متن ترجمه کامل مصاحبه چاوش اوغلو با تی وی ۲۴؛
حملونقل زمینی اکنون از طریق ایران انجام میشود/ ایران از مسیر دریایی به امارات نزدیکتر است
وزیر خارجه ترکیه در نشست ارزیابی سال ۲۰۲۱، گفت: حمل و نقل زمینی اکنون از طریق ایران انجام میشود. وقتی از طریق دریایی و خلیج فارس نگاه میکنیم، میبینیم که ایران به امارات نزدیکتر است. محاسبات لازم در مورد مدت حمل کالا نشان میدهد کالایی که اکنون از استانبول خارج میشود، از طریق دریایی تقریباً ۲۸-۲۵ روز بعد به امارات متحده عربی میرسد، اما از طریق زمینی ۱۰ روزه به مقصد میرسد.
به گزارش ایلنا، با توجه به ترجمه ناصحیح این اظهارات در برخی رسانهها، متن ترجمه صحیح سخنان وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه آمده است:
مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست ارزیابی سال ۲۰۲۱ در کانال خبری تی وی ۲۴ به سوالات آن شبکه خبری پاسخ داد. وی ضمن اشاره بر اهمیت دوستیهای شخصی میان رهبران و سیاستمداران کشورها، در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «دوستیهای شخصی با قطر در دوره اخیر بطور جدی تعمیق یافته است، آیا در مورد امارات متحده عربی هم میتوان از نزدیکی جدی ترکیه با این کشور سخن به میان آورد، تا آنجایی که می دانم رئیس جمهوری مان آقای اردوغان در ماه فوریه به امارات خواهند رفت، آیا این نزدیکی میتواند نتایج مشخص و ملموس داشته باشد و یا بهتر بپرسم چه نتایجی میتواند داشته باشد؟ آیا کسب نتایج زمانبر خواهد بود؟».
چاووش اوغلو: روابط سیاسی ما با قطر همواره در سطح عالی بوده است. در عرصههای مختلف از جمله مناسبات اقتصادی نیز گام های صمیمانه برداشتیم. در آخرین سفر رئیس جمهوری مان به قطر، در حاشیه نشست شورای عالی راهبردی، ۱۵ قرارداد و تفاهم نامه جداگانه امضا کردیم. عملی شدن این قراردادها را از نزدیک پیگیری میکنیم. رابطه ما با کشورهای خلیج فارس و با شورای همکاری خلیج فارس همواره خوب بوده است. حتی با شورای همکاری خلیج فارس در راستای آغاز مذاکرات تجارت آزاد نیز تصمیم گرفته بودیم. اما چون روابط بعضی کشورها با ترکیه در سطحی که انتظار داشتیم، پیش نرفت، متاسفانه پیشرفت هایی که در روابط دوجانبه و موضوع همکاری منطقه ای می خواستیم، حاصل نشد. اکنون صفحههای جدید در روابط گشوده میشود. به عنوان مثال از طرف ترکیه، ما هیچ مشکلی با امارات متحده عربی نداریم. از سوی ترکیه هیچ گونه گام منفی علیه آن کشور برداشته نشده است. ولی در دیپلماسی، دوستی ماندگار و دشمنی ماندگار وجود ندارد. این موضوع را به هر کشوری که برای اولین بار می رفتیم، به ما می آموختند. این را به شکل عملی و در میدان هم میبینیم. البته که عادی شدن روابط ترکیه و امارات، تاثیر زیادی بر عرصههای مختلف خواهد گذاشت. ما اثرات آن را در عرصههای مختلف نظیر افزایش تجارت، سرمایه گذاریها، برگزاری نشست هایی که تا به امروز موفق به برگزاری آنها نبوده ایم، به همین شکل موضوعات لجستیک، عرصههای فرهنگی و انسانی مشاهده کردیم. سفر محمد بن زاید ولیعهد امارات به ترکیه بسیار موفقیت آمیز بود. اکنون رئیس جمهوری ما را هم برای سفر به این کشور در تاریخ ۱۵-۱۴ فوریه دعوت کردند. می دانید که در دقیقه آخر برای شرکت در اکسپو در امارات تصمیم گرفتیم. غرفه ای برای ما اختصاص داده اند، هر چند مساحت این غرفه به دلیل اینکه در لحظه آخر تصمیم گرفتیم، در سطح مطلوب ما نیست، اما خوب است. هر کشور هم یک روز ملی خواهد داشت. انشاءالله در سفر رئیس جمهور، روز ملی مان در چارچوب اکسپو را برگزار خواهیم کرد. معتقدم این سفر، شتاب جدیدی به روابط مان خواهد داد. آمادگیهای لازم را آغاز کردیم. چند روز پیش من هم آنجا بودم. آقای مصطفی کارت اوغلو (یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست) هم با ما بود. این سفر بسیار مفید بود و در آنجا آمادگیهای لازم برای سفر رئیس جمهوری مان را آغاز کردیم.
آقای مصطفی کارت اوغلو: ما علاوه بر دیدارهای رسمیکه شما انجام دادید، با افراد زیادی که ارتباط کاری با ترکیه داشتند نیز دیدار کردیم. هم در ابوظبی و هم عموماً در دبی با آنها دیدار کردیم. آنها هم خیلی هیجان زده هستند. به عنوان مثال مشاهده کردم که کارفرمایان دبی احساس آرامش میکنند. زیرا ابوظبی به آنها اعمال فشار کرده و میگفت که با ترکیه فاصله بگیرید. اکنون نفس راحت میکشند. از این رو انتظارات، بالا است. آیا در میان گام های مشخص، به سایر دیدارها به عنوان مثال دیدارها با ایران واقف هستید؟ در صدد کشیدن یک جاده زمینی از طریق ایران-ترکیه-عراق به اروپا بودند که رویارویی مداوم آنها با ایران و همواره تنش و اشاره به سلاح (روش های نظامی)، به عنوان وضعیتی که این امکان را از بین میبرد، ارزیابی میشود. آیا گام های مشخص در این زمینه در ارتباط با گمرک که به ما نیز سرایت بکند، وجود دارد؟ یعنی در مورد حمل و نقل زمینی؟
چاووش اوغلو: ما میبینیم که تنش منطقه ای میان امارات متحده عربی-ایران بر مناسبات تاثیر میگذارد. ولی از سوی دیگر وقتی به تجارت و سرمایه گذاریها نگاه کردیم، دیدیم که این موارد هیچ وقت کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است. بویژه بعد از تشدید تنش در نتیجه حادثه سقوط پهپاد میان آمریکا و ایران، دیدیم که امارات متحده عربی وارد عمل شد و سفرها و دیدارهایی با مقامات ایران انجام داد. بعداً هم روابط اقتصادی توسعه یافت. اکنون در موضوع حمل و نقل زمینی، امارات متحده عربی پیشنهاد امضای یک قرارداد را به ما داد. ما هم نظر مساعد نشان دادیم. البته که امضای این قرارداد در سطح دوجانبه کفایت نمیکند، زیرا حمل و نقل زمینی اکنون از طریق ایران انجام میشود. وقتی از طریق دریایی و خلیج فارس نگاه میکنیم، میبینیم که ایران به امارات نزدیک تر است. محاسبات لازم در مورد مدت حمل کالا نشان می دهد کالایی که اکنون از استانبول خارج میشود، از طریق دریایی تقریباً ۲۸-۲۵ روز بعد به امارات متحده عربی می رسد. اما از طریق زمینی ۱۰ روزه به مقصد می رسد که بخش مهمی از این مدت هم در گمرک ها میگذرد. باید این مدت کاهش داده شود. بعد از امضای قرارداد در سطح دوجانبه، میتوانیم آن را در سطح سه جانبه هم امضا کنیم. بعلاوه اینکه از طریق ترکیه هم به این شکل امکان حمل و نقل به کشورهای بالکان و اروپای شرقی فراهم میشود. ما نظر مساعد نشان دادیم و اکنون در مورد متن قرارداد مذاکره میکنیم و می خواهیم آن را در حاشیه سفر رئیس جمهوری مان به امضا برسانیم. این به نفع ایران هم است. آنها هم سود خواهند برد. باید مدت حمل کالا را کاهش داد.
س: آیا این قرارداد به نتیجه نهایی رسیده است؟
چاوش اوغلو: مذاکره میکنیم و می خواهیم قبل از ۱۴ فوریه به نتیجه برسانیم.
س: موضع آمریکا و اسرائیل در مورد این قرارداد چیست؟
چاوش اوغلو: هیچ نظر منفی مشاهده نکردیم. موضع اسرائیل و یا هرکشور دیگر مهم نیست. این موضوع، یک موضوع عبور ترانزیت است و در چارچوب تحریم ها هم نیست. نمی دانیم که آیا اسرائیل و یا کشور ثالث دیگر از این موضوع خشنود میشود یا نه؟ حتی اگر مخالفت کنند، چه خواهد شد؟ به آنها مربوط نیست. میان دو و یا سه کشور بویژه در موضوع تجارت و لجستیک یک قرارداد امضا میشود. ولی ما می خواهیم این کار را مخصوصاً از طریق عراق هم انجام دهیم. این موضوع را نه فقط برای امارات متحده عربی، بلکه در مورد سایر کشورهای خلیج فارس هم میگوییم. از بندر بصره به شمال، به فیشابور و اواکوی ما و یا پایانه مرزی موجود، اختلاف نظری میان دولت مرکزی بغداد و دولت شمال وجود دارد. ولی ما نمی خواهیم هیچ کس را طرد کنیم و مشکل ایجاد شود. اگر پروژههای خط آهن و جاده به مرحله عمل برسند، که در مورد این موضوع هم با کشورهای خلیج فارس دیدار میکنیم، این مدت کوتاهتر هم میشود. یعنی اگر (کالا) از طریق عراق بیاید (مدت حمل کالا کوتاهتر میشود). اکنون به دلیل وضعیت موجود در سوریه، می دانید که کامیونها نمیتوانند از سوریه عبور کنند. امیدوارم روزی این امر هم تحقق یابد. ولی ما می خواهیم این قرارداد را امضا کنیم و نظر مساعد نشان می دهیم.