نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار با رئیس رسانه ملی:
لازمه تحول در صدا و سیما این است که روابط عمومی افراد و نهادها نباشد
نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، گفت: آنچه که تاکنون از عملکرد رسانه ملی در قبال زنان برداشت میشود، نوعی دوگانگی در بازنمایی تصویر زن است که یا باید خانواده را انتخاب کند، یا حضور اجتماعی را. در حالی که خانواده بستری برای هویت یابی و رشد زنان است که در نهایت هم مهمترین نقش او یعنی مادری و فرزند آوری در خانواده تعریف می شود.
به گزارش ایلنا، متن کامل سخنرانی لیلا زمانی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار با رییس سازمان صداوسیما به شرح ذیل است:
عرض سلام و ادب و احترام خدمت جناب آقای جبلی
ریاست محترم سازمان صداوسیما و دانشجویان حاضر در جلسه
آقای رئیس! از قرار معلوم روز دانشجو از خاطر شریفتان رفته بود که دیدار با دانشجویان را با چنین تاخیری اطلاع دادید و پس از قطعی شدن جلسه نیز برگزارکنندگان، زمان را جیرهبندی کرده و انتظار دارند در ۵ دقیقه تمام دغدغهها و مسائل مربوط به رسانه ملی را بتوانیم بیان کنیم؟ بگذریم از اینکه اکثر مسئولین در طول سال به ما توجه نمیکنند و جواب ما را هم نمیدهند که انشاءالله شما از آن دسته نباشید.
برویم سر اصل مطلب...
رسانه ملی، یکی از مهمترین ابزار ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در کشور است که در این چند ساله با وجود پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و حرکت رسانههای خارجی به سمت تولید محتواهای فرهنگساز، صداوسیما همچنان از این قافله عقب مانده که این خود زمینه را برای نفوذ فرهنگی فراهم میآورد.
گفتمان واحد، حلقه مفقوده ای در این سازمان است که امر هدایتگری فرهنگی را نیز دچار مشکل کرده است. برای اینکه بتوان هدایتگری فرهنگی را در ابعاد مختلف پیش برد، نیاز به الگوی فرهنگی بر اساس گفتمان واحدی است که بتوان در قالب محتواهای مختلف و متنوع، آن را به مخاطبان منتقل کرد. سبک زندگی اسلامی، همان گفتمانی است که صداوسیما باید برای ترویج آن، با همه توان به میدان بیاید. متاسفانه در این چندساله شاهد بودیم که شبکههای مختلف تلویزیونی بدون توجه به این امر، محتواهایی را ارائه میدهند که نه تنها فرهنگی نبوده؛ بلکه حامل پیامهای تماما ضدفرهنگی نیز بوده است. ترویج سبک زندگی غربی، تجملگرایی و دوری از ساده زیستی، تبلیغ کالای خارجی و... از این قبیل موارد هستند.
همچنین لازم است صداوسیما در راستای رسالت خود و با توجه به امر رهبری بر جهاد تبیین، با تولید محتواهای صحیح، با جریان تحریف نیز مقابله کرده و مفاهیم دینی و انقلابی را تعمیق کند.
منصفانه به قضیه نگاه کنیم، با ورود جنابعالی به این سازمان، تغییر رویکردی اتفاق افتاد که اندک امیدی به تحول بنیادین را به مردم برگرداند؛ اما این تازه اول هفت خان است و هنوز تا کشتن دیو تهاجم فرهنگی، راه بسیار در پیش داریم.
لازم است در راستای گفتمان تحول در حکمرانی که در حال تبدیل شدن به گفتمان عمومی جامعه است، انقلابی درونی در صداوسیما رخ دهد که چه از لحاظ ساختاری و چه به لحاظ شیوه اجرایی، مشی خود را پیاده سازی عدالت و صدای مردم بودن بداند. متاسفانه آنچه در طول سالیان گذشته دیدیم و به این دوره هم سرایت کرده، نابرابری و بیعدالتی در ارائه تریبون، هم به تشکلها و هم به اقشار مختلف میباشد که نتیجه مصلحتاندیشیهای سیاسی و حضور رؤسایی است که هم خدا را میخواهند هم خرما را؛ و هم بعضا کدخدا را.
به عبارت دیگر می توان گفت لازمه تحول در صدا و سیما این است که اولاً این سازمان به صورت مستقل و فراجناحی عمل کرده و روابط عمومی افراد و نهادها نباشد؛ ثانیا از پوسته محافظه کاری خود خارج شده و با پوشش جریانات و اتفاقات روز در هر نقطه کشور، مرجع اصلی در جنگ روایات باشد و اعتماد مخدوش مردم به رسانه ملی را بازسازی کند که این امر بدون تربیت نیروی متخصص و متعهد در حوزه های مختلف هنری میسر نخواهد بود.
موضوع دیگری که در حوزه رسانه مطرح است، شیوه پرداختن به مسائل زن و خانواده به عنوان فرهنگ سازان و حاملان فرهنگ است. آنچه که تاکنون از عملکرد رسانه ملی در قبال زنان برداشت میشود، نوعی دوگانگی در بازنمایی تصویر زن است که یا باید خانواده را انتخاب کند، یا حضور اجتماعی را. در حالی که خانواده بستری برای هویت یابی و رشد زنان است که در نهایت هم مهمترین نقش او یعنی مادری و فرزند آوری در خانواده تعریف می شود. لازم است رسانه ملی در سیاست گذاری های خود، پیوست خانواده را مد نظر داشته و با توجه به اهمیت مسئله جمعیت در شرایط کنونی، تمرکز اصلی خود را متوجه اشاعه فرهنگ ازدواج و فرزند آوری کند. در این میان چیزی که در بحث خانواده مورد غفلت واقع شده است، نقش تربیتی آن برای کودکان و نوجوانان است. آنچه برای این قشر آینده ساز نظام از سمت صدا و سیما تدارک دیده شده، فیلم ها و انیمیشن هایی است که پوچی، بی هدفی و بی دغدغه بودن را به ارمغان می آورد. صدا و سیما باید با ورود جدی به مسئله الگوسازی، اولا کودکان و نوجوانانی با هویت ایرانی اسلامی بار بیاورد؛ ثانیا باری را از دوش خانواده ها بردارد، نه اینکه خود تبدیل به معضل دیگری شود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته