نداده است/ قوانین مخالف اصل ششم برنامه توسعه نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد

مجلس با وجود اعلام نظر شورای نگهبان، از سال ٩٨ اصلاحی در قانون انتخابات صورت نداده است/ قوانین مخالف اصل ششم برنامه توسعه نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد
کد خبر : ۱۲۵۵۰۴۹

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آخرین باری که شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات اعلام نظر کرده سال ٩٨ بوده و از آن زمان مجلس اصلاحی صورت نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی طحان‌نظیف در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک اعیاد گذشته و عید غدیر خم و گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان و پس از ارائه گزارش بررسی‌های شورای نگهبان از زمان نشست خبری پیشین تا امروز در گزارش عملکرد سالیانه شورای نگهبان گفت: در این مدت یک ساله ما در شورای نگهبان ۶۰ مصوبه ارسالی از مجلس را بررسی کردیم که ۱۴ مصوبه در مرحله اول به تایید رسیدند و ۲۱ مصوبه در مراحل بعدی تایید شده است. ۱۷۴ استعلام و لایحه ارسالی از دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته که ۴۱ مورد خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت کارگروه اصلاح قانون انتخابات گفت: آخرین وضعیت را باید از مجلس بپرسید اما آخرین باری که شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات اعلام نظر کرده سال ٩٨ بوده و از آن زمان مجلس اصلاحی صورت نداده است.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص دخالت نمایندگان در انتصابات موضع شورای نگهبان در این خصوص که اخیرا از سوی برخی وزرا هم مطرح شده چیست، گفت: تاکنون نسبت به این موضوع چندین بار صحبت شده و رهبر معظم انقلاب هم تاکیداتی داشتند. صلاحیت و وظایف مجلس براساس قانون مشخص است. این وجهه را هم باید مورد توجه قرار دهیم که نظارت و پیگیری قوانین، دخالت در انتصابات نیست. مجلس این حق را دارد که قوانین وضع شده را پیگیری کند که در این مورد هم پیش‌بینی در قانون صورت گرفته است. ما همینطور که بر عدم دخالت تاکید می‌کنیم باید بر بحث نظارت هم توجه داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به وظایف شورای نگهبان برای بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی با توجه به شرع و قانون اساسی، ما با شوراهای فرادستی مواجه هستیم که هیچ نهادی برای نظارت بر مصوبات آن‌ها وجود ندارد، موضع شورای نگهبان در این خصوص چیست، گفت: همانطور که در سوال اشاره شد، شورای نگهبان نظارتی بر عملکرد این مصوبات ندارد و صلاحیت ما بر اساس قانون، بررسی مصوبات مجلس و طرح‌های دولت است.

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص اینکه با توجه به سالروز تاسیس شورای نگهبان، به عنوان یک حقوقدان چه انتقادی به عملکرد این شورا را وارد می‌دانید، گفت: به نظرم ارزیابی شورای نگهبان بر عهده مردم، نخبگان و رسانه‌ها است ولی اگر خودم بخواهم پاسخ بدهم ما در شورای نگهبان اقدامات زیادی انجام می‌دهیم و جلسات متعددی داریم و گاهی از نخبگان دعوت می‌کنیم ما باید در این جهت اطلاع‌رسانی بیش‌تری داشته باشیم و اقدامات شورای نگهبان را به مردم اعلام کنیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها از تغییر دبیر شورای نگهبان خبر داده‌اند، گفت: براساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان با رهبری است و پیشنهاد می‌کنم رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌ها در این رابطه خودداری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس، گفت: تاکنون یک بار این کار انجام شده و آن هم از طریق لایحه بوده و رویه دیگری هم در این رابطه نداریم. موضوع هنوز تصویب نشده که شورای نگهبان اظهارنظر کند. تاکنون در شورای نگهبان بحثی در این خصوص نداشته‌ایم. باید تصویب شود و بعد نسبت به آن اظهار‌نظر می‌شود‌.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود برخی اعضای شورای نگهبان به دلیل کهولت سن در جلسات مجمع حضور پیدا نمی‌کنند، موضع شما در رابطه با این اظهارات چیست، گفت: باید عرض کنم همه اعضای شورای نگهبان عضو مجمع نیستند و تنها فقها عضو هستند و تنها در برخی جلسات یکی عضو حقوقدان برای تبیین نظر شورا در جلسات حضور پیدا می‌کند. گاهی همزمانی جلسات موجب شده تا اعضای شورا نتوانند در جلسات مجمع حضور داشته باشند اما باید اعلام کنم که جلسات شورای نگهبان همواره با حضور همه اعضا تشکیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی برخی اعلام می‌کنند این طرح مخالف اصل ششم برنامه توسعه است، موضع شورای نگهبان در این خصوص چیست، گفت: نسبت به بحث تشکیل وزارت بازرگانی باید اعلام کنم که ما در شورای نگهبان وظیفه بررسی مغایرت با قانون اساسی را داریم و بررسی مغایرت با قانون برنامه ششم در صلاحیت شورای نگهبان نیست. براساس آیین نامه داخلی مجلس اما اگر نمایندگان بخواهند قانونی را مخالف قانون اصل ششم برنامه توسعه مصوب کنند تصویب با دو سوم باید صورت بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا در سامانه نظرات شورای نگهبان مشروح مذاکرات منتشر نشده است، گفت: انتشار مشروح مذاکرات فرآیندی را می‌طلبد که پیاده‌سازی و مطابقت آن زمان می‌برد و ما همزمان در حال انتشار مشروح مذاکرات سال‌های قبل هستیم. همچنین دوستان ما در حال انتشار استدلال‌ها هستند و برای مثال اگر در خصوص بحث شفافیت قوا همین حالا به سامانه مراجعه کنید، استدلال‌ها را خواهید دید.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که راه ارتباط نخبگان با شورای نگهبان چیست، گفت: به غیر از اعضا که نامه و درخواست دریافت می‌کنند، پژوهشکده شورای نگهبان ارتباط مستمر با نخبگان را دارد. البته صلاحیت شورای نگهبان این است که هرگاه مغایرتی با شرع و قانون اساسی وجود داشت، اعلام نظر کند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت قوا گفت: نظر رسمی شورای نگهبان به رسانه ها و مجلس اعلام شد و کمیسیون تخصصی مجلس هم چند نوبت جلسه برگزار کرده و از شورای نگهبان برای تبیین نظرات دعوت شده و حضور پیدا کرده‌ایم. اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در دستور صحن قرار بگیرد‌.

سخنگوی شورای نکهبان در پاسخ به این سوالی در رابطه با مصوبه ساماندهی ثبت‌نام‌ها در وزارت کشور نیز گفت: این مصوبه لازم‌الاجرا بوده و هست البته دولت قبل به مصوبه عمل نکرد و مبنای عمل ما در شورای نگهبان همین مصوبه بوده و هست. اگرچه دولت قبل این مصوبه را اجرا نکرد اما ما طبق آمار و ارقام معتقدیم که این مصوبه اثر خودش را گذاشت و تعداد ثبت‌نام‌ها کاهش یافت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز