خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ثبت اعلام کرد:

فعالیت سه سامانه برای تصدیق اصالت اسناد از سال ۱۴۰۰

فعالیت سه سامانه برای تصدیق اصالت اسناد از سال ۱۴۰۰
کد خبر : ۱۲۱۶۶۵۴

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پی انتشار اخباری مبنی بر احراز هویت نشدن مراجعان به سازمان ثبت با کد ارسالی به شماره تلفن یا سامانه ثنا تاکید کرد: تصدیق اصالت اسناد از بهمن ماه سال گذشته رونمایی شده است که هم اکنون به منظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، حسن بابایی درباره راه‌اندازی سامانه تصدیق الکترونیکی گفت: در اجرای ماده ۳۲ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰، یکی از تکالیف تعریف شده بحث تصدیق اصالت اسناد از طریق فرآیندهای الکترونیکی است.

وی ادامه داد: الحمدالله با تلاش یکساله معاونت فناوری این سازمان موفق شدیم این سامانه‌ها را راه‌اندازی کنیم که ۱۲ بهمن ماه سال گذشته با حضور غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از این سامانه رونمایی شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به رونمایی از سامانه‌های الکترونیکی اظهار داشت: ما برای اطمینان کار و به منظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده می‌کنیم که از جمله آن سامانه «ثنا» یا همان ثبت نام الکترونیکی، سامانه «شاهکار» و سامانه «ثبت من» است.

به گفته بابایی، نخستین اقدامی که انجام می‌شود در سامانه شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار) است که وقتی شخصی به دفترخانه مراجعه و اقدامات اولیه را انجام می‌دهد، به محض اینکه سردفتر شروع به تنظیم سند می‌کند با احراز هویت آن شخص در دفترخانه از طریق سیم کارتی که به نام شخص است پیامکی برای آن ارسال می‌شود که سردفتر ما احراز هویت را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه دو اقدام دیگر نیز در این خصوص انجام می‌شود که یکی بحث سامانه ثناست که در واقع سامانه الکترونیکی ما است، تصریح کرد: این همان سامانه‌ای است که دستگاه قضایی از آن (برای احراز هویت) استفاده می‌کند و به محض این که سند تنظیم می‌شود جهت اطلاع به ثنای افراد پیامکی مبنی بر نوع تنظیم سند و محل تنظیم سند ارسال می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: سامانه سوم ما سامانه ثبت من به آدرس www.my.ssaa.ir است که اشخاص با ثبت نام در این سامانه و ارائه کد ملی تمام اسنادی که به نام این اشخاص ثبت شده ملاحظه می‌کند اعم از وکالت نامه‌ها و تمام اسنادی که به نام افراد در دفترخانه‌های مختلف ثبت و تنظیم شده، در این سامانه قابل رویت است.

به گفته بابایی، این اقداماتی که در سامانه برای (تصدیق اصالت اسناد) انجام شده از بهمن ماه سال گذشته در دفترخانه انجام می‌شود و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه گاهی پیش می‌آید که کلاهبرداران با استفاده از ابزارهای پیشرفته و الکترونیکی و با دسترسی به ثنای اشخاص یا با جعل ثنای اشخاص اقدامات کلاهبردانه‌ای را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در سازمان ثبت اسناد انجام داده، و درصد خطاها را به شدت کاهش داده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: اگر در دستگاه قضایی بررسی شود در این فاصله زمانی که سامانه‌های ما راه اندازی شده است به شدت دعاوی و پرونده‌های مربوط به حوزه کلاهبرداری و جعل کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: عمده اشخاصی که به نام صاحبان اسناد، اقدام به این نوع تنظیم اسناد می‌کنند، قطعا از کلاهبرداران و جاعلان حرفه‌ای هستند و با این سه سامانه‌ای که ما تعریف کردیم قطعا این ارتباط و این اقدامات کمتر شده است.

بابایی افزود: خواهشی که از هموطنان داریم این است که حتما به سامانه "ثبت من" مراجعه و ثبت نام کنند و حداقل ماهی یک بار سامانه خودشان را چک کنند که این ثبت نام با کد ملی انجام می‌شود، همین که مشخصات افراد ثبت شد پیامکی به افراد ارسال می‌شود که با ارائه شماره موبایل و تلفن همراه افراد در سامانه تمام نقل و انتقالات در دفترخانه‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

وی گفت: ثبت نام در سامانه ثبت من هزینه‌ای ندارد و افراد با مراجعه به سیستم و یا از طریق تلفن همراه به راحتی با ارائه کد ملی خودشان و دریافت کد امنیتی به این سامانه وارد می‌شوند و تمام نقل و انتقالات را ملاحظه می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز