خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ثبت:

در راستای هوشمندسازی فرآیندهای ثبتی ۷۵ اقدام مهم از سال گذشته تاکنون انجام شده است

 در راستای هوشمندسازی فرآیندهای ثبتی ۷۵ اقدام مهم از سال گذشته تاکنون انجام شده است
کد خبر : ۱۲۴۹۴۵۸

رئیس سازمان ثبت اسنادو املاک کشور اهم اقدامات این سازمان در توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حسن بابایی درباره عملکرد سال ۱۴۰۰ و سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ در خصوص توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی، اظهار کرد: نظر به نقش و جایگاه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ایجاد رفاه اجتماعی، نظم حقوقی و کاهش دعاوی حقوقی همچنین در نظر گرفتن تدابیر لازم جهت پرهیز از به کارگیری روش های سنتی وقت گیر و پر هزینه و نیز حرکت در مسیر توسعه ثبت الکترونیکی و تحقق دولت الکترونیک، تمرکز بر توسعه فناوری اطلاعات در سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان یک هدف استراتژیک در سالهای اخیر مطرح شد.

وی افزود: در راستای تمرکز بر توسعه فناوری اطلاعات در سازمان ثبت اسناد و املاک اقدامات مناسبی در راستای توسعه سیستم های اطلاعاتی، یکپارچه سازی سیستم‌های مدیریتی و عملیاتی، ایجاد زیر ساختارهای اطلاعاتی جهت متناسب سازی با نیازمندی های حال و آینده سازمان، ایجاد زیر ساختارهای فنی و شبکه ارتباطی به منظور تسهیل مدیریت و راهبری کلان سازمان، مدیریت و راهبری منابع اطلاعاتی، توسعه و ارتقای فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتقای سطح نظارت کمی و کیفی بر اجرای وظایف محوله و نیز ارائه خدمات الکترونیک با هدف کاهش مراجعه ارباب رجوع در سطوح مختلف سازمان صورت پذیرفته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: اهم اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰در زمینه هوشمند سازی فرآیندهای ثبتی و بکارگیری فناوری های نوین با هدف ارتقاء سلامت اداری، ایجاد شفافیت و پاسخگویی اعم از ایجاد درگاه یکپارچه خدمات الکترونیک سازمان ( ثبت من )، راه اندازی استعلام حساب کاربری ثنای اشخاص متقاضی دریافت خدمات ثبتی ، راه اندازی زیرساخت ESB به منظور مدیریت بهینه خدمات سازمانی، بکارگیری سامانه تحت وب جهت مدیریت تصاویر ارتوفتو حاصل از پروژه تصویر برداری پوششی کشور، پاسخ استعلام و خلاصه معاملات بصورت خودکار، برون سپاری برخی خدمات به دفاتر اسناد رسمی بوده است.

وی در ادامه گفت: در زمینه هوشمند سازی فرآیندهای ثبتی و بکارگیری فناوری های نوین، سرویس تصدیق اصالت گواهینامه های الکترونیک صادره و گواهی های موقت مرکز مالکیت معنوی، آماده سازی بستر امضا الکترونیک توسط دارندگان حق امضاء در پیش نویس آگهی های صادره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، پرداخت الکترونیکی حقوق دولتی در خصوص تاسیس ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی، اخذ اثر انگشت از متقاضیان در ذیل دفتر ثبت شرکت ها پایلوت در اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، خودکارسازی آگهی های صورتجلسات تغییرات شرکتهای سهامی خاص، حذف گواهی فیزیکی ۳۵ درصد حداقل سرمایه شرکت های سهامی در شرف تاسیس با راه اندازی وب سرویس با بانک مرکزی، راه اندازی دفتر الکترونیکی ازدواج، ایجاد پرونده الکترونیک سران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق از دیگر اقدامات است.

بابایی اظهار کرد: همچنین شناسایی اموال مدیونین پرونده های اجرای اسناد رسمی در بانک مرکزی، سازمان بورس از طریق وب سرویس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، انتخاب سیستمی کارشناس ارزیابی از سامانه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، ایجاد دفاتر منطقه ای مراکز مالکیت معنوی، ارسال استعلامات و دریافت پاسخ الکترونیکی استعلامات از دفاتر اسناد رسمی به مرکز مالکیت معنوی، سرویس گواهی معافیت ۷۰ درصد ایثارگران از پرداخت هزینه های حق الثبت اسناد – استعلام از سرویس کارمند ایران ( منع تصدی بیش از یک شغل ) در پایگاه جامع اطلاعات سران دفاتر و دفتریاران، بهره گیری از سرویس استعلام وکالت نامه‌های الکترونیکی اسناد رسمی اهم اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰درزمینه هوشمند سازی فرآیندهای ثبتی و بکارگیری فناوری های نوین است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت: در همین زمینه راه اندازی مکاتبات مکانیزه در سامانه ثبت شرکت ها به مراجع قوه قضاییه، راه اندازی سامانه مکاتبات مکانیزه با سازمان امور اراضی، توسعه نرم افزار انتقال تصاویر آرشیو پرونده های ثبت شرکتها، بکارگیری روش هوش مصنوعی جهت تشخیص هوشمند نوع اوراق اسکن شده پرونده های ثبتی املاک، بکارگیری روش احراز هویت غیرحضوری با استفاده از هوش مصنوعی،راه اندازی سامانه مدیریت تماس ها(کال سنتر) جهت پاسخگویی تلفنی،راه اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی با هدف اخذ نوبت بصورت آنلاین توسط ارباب رجوع در حوزه مالکیت معنوی و ادارات اجرای اسناد رسمی انجام شده و در ادارات ثبت اسناد، املاک و ادارات ثبت شرکت ها در حال انجام است.

بابایی در ادامه بیان کرد: از اقدامات دیگر در زمینه هوشمند سازی فرآیندهای ثبتی و بکارگیری فناوری های نوین می توان به راه اندازی سرویس مشاهده وضعیت مکاتبات مکانیزه در درگاه خدمات یکپارچه ثبت من، راه اندازی سامانه های اداری مالی آذرخش شامل مدیریت قراردادها، مدیریت جلسات، ارزیابی عملکرد کارکنان، حضور و غیاب، بیمه تکمیلی درمان، اموال، انبار و سامانه تغذیه ،راه اندازی نظرسنجی عمومی و خدمت محور اشاره کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: اهم اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ درزمینه هوشمند سازی فرآیندهای ثبتی و بکارگیری فناوری های نوین اعم ازاحراز هویت دو مرحله ای و تصدیق الکترونیکی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به همراه سرویس احراز مالکیت تلفن همراه ( سرویس شاهکار) پایلوت در استان زنجان ،بررسی برخط مجوزهای دال بر فعالیت متقاضیان ثبت اظهارنامه علامت تجاری، راه اندازی سرویس استعلام مجوز از سازمان غذا و دارو جهت ثبت اظهارنامه علائم تجاری در سامانه مرکز مالکیت معنوی، امکان پرداخت اقساط اختراع برای مالکین غیر ایرانی، تسهیل فرایند ایجاد حساب کاربری در سامانه اینترنتی مالکیت معنوی از طریق حذف مرحله تایید حساب کاربری و اخذ گواهی امضاء از متقاضیان حقیقی، دریافت اطلاعات “مجوزهای فعالیت” از متقاضیان ثبت اظهارنامه علائم تجاری از طریق سامانه اینترنتی مالکیت معنوی است.

بابایی گفت: استعلام خودکار و صحت سنجی “مجوزهای فعالیت” از مراجع صادر کننده مجوز در هنگام ثبت اظهارنامه علائم تجاری توسط متقاضیان، راه اندازی سامانه مکانیزه دریافت شکایات در حوزه مالکیت معنوی،ایجاد امکان پرسش و پاسخ سوالات پرتکرار بر روی پرتال مالکیت معنوی، ایجاد امکان انتقال فایل نقشه به پرونده الکترونیک ملک در زمان دریافت پاسخ از سمت برونسپار، راه اندازی استعلام از سامانه ثنا به منظور داشتن حساب کاربری برای مالک ،ایجاد امکان رفع بازداشت خودکار برای بازداشت های ثبت شده از طریق وب سرویس، راه اندازی پایلوت مکاتبات مکانیزه اداره پنجم اجرای اسناد رسمی با ناجا از دیگر اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: درراستای هوشمند سازی فرآیندهای ثبتی و بکارگیری فناوری های نوین در سال ۱۴۰۱ می توان به راه اندازی نرم افزار آمار آرشیو دفاتر اسناد رسمی تکمیل راه اندازی سامانه حضور و غیاب در ۱۰ استان باقی مانده، أخذ هزینه حق التحریر تعویض سند مالکیت در سامانه ثبت الکترونیک اسناد (پایلوت در استان زنجان )، راه اندازی وبگاه همایش های سازمان، راه اندازی سامانه نظام پیشنهادات در اداره کل ساختارها و بهبود فرایندها اشاره کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در راستای ارتقاء زیرساخت های فناوری اطلاعات و توسعه شبکه اقداماتی اعم از پایش و پشتیبانی مستمر از تجهیزات سخت افزاری و شبکه ای و مرکز داده و اتاقهای سرور ساختمانهای ستادی، پایش و پشتیبانی مستمر از تجهیزات شبکه گسترده در سطح کشور،ارایه طرح و مدیریت پیاده سازی طرح جداسازی اینترنت از شبکه محلی در برخی از استانهای کشور، پیاده سازی مکانیزم نرم افزاری توزیع بار سامانه ثبت آنی و بهره برداری از آن بجای تجهیز سخت افزاری،پیشرفت ۹۷ درصدی ایجاد مرکز داده مادر سازمان است.

وی در ادامه افزود: بهره برداری از سامانه برگزاری جلسات مجازی متمرکز، با قابلیت مدیریت جلسات مجازی هر واحد ثبتی توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مربوطه، آماده سازی ارتباطات مورد نیاز جهت بهره برداری از مرکز داده پشتیبان موقت واقع در اداره کل ثبت اسناد املاک استان فارس و همچنین مرکز داده کانون سردفتران و دفتریاران واقع در گرمدره از دیگر اقدامات در زمینه ارتقاء زیرساخت های فناوری اطلاعات و توسعه شبکه است.

بابایی اظهار کرد: در راستای ارتقاء امنیت و پایداری در سیستم ها از جمله اقداماتی که در سال ۱۴۰۰ انجام شده است شامل پایش و تحلیل لاگ های امنیتی در سطح شبکه و سامانه های سازمان، تعریف ، انعقاد قرارداد و شروع اجرای پیاده سازی پروژه پژوهشی ISMS، انجام آزمون نفوذپذیری دوره ای سامانه های آنلاین سازمان ثبت است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: اهم اقدامات در زمینه ارتقاء امنیت و پایداری در سیستم ها در سال ۱۴۰۱ اعم ازپایش و تحلیل لاگ های امنیتی در سطح شبکه و سامانه های سازمان، پیاده سازی پروژه پژوهشیISMS، اعلام مخاطرات و سیاست های امنیتی به دفاتر زیرساخت و نرم افزار، بررسی نیازهای امنیت سایبری سازمان و تدوین برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱،انجام آزمون نفوذپذیری دوره ای سامانه های آنلاین سازمان ثبت است.

وی افزود: اهم اقدامات انجام شده در راستای تقویت و توسعه نظام پاسخگویی سازمانی در حوزه استعلامات الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ شامل ارتقای زیر ساخت‌های مربوط به پاسخگویی به استعلامات، ارتقاء گزارشات و خروجی‌های دریافتی از سامانه بانک جامع املاک، ارتقاء گزارشات و خروجی های دریافتی از سامانه اسناد الکترونیک، ارتقاء گزارشات و خروجیهای دریافتی از سامانه ثبت شرکت‌ها است.

بابایی اظهار کرد: درزمینه ارتقاء سامانه مکاتبات مکانیزه می توان به اقداماتی اعم از افزایش پهنای باند تبادل اطلاعات از ۲٫۵ مگابایت به ۵ مگابایت، ارسال همزمان پاسخ دسته ای نامه ها به دادگاه های مختلف سراسر کشور،ارجاع دسته ای نامه های دریافتی از دادگاه به کارشناس اشاره کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در راستای مدیریت و راهبری ۲ عنوان پروژه تحقیقاتی شامل مطالعه و تدوین سند جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان (ICT Master Plan) و مطالعه و تدوین سند امنیت فضای تولید، نگهداری و تبادل اطلاعات نظام ثبتی (ISMS)، انجام شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز