گزارش ایلنا از جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ دست رد نمایندگان به برادر داماد زاکانی
جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حالی از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد که اظهارات نمایندگان طی روزهای اخیر نشان میداد که نقدهای جدی به سوابق فیاضی و همچنین نسبت فامیلی او با علیرضا زاکانی شهردار تهران داشتند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد.
حضور رئیسی در صحن برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور دولت سیزدهم در این جلسه برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صحن علنی حاضر شد.
غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیسجمهور، عباس هنرمند معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور و سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی، رئیس جمهور را همراهی کردند.
محمدباقر قالیباف در ابتدای نشست علنی گفت: در ابتدا لازم میدانم که رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) را به محضر حضرت بقیه الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، ملت شهید پرور ایران و همه شیعیان جهان تسلیت عرض کنم.
رئیس مجلس تاکید کرد: همچنین به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای رئیسی و هیات همراه عرض خیرمقدم دارم.
مخالفت حداکثری کمیسیون آموزش با تصدی فیاضی بر وزارتخانه آموزش و پرورش
رضا حاجیپور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سهشنبه، ۲۵ آبان ماه) گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد.
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسالمی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲ ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامههای ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعهای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریلگذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیرپیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/۸/۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/۶/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰ ،۲/۲/۱۳۹۳ ،۱۶/۱۲/۱۳۹۴ و ۱۱/۴/۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش
۲- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیمگری و مدرسهمحوری
۳ -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوریهای نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت
۴- تقویت آموزشهای مهارتهای زندگی و شغلی برای دانشآموزان و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با آمایش سرزمین
۵- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
۶- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی
۷- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان
۸- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیتهای پرورشی دانشآموزان
۹- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهرهوری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی
۱۰- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی
۱۱- ارتقاء جایگاه بینالمللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاریهای بینالمللی و مشارکت فعال، الهامبخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقهای حوزه تعلیم و تربیت
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجشپذیری و زمانبندی در برنامههای ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیتهای پژوهشی بویژه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشتهاند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار میرفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهشهای مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیتهای ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیهالله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.
امروز بیش از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گرهها امیدوارم
حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ر دفاع از فیاضی عنوان کرد: هشتاد و سه روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از این تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رای اعتماد کابینه مسائلی را عرض کردم با امیدواری به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخشهای کشور حل شود.
وی افزود: امروز بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان ملت از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گرهها امیدوارترم. دلایل این امیدواری آن است که تفضل و کرم الهی و امدادهای حضرت حق و لطف خانواده شهدا و تلاش همه عزیزان برای رهنمودهای رهبری و رفع دغدغههای نمایندگان ملت برای رفع مشکلات باز شدن گرهها محقق شده شده است.
رئیسی خاطرنشان کرد: بیش از همیشه و پیش از همیشه امروز احساس من آن است که جلوههایی از گشایش به حمدالله وجود دارد آن قدمی که با کمک همگان در ارتباط با واکسیناسیون عمومی برداشته شد و شاهدیم با ۱۰۰ میلیون دوز گام مثبتی برای صیانت از جان مردم برداشته شده البته خطر مرتفع نشده اما گام خوبی برداشته شده است و چه در زمینه تامین دارو و چه در زمینه واکسیناسیون با مراجعهام به برخی داروخانهها و دستوراتی برای تامین واکسن شاهدیم که نگرانی تامین دارو و نگرانی دسترسی به واکسن مرتفع شده و شرایط متفاوت شده است.
وی افزود: قبلا هم گفتهام و دوباره تکرار میکنم که هر چه زمان میگذرد امیدواری بنده نسبت به آینده بیشتر میشود. ۸۳ روز از آغاز به کار دولت میگذرد و با تمام مشکلات مالی پرداختهای دولت به ویژه پرداخت حقوق کارکنان بدون تاخیر و بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شده است.
رئیس دولت سیزدهم در ادامه بیان کرد: یکی از دغدغههای مهم که موضوع ایجاد مسکن و اشتغال است اکنون کلید خورده است، قانونی که شما برای تشکیل شورای عالی مسکن تصویب کردید، در همین روزهای ابتدایی تشکیل شده و تقسیم کار شد و کلید زده شد، در بسیاری از شهرستانها تامین زمین و پیگیری در حال انجام است. در موضوع اشتغال، شورای عالی اشتغال تشکیل شده و تقسیم کار صورت گرفته است و برنامه مشخصی برای آن تدوین شده و در مسیر اجرا قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نسبت به فعال کردن تعامل بینالمللی به ویژه با اولویت دیپلماسی با همسایگان کار دنبال میشود به نحوی که وضعیت و شرایط کاملا نشان میدهد امروز مسئله تعامل بینالمللی با شرق و غرب فرق نمیکند و تمام کشورهایی که بخواهند با جمهوری اسلامی ایران روابطی بر اساس تعامل طرفین و حفظ احترام به جمهوری اسلامی ایران، عزت، حکمت و مصلحت داشته باشند، از حالت انفعال خارج و به حالت فعال بازگشته است.
رئیس جمهور همچنین به دغدغه های نمایندگان اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از مسائلی که دغدغه نمایندگان بود به ویژه در بعضی مناطق مانند خوزستان، موضوع هفت تپه که من در دولت گذشته در جایگاه رئیس قوه قضائیه چندین بار با دولتمردان پیرامون این موضوع صحبت کردم که مسئله حل شود و آنها گفتند با کدام بودجه و امکانات؟ مگر ممکن است؟ اما در این مدت شاهد بودید که این مسئله را خداوند تفضل کرد در مدت کوتاهی حل شد. مسئله عدم پرداخت حقوق کارگران و معوقات آنها، سامانی پیدا کرد و موضوعات از این دست پیش روی دولت بود.
وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از مواردی که امروز در دست اقدام است، گزارشات آن باید خدمت نمایندگان ارائه شود و مردم هم از آن مطلع باشند، منتهی قرارمان آن است با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم نه با فعل مضارع، بگوییم کارهایی که شده است نه کارهایی که میشود، چراکه برنامههایی که میشود؛ بسیار است و ارتباط با نمایندگان را به این میزان کافی نمیدانیم، بهتر میدانیم نمایندگان بیشتر در جریان مسائل قرار گیرند، کما اینکه به دوستان و همکاران در دولت نیز گفتهام.
رئیسی با اشاره به برگزاری جلسات میان دولت و مجلس، ابراز داشت: البته ما نشستهای صبح پنجشنبه با نمایندگان را داریم و با نمایندگان استان ها می نشینیم و دغدغه هایی را که مطرح می کنند، بررسی می شود، ضمن اینکه در این جلسات به هیچ عنوان ندیدیم که نمایندگان کلمهای نسبت به خودشان و مسائل شخصی مطرح کنند و آنچه مطرح شده فقط دغدغه های مردم و مشکلات حوزه انتخابیه بوده و در آنجا سازوکارهایی نیز جهت تحقق آنها فراهم می شود.
وی با اشاره به سفرهای استانی، گفت: در جلسات استانی که قریب به یک سوم استانهای کشور را در این ۸۳ روز به آنها سفر کردهام، قبل از اینکه تریبون در اختیار وزرا قرار گیرد، در اختیار نمایندگان منطقه است تا سخنان مردم را مطرح کنند، اما من این را کافی نمیدانم و به نظر میرسد که لازم است نشستی با نمایندگان داشته باشیم و خودم نیز در خدمت آنها باشم، بنابراین هفته بعد از هفته آینده که ظاهرا برنامه سرکشی به حوزه انتخابیه دارند، جلسهای در اسرع وقت با حضور برادر مجاهدم آقای قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی و حضور وزرا نشست دولت و مجلس داشته باشیم.
رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: در این جلسه مسائلی که احیاناً نتوانستهاند در نشستهای استانی مطرح کنند، بررسی میشود و ما باید به صورت متناوب این نشستها را داشته باشیم که امروز پیشرفت کشور نیازمند همکاری، همراهی و همدلی بین دولت و مجلس است و همه مسائل اینگونه پیش خواهد رفت.
وی ادامه داد: مردم عزیزمان؛ بدانید اگر کاری در این کشور پیش میرود با کمک همگان است، اگر امروز امیدواری پیدا کردهایم، امیدواری مردم به مجلس و دولت، دولتمردان و همه مسئولان باید روز به روز افزوده شود و در بین مردم عینیت یابد که آنچه خواستند، محقق شده و این عمل در گرو همکاری و همراهی همه بخشها به ویژه دولت و مجلس است و این را به عنوان نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال کرد که دغدغه نمایندگان مجلس درخصوص حوزه های انتخابیه و مسائل مردم و اگر احیاناً پیشنهاداتی برای دولت دارند، دنبال شود.
رئیسی اضافه کرد: انشاالله اگر عمری باقی بود در دوره دوم سفرها نیز برای پیشبرد برنامهها تلاش میکنیم.
وی گفت: در خصوص مسأله آموزش و پرورش که امروز بحث معرفی وزیر مطرح است، باید بگویم که ما اول مهر را داشتیم و باید اول مهر را آغاز کار مدارس در ۱۴۰۰-۱۴۰۱ داشته باشیم. تعطیلی مدارس طولانی بود بنابراین باید در جهت بازگشایی مدارس اقدام کنیم. آموزش مجازی و حضوری باید تثبیت میشد که این کار انجام شد.
رئیس دولت ادامه داد: از این تریبون قول دادم که در شورای عالی آموزش و پرورش شرکت خواهم کرد که بعد از ۱۰ سال این شورا تشکیل شد و با فرهنگیان گفتوگو کردم و مسائل را بررسی کردیم. ستاد هماهنگی و اجرایی سند تحول آموزش و پرورش به ریاست معاون اول تشکیل شد، چون اجرایی شدن سند تحول به همه وزارتخانهها وابسته است لذا نیازمند این بود که دولت سهم بیشتر و همکاری بیشتری با وزارتخانه داشته باشد.
وی افزود: مسأله واکسیناسیون مدارس انجام شد. به حمدالله شاهدیم بعد از ۸۳ روز از کار دولت کسب و کارها رونق یافته و مراکز علمی و فرهنگی بازگشایی شده است.
رئیسی بیان کرد: معرفی وزیر در زمان قانونی خود صورت گرفته است. من فرایند معرفی وزیر را ۸۳ روز پیش بیان کردم؛ درفرایند انتخاب وزیر، محور، شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت و فشار آوردنهای احیاناً رسانهای هیچ کدام موجب معرفی فردی نشده است. در سه دهه گذشته دولت ما را با دولتهای پیش بررسی کنید که روابط و رفاقت چقدر در آن نقش داشته است.
وی با بیان اینکه در دولت بارها اعلام شده که محور شایستگی است، گفت: ما محور شایستگی را به عدالت نزدیک میدانیم و همچنین بهترین روش میدانیم. افرادی که برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شدند، با کارگروهها و اشخاصی که در مظان این مسئولیت بودند، مصاحبه کردند. این وزارتخانه با جایگاهی که دارد، ایجاب میکند که حساسیت داشته باشد. داشتن روحیه انقلابی و کارآمدی و روحیه تحولی از شروط همکاری ماست. این شرط باید همواره به صورت مستمر در افراد بماند و مقطعی نیست. این ارزیابیها مستمر خواهد بود تا مسائل کشور پیش برود.
رئیسجمهور تأکید کرد: با بررسیهایی که انجام شد، دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبههای مختلف کارگروهها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. خود من نیز چند بار با ایشان صحبت کردم. وزرای اسبق اعلام کردند که آموزش و پرورش را میشناسیم و ایشان را هم میشناسیم بنابراین ایشان را فردی صالح برای این مسئولیت میدانیم.
رئیسی افزود: ممکن است افرادی با یکدیگر خویشاوند باشند اما با دستاوردهای زندگی خودشان روی کار آمدند. هر کسی در زندگی دستارودهای علمی دارد. در مورد مسئولیتهایی که من انتخاب میکنم، توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست. آنچه مهم است این است که با شاخصهای لازم همخوانی دارد. لذا آنچه برای من مهم است، حجت الهی است. برای معرفی وزیر یا هر مسئول حجت و شایستگی برای من مهم است البته در خصوص وزیر، در نهایت تصمیم با مجلس است.
رئیسجمهور تاکید کرد: آقای فیاضی سالهاست معلم را میشناسد، هم معلم آموزشی بوده و هم معلم پرورشی و با یادگیری آموزشی و فیلمهای آموزسی آشنایی دارد . در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بوده است ایشان در سال ۹۸ سامانه رشد را طراحی کرده است. در یک مقطعی مسئول فناوری وزرات خانه در یک مقطعی با انتشارات چاپ و کتاب آشنایی دارد ایشان شناختنش از آموزش و پرورش کم نبوده است.
وی ادامه داد: ما چهرههای شاخصی در مجلس داریم که از وضعیت آموزش و پروش مطلع هستند؛ ایشان هم شناخت و برنامه قابل ارائه و دفاع دارد. کارشناسان نشستهاند برنامههای ایشان را شنیدهاند و بحثهای مهمی پیرامون برنامه ایشان شکل گرفته است.
رئیسی ادامه داد: آقای فیاضی تحولگرا است، ما عزیرانی داریم که دارای مدارک و مدارج عالی هستند اما آن چیزی که مهم است روحیه تحولی است. امروز والدین گلهمند هستند و مردم انتظار دارند آموزش و پرورش کارش را انجام دهد.
رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: مردم هرچه امیدواری بیشتری به دولت داشته باشند انتظاراتشان هم بیشتر است امروز میگویند دولت و مجلس باهم هستند بنابراین باید مشکلات را هم حل کنند.
رئیس ادامه داد: فیاضی برنامه قابل دفاع دارد و بر اساس نظر کارشناسان این برنامهها با سیاستهای کلی، سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی منطبق است. هر چند برخی افراد دیگر نیز دارای مدارک، سوابق و مدارج هستند اما احراز روحیه تحولگرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما تا این مسئله را احراز نمیکردیم نمیتوانستیم فرد را معرفی کنیم. تدین و تقوا شرایط کلی در نظام ما است که هر فرد باید داشته باشد.
وی افزود: فیاضی با حوزههای مختلف آموزش، پرورش، سازوکار دستگاه آموزش و پرورش و سند تحول آشنایی داشته و این آشنایی در حد حرف نیست بلکه قابل اجرا است و این تحول در آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد.
رئیس گفت: بیش از ۲۰ نفر برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شدهاند که رزومههای بسیار خوبی از سوی از آنها ارائه شد اما از آنجایی که به دنبال تحول هستیم در جریان بررسی صلاحیتها، روحیه انقلابی وزیر مهم بود ما برنامههای آقای فیاضی را مشاهده کردیم فیاضی ۲۵ پژوهش قابل قبول در حوزه دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه، مدرسه، مهندسی، علمی و دانش پایه دارد. همچنین با بررسی دغدغه شما نمایندگان در حوزه آموزش و پرورش متوجه شدیم فیاضی میتواند این مسائل را با روحیه جوانی و تحول خواهی که دارد پیگیری کند و معتقدیم تحول باید در مدرسه رخ دهد تا مردم آن را ببینند لذا اگر تحول به کف مدرسه نیاید، در جاهای دیگر نیز تحول را نخواهیم دید.
رئیسی تاکید کرد: آشنایی با مسائله آموزش و پرورش سازمان و سازو کار و روحیه تحولی سند تحول را همه گفتند میخواهیم اجرا کنیم اما مهم این است که این نگاه را چه کسی اجرایی کند. من با آقای فیاضی و اکثر دولتمردان همحزبی و گروهی و هم دستهای نبودهام و ملاک معرفی چیزهای دیگر است آقای دکتر فیاضی با برخورداری از نیروی جوانی و ابتکار و خلاقیت با کمک همه فرهنگیان میتواند سند تحول را اجرایی کنند.
وی خاطرنشان کرد: سند تحول باید به مدرسه بیاید، سند تحول تا به کف مدرسه نیاید اتفاق نمیافتد. نمایندگان نسبت به وزیر آموز و پرورش دقتهای که به ذهنمان میرسد انجام دادیم ما هم به نظر شما احترام قائل هستیم.
رئیسجمهور بیان کرد: از ۸۳ روز پیش کار دولت آغاز شده و ما برای آن برنامه داریم و من از همین تریبون قول دادم برنامه کوتاه مدتی برای موضوعات داشته باشم و نمایندگان را در جریان بگذارم که در همین راستا سند تحول دولت سیزدهم با استفاده از اسناد بالادستی و سیاستهای نظام آماده شده و ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان قرار میگیرد تا از نقد، نظر و اصلاحیههای آنها نیز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: دولت با نمایندگان باید همکاری و همیاری داشته باشد. نکات لازم از سوی نمایندگان به وزرا یا شخص بنده از طریق معاون پارلمانی و یا طرق دیگر مثل رئیس مجلس، هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیونها منتقل میشود و تلاش داریم درباره موضوعات حساس هرچه سریعتر در جریان امور قرار بگیریم تا به دغدغههای مردم رسیدگی شده و گرهگشایی شود.
رئیسی گفت: امروز موضوع ما ارتباط یک نماینده با وزیر نیست بلکه موضوع مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده و باید آن را ارتقا دهیم و سرمایه اجتماعی را افزون کنیم. امروز مسأله در حد یک فرد یا بخش نیست بلکه در سطح نظام و کشور است و باید در برابر آنچه مردم را روز به روز ناامید می کند پاسخگو باشیم و به موقع عمل کنیم تا دشمن نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.بزرگانی مانند حاج قاسم سلیمانی را داریم که روحیه ما میتوانیم داشتهاند، سوابق و تجربیات نشان میدهد با ما میتوانیم و همکاری بین دولت و مجلس، مسائل و مشکلات برطرف و زندگی مردم روز به روز رونق پیدا میکند.
وی ادامه داد:برای من حضور مجدد در میان نمایندگان بعد از ۸۳ روز توفیق محسوب میشود، در تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جمع نمایندگان حاضر میشوم، نمایندگان بارها در نطقهای خود خواستار تحول در ساختار بودجه بودهاند. بودجه سال آینده با تعامل بین مجلس و دولت تدوین میشود و در حال حاضر روسای کمیسیونهای دولت با روسای کمیسیونهای مجلس مانند کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه نشستهای مشترکی دارند.
رئیس جمهور بیان کرد: قصد داریم مجلس در خصوص تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطلع باشد و بداند چه کارهایی قرار است انجام شود،امیدوارم آنچه که من به عنوان خدمتگزار مردم و شما به عنوان نماینده امین مردم انجام میدهید مورد رضای خداوند و در جهت گرهگشایی از زندگی مردم و در راستای بازگشت آرامش مردم، بازار سرمایه و بازار باشد. این موارد به اقداماتی نیاز دارد که بخشی از آنها انجام شده و برخی دیگر در حال انجام است.امیدوارم به زودی و قبل از پایان سال در تمامی استانها حاضر و از نزدیک در خدمت مردم و نمایندگان باشم و مسائل مردم را دنبال کنیم.
فیاضی حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبوده است
وی اشاره کرد: ما باید دنبال حجت شرعی باشیم. بنده اگر به حجت شرعی رسیده بودم ایشان را معرفی میکردم، برخی هم به این حجت شرعی رسیدند و ایشان را معرفی کردهاند اما ما نمایندگان مجلس هم باید به آن برسیم تا بتوانیم به ایشان رای بدهیم. همه میدانیم که نزدیک یک میلیون معلم در آموزش و پرورش داریم که با مدرک دکترا و کارشناسی ارشد کار میکنند.
باقری بناب گفت: آیا در بین این یک میلیون نفر کسی مثل آقای فیاضی پیدا نشد؟ یک زمانی بود که آموزش و پرورش مدیر پرور و وزیر پرور بود در اکثر نهاد و وزارت خانهها مثل وزارتخانه صمت که با مشکل در حوزه مدیریتی مواجه میشدند از آموزش و پرورش مدیر انتخاب میکردند، اما اکنون بعد از ۴۰ سال به این نتیجه میرسیم که از بین یک میلیون نفر نمیتوانیم یک وزیر را انتخاب کنیم.
این نماینده مجلس گفت: آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبودهاند آقای رئیسی گفت ایشان مدیرکل بودند؛ من از دوستان پرسیدم و پاسخ دادند وی حتی مدیرکل هم نبوده است. اکنون آموزش و پرورش و معلمان بزرگوار با این انتخابی که ما میکنیم چقدر دلسرد خواهند شد؟ و چقدر توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش خواهد شد؟
وی اشاره کرد: ما معتقدیم باید ارتقاء معلمان را داشته باشیم اما بعد از ۴۰ سال انقلاب یک کدام از این معلمان را پیدا نکردیم که به عنوان وزیر انتخاب کنیم تا کرامت معلمان را حفظ کند؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهترین برنامه است که میتواند راهگشای آموزش و پرورش باشد ولی متاسفانه نه تنها کسی را نمیآوریم که مدیر اجرایی قوی باشد بلکه وی حتی یک روز هم کار اجرایی انجام نداده است.
باقری بناب گفت: ما میخواهیم آموزش و پرورش را توسعه دهیم؛ توسعه زیرساختهای این کشور با آموزش و پرورش است ولی بنده معتقدم با انتخاب دکتر فیاضی این تحولی که دکتر رییسی میگفتند شکل نخواهد گرفت زیرا ایشان حتی یک جایی مدیر نبودند که ببینیم آیا تحول گرا است یا نه؟
وی اشاره کرد: ایشان باید در جایی به عنوان معاونت یا مدیرکلی مینشستند و میگفتند که چه تحولاتی در آن مقطع ایجاد کردند. من از بزرگواران میخواهم که به ایشان رأی ندهیم.
این نماینده مجلس گفت: برخی میگویند اگر ایشان انتخاب نشود وزارتخانه سه ماه معطل میشود ولی نه اینطور نیست، رئیس جمهور موظف است تا یک هفته دیگر وزیر بعدی را معرفی کند. درخواستم این است که به خاطر معلمان به ایشان رای ندهید.
محمد وحیدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: این جملاتی که بنده عرض میکنم قطعا از باب مخالفت با جناب آقای رئیسی و دولت نیست. ما با افتخار پشت سر رئیس جمهوری ایستادهایم که انقلابی و ولایی است و من هم از استانی صحبت میکنم که بالاترین رای را به جناب رئیسی دادهاند، پس اگر در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت می شود بحث مخالفت با دولت نیست.
وی ادامه داد: همکاران محترم، در روز رای اعتماد به کابینه به همه وزرا به جز آموزش و پرورش رای اعتماد دادید. این وزیر وزیر ۴۰ درصد از جمعیت دولت است و زیربنا و تاثیرگزار است. برای همین وزیر آموزش و پرورش مهمترین وزیری است که میتواند تحول زیربنایی ایجاد کند. وزیر آموزش و پرورش اگر میخواهد انتخاب شود باید با مجلس همراه باشد نه اینکه برخی در لابی و پارکها با وعده مدیریتی وزیر انتخاب کنند. گزارش کمیسیون آموزش با استعلام انجام شده و نظر شخصی نبوده است. ما مدیری میخواهیم که در دستگاه عظیمی مثل آموزش و پرورش که برای مدیر مدرسه شرط تعیین می کند که باید ۵ سال معاون باشد،عضو همین دستگاه باشد.
وی افزود: در فضای مجازی بیش از ۲۰ ابهام نسبت به این گزینه مطرح شده است؛ اگر مسائلی به عنوان ابهام مطرح می شود باید ابهام زدایی کنیم. آقایان وزرا و رئیس جمهور محترم در مجلس حضور پیدا میکنند این وزرای محترم فقط برای رای اعتماد به وزیر وارد مجلس نشوند. روز حمایت از آموزش و پرورش وارد مجلس شویم. شما باید تلاش کنید مشکلات این دستگاه عظیم حل شود. خیلی از مدیران آموزش و پرورش با جریان فشار انتخاب میشوند اگر وزیر برنامه دارد باید این موضوع در برنامه اش باشد. سند تحول بنیادین مهمترین مطالبه است و اگر وزیر برنامه مینویسد باید مبتنی بر این دیدگاه باشد. با کلی گویی نمیتوانیم کشور را اداره کنیم.
نماینده بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: گزینه پیشنهادی باید قدرت ایجاد برنامه عملیاتی داشته باشد والا نمیتواند این دستگاه را مدیریت کند. سه چالش عظیم وجود دارد؛ یک نگاه کمبود نیروی انسانی است. نظام رتبه بندی در مجلس و دولت به چالش تبدیل شده است. صندوق ذخیره فرهنگیان که مهمترین سرمایه فرهنگیان است در حالت بلاتکلیفی است و هنوز گزارشی به مجلس نرسیده است. باید بتوانیم کسی را انتخاب کنیم که قدرت مدیریت این دستگاه را داشته باشد. آموزش و پرورش بزرگ نیاز به شخصیت بزرگ برای اداره خود دارد.
با معرفی فیاضی، معاندان و مروجان سند ۲۰۳۰ شروع به تخریب او کردند
موسی غضنفرآبادی نماینده حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج، نرماشیر در صحن علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: عرض سلام و خدا قوت به ملت شریفو نمایندگان مجلس دارم. هفته پیش دکتر فیاضی بعد از ماهها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی رئیسجمهور ارائه شد. بلادرنگ معاندان، اختلاسگران صندوق ذخیره فرهنگیان و مروجان سند ۲۰۳۰ و پدرخوادههای آموزش و پرورش شروع به تخریب ایشان کردند و در جبهه مقابل فرهنگیان و دلسوزان موافقت و حمات خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند.
وی افزود: ایشان میتواند وزیری باشد که برنامههای جدی خود را ارائه کرد و نشان داد میتواند تحول گستردهای در آموزش و پرورش داشته باشد. من نیز مثل شما وقتی اسم وزیر را شنیدم مقداری تردید کردم اما با تحقیقات و جلسه دیروز نه تنها تردیدها برطرف شد بلکه ایشان را نیرویی قابل یافتم.
این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی از موفقیتهای یک مدیر درک درست از مشکلات و ظرفیتهاست که این توانمندی را الحمدلله در ایشان یافتم سوابق اجرایی ایشان را که رئیسجمهور بیان کردند دیدم و برایم ثابت شد که میتواند به عنوان مدیری ناشناس تحولآفرین باشد.
وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که فارغ از اینکه از مجموعه باشد یا نه باید باور قلبی به اهمیت آموزش و پرورش داشته باشد که او دارد چرا تکرار میکنیم که وزیر باید حتما از آموزش و پرورش باشد؟ چرا میگوییم از مربیان خارجی فوتبال استفاده کنیم؟ مگر جزو تیم هستند؟ آموزش و پرورش با بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز و بیش از یک میلیون معلم مطالبات زیادی دارد. وزیر باید کسی باشد که از لابهلای این مطالبات رای صحیح را انتخاب کند و پیش برود و من این شهامت و توانمندی را در فیاضی یافتم .
غضنفرآبادی تاکید کرد: نکته مهم این است که رئیسجمهور برای باند و جناح نیامدند و حاضر نبودند وارد عرصه انتخابات شوند با گرفتاری جامعه دلسوران و علاقمندان به نظام از او درخواست کردند وارد شود و او وارد شد و پیروز عرصه شد آیا رئیسجمهور که شب و روز وقت خود را به خدمتگزاری اختصاص داده مدیری را انتخاب میکند که توانمند نیست؟ قطعا میخواهد وزیری معرفی کند که دولتش موفق باشد و پاسخگوی مطالبات مردم باشد.
وی با بیان اینکه شجاعت در تصمیمگیری از نکات برجسته فیاضی است، گفت: ویژگی جوانی از او یک طلبه و دانشگاهی موفق و متخصص فراهم کرده است که آموزش و پرورش را در مسیر تحولی و روشن قرار میدهد. رهبری بر جوانگرایی در عرصههای مختلف تاکید کردند و امروز جوان مومنی برای وزارت معرفی شده است با توجه به تخصص و جوان بودن و خلاقیت و ابتکار و خطرپذیری و برخورداری از امید، من بین خود و خدای خود فیاضی را مناسب یافتم و از همه درخواست میکنم به او رای مثبت بدهید. عزیزان آیا میدانیم وزیر پیشنهادی چه کسی خواهد بود اگر رای منفی بدهیم؟ به کارشناسی دولت اعتماد میکنیم و آن را کمک میکنیم و رای مثبت خود را به فیاضی میدهیم.
عباس گودرزی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تسلیت رحلت حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: روزی که از تریبون مجلس اسم آقای فیاضی قرائت شد، شنیدیم که جمعی از همکاران دو دو کردند و اعلام مخالفت کردند. همکاری را صدا زدم و گفتم آیا ایشان را دیدهای و صحبت ایشان را شنیدهای؟ گفت خیر؛ ایشان از بدنه آموزش و پرورش نیست. حال سوال این است که مگر ما در خانه ملت متولد شدیم.
وی افزود: این به این معنا نیست که اگر کسی از روز اول اشتغال در آن دستگاه ندارد، قدرت اداره آن دستگاه را ندارد. نه رد کنید و نه تایید. در فضای مجازی سعی میکنند که ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آن قدر توانمند است و محاسبات دقیق کشور را میداند و قادر است که وزیر انتخاب کند. ما باید وزیری برای وزارتخانه حساس آموزش و پرورش انتخاب کنیم.
گودرزی بیان کرد: مشکل امروز کشور ما این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله زیادی دارد. یعنی ما از برنامهریزی استراتژیک عبور کردیم و تفکر استراتژیک باید بر سازمانهای ما حاکم باشد.
نماینده لرستان در مجلس اضافه کرد: ما در مجلس متولد نشدیم و رئیسی در ریاست جمهوری متولد نشده و تمامی آقایان متعلق به آن بدنه نیستند. ایشان در بدنه آموزش و پرورش نیست اما مأمور به خدمت در این دستگاه حساس بوده است. فیاضی در بحث اتصال حوزه و دانشگاه مسئولیت داشته است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آموزش و پرورش باید علامه شهیدی و سردار شهید بروجردی و باکریها و همتها را تربیت کند. فیاضی کسی است که ذهن فعالی برای این مسائل دارد. راه حل ارائه داده است. امروز مشکل آموزش و پرورش مشکل سیاستپژوهی است. امروز شرایط عمومی کشور و منطقه و فضای مذاکرات نیاز دارد که وفاق و همدلی ما با دولت انقلابی بیش از پیش باشد و خواهش من این است که به این وزیر اعتماد کنیم. ما میتوانیم به این برادرمان اعتماد کنیم و از همکاران عزیز در مجلس میخواهم که به ایشان اعتماد کنیم.
آقای رئیسجمهور اگر بخواهید ما خفه میشویم؛ اما این ره که تو میروی به ترکستان است
سیدکاظم دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: بنده در دو بخش عرائضم را مطرح میکنم؛ اول از رئیسجمهور و هیات دولت تشکر میکنم و مجلس هم همیشه با دولت همراهی کرده است اما، نصف وزرای تو رئیسجمهور از مدرسه امام صادق هستند. از روزهای قبل انتخابات نمایندهها از شما حمایت کردند، در دادن رای به وزرا مجلس همراهی کرد. من مخالف دو وزیر بودم اما همه نمایندهها با شما همراهی کردند. ما دلمان می سوزد و نمیخواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت کردید. اگر میخواهید ما خفه میشویم اما این ره که تو میروی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی عزیز است. در دفاعیات، آقای رئیس جمهور گفتند ایشان با مدرسه و کتاب آشناست؛ شما دو میلیون معلم و فرهنگی دارید. آموزش و پرورش آدمهای مدیر کم ندارد چرا کاری میکنید که فرهنگیان از شما برنجند. آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. شما از تحقیق و تفحص و از صندوق فرهنگیان چه میدانید. شما غیرانتفاعی خواندید اما از غیر انتفاعی چیزی نگفتید. شما از درآمدهای آن محل مطلب نگفتید. شما اهداف کوتاه، میان و بلندمدت ندارید.
نماینده صومعه سرا گفت: شما میخواهید وزیر شوید اما تجربه ندارید و یک روز هم سابقه کار ندارید. من فکر میکنم این شان آموزشو پرورش نیست. دوستان خواهش میکنم توجه کنید. آقای رئیسجمهور خانواده آموزش و پرورش در اولویت شما نیست. امروز این وزارت خانه کسری دارد و همه مشکل دارند. من خواهش میکنم آقای رئیس جمهور این گزینه را پس بگیرند.
فیاضی کارنامه عملی اطمینانبخشی برای وزارت آموزش و پرورش ندارد/ چرا مدرک دکترای وزیر پیشنهادی از نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست؟!
"احمد محرم زاده یخفروزان" نماینده اهر و هریس و عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان دومین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی در خصوص ایشان بحثهایی کردهاند اولاً اگر مجلس عصاره فضایل ملت است؛ کمیسیون آموزش هم حوزه فضایل مجلس در حوزه آموزش و پرورش است و همین کمیسیون تخصصی نسبت به ایشان رای منفی دادهاند.
وی اشاره کرد: البته مخالفت بنده جهت دلسوزی به نظام آموزش و پرورش بوده و شخصیت حقیقی ایشان برای همه ما محترم و گرامی است. یک وزارتخانه که پایه و اساس کشور بوده و پایه ریزی و شالوده کشور از آموزش و پرورش شروع میشود و مدیران آینده مملکت به دست آموزش و پرورش تربیت میشوند و پس به لحاظ تخصصی و کارشناسی و از روی دلسوزی این مخالفت را در چند مرحله و بند اعلام میکنم.
محرم زاده گفت: آقای فیاضی شما چند سال مدیر پرورش کدام مدرسه بودهاید؟ چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست؟ آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکترا دارد؟
او افزود: عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان مدرک فقه گرفتهاید؟ شما در فعالیتهای خود از شورای مجازی در سازمان پژوهش صحبت کردهاید این فعالیت چه ربطی به آموزش و پرورش دارد؟ طرح شما در مشارکت بخش غیردولتی در تامین نیازهای آموزشی چیست؟
این نماینده مجلس گفت: در بحث مطالعات خود از انجام مطالعات تمهیدی در رتبهبندی نام بردهاید در این مطالعه به چه نتیجهای رسیدهاید و کدام گزارشات شما چاپ شده است؟ در تالیفات شما به جز فقه هیچ چیزی دیده نمیشود البته که این موضوع در جایگاه خود ارزش دارد اما شما چطور خود را کارشناس مدیریت مهدکودکها معرفی میکنید؟
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در فعالیتهای خود از آسیبشناسی ۵ سال گذشته یاد کردهاید در این آسیبشناسی به چه نتیجهای رسیدهاید و گزارش مطالعات شما کجا ثبت شده است؟ در مطالعات و برنامههای خود چندین مرتبه به سند تحول اشاره کردهاید به نظر شما چرا سند تحول تا به حال اجرایی نشده است؟ و پیشنهادات اصلاحی شما با توجه به تذکرات حضرت آقا در به روز کردن این سند چیست؟
نماینده اهر و هریس گفت: تعرض منافع یکی از عوامل انحطاط آموزش و پرورش است و آنچه که به عنوان آموزش خصوصی اعمال شده و به آموزش طبقاتی معروف بوده از جمله مشکلات آموزش و پرورش است. متاسفانه شما هنوز نقش بخش خصوصی را ناقص دانستهاید و برای تقویت آن برنامه دارید تعریف شما از چشمانداز تقویت آموزش و پرورش در آینده چیست؟
وی افزود: شما در برنامههای خود به تقویت بستههای آموزشی و برنامه درسی تاکید کرد در صورتی که این روند حضور مافیای آموزشی را به همراه دارد، دلیل شما برای بر این تاکیدات چیست؟ در بند ۹ برنامههای خود به کمبود بودجه اشاره کردید اما راهکاری برای آن ارائه نکردهاید. چرا؟ منظور شما از حیات طیبه دانشآموزان به زبان ساده چیست؟ منظور شما از تربیت نگرش آخرت بینانه برای کودکان و نوجوانان چیست؟
محرم زاده افزود: شما در برنامه چهارساله خود از نگرش سیستمی در مدیریت گفتهاید و در کنار آن به مدیریت جهادی نیز اشاره کردهاید ارتباط این شکل از مدیریتها را چگونه تبیین میکنید؟ زیرا این دو نگرش با هم زاویه دارند. در بخش بینالمللی یک برنامه چهارساله دارید کدام کشورها در جهان در حوزه دینی قابل استفاده در چشمانداز شما هستند؟
وی اشاه کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایرانی در تئوری لازم و در عمل جنایت است زیرا کودک ایرانی را چهار سال در اختیار مافیای آموزش طبقاتی قرار میدهد تا کودک ایرانی را به آموزش طبقاتی آشتی و وابسته کند. از همین ابتدا خواستار تخته شدن این سازمان قبل از عملیاتی شدن آن هستیم شما با چه انگیزهای عملیاتی شدن آن را تاکید دارید؟
این نماینده مخالف گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش گفت: دیدگاه شما نسبت به اصل ۳۰ قانون اساسی چیست و منظور شما از اصلاح نظام بازنشستگی فرهنگیان چیست؟
او اشاره کرد: با توجه به اینکه آقای فیاضی در جامعه معلمان نبوده و سابقه تدریس در مدارس دولتی را ندارد، در برنامههای خویش به مسائل اولویت دار و آسیبزا اشاره کردهاند و کارهایی هم اعلام شده اما انتظار میرفت با توجه به سابقه شما در سازمان پژوهش مجلس برنامههای عملیاتی ارائه کنید. در کل کارنامه عملی اطمینان بخشی برای وزارت آموزش و پرورش از سوی شما وجود ندارد.
محرم زاده گفت: با توجه به اینکه تعدادی از عزیزان و همکاران در مجلس شورای اسلامی میگویند که رییس محترم جمهور سه ماه وقت دارد که وزیر دیگر را معرفی کند پس کاری کنیم که فرصت سوزی نشود، نه اینطور نیست طبق تفسیری که توسط شورای محترم نگهبان از قانون اساسی به عمل آمده است این سه ماه فقط یکبار است. بنابراین بعد از اینکه عزیزان به وزیر پیشنهادی رای نخواهند داد انشالله ریاستجمهوری به زودی نفر جدید را معرفی خواهد کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: چرا برای انتخاب مدیریت نهادهای شهرستانی کنکاشهای زیادی میشود اما برای نظام وزارتخانهای به این اندازه مهمی کنکاش وجود ندارد. مردم از لحاظ اقتصاد و معیشت دچار مشکل هستند ضمن اینکه با رتبهبندی معلمان باید در اولویت کار مجلس و دولت قرار بگیرد.
برخی از همکاران ما با یک عکس رأی آوردند/ به نحوی صحبت شود که شنوندگان قضاوت دقیقی از ما داشته باشند
علیرضا سلیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: دیگران اگر از اینجا تشریف بردند و جواب تلفن ندادند، گناه فیاضی نیست. در مورد مدرک فیاضی، ایشان استادیار است. میدانید که هرکسی استادیار باشد باید چه مدرکی داشته باشد. مضافاً به اینکه بحث مدرک از زبان برخی منتشر میشود که عزیزی را در وزارت کار و وزارت صمت داشتند که مدرک دیپلم داشت.
وی افزود: عزیزی مدتهای مدید در زمان آقایان، وزیر کار بود که ایشان دیپلم داشت. خواهش میکنم مقداری بررسی و واکاوی کنید. چهار وزیر سابق به عنوان کارشناس فیاضی را تایید کردند؛ ما چرا نباید به این روند بها دهیم؟
این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از همکاران ما با یک عکس رأی آوردند. بهتر است به نحوی اینجا صحبت شود که شنوندگان قضاوت دقیقی از ما داشته باشند. برنامه عملیاتی ایشان را در نظر بگیریم. در مورد رتبه بندی و حقوق فرهنگیان ایشان برنامه ارائه کرده است.
وی به اجرای سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از سویی میگوییم به تحول نیاز داریم و از سوی دیگر به یک جوان تحولخواه اعتماد نمیکنیم. ایشان از معدود وزرایی است که برای گام دوم انقلاب برنامه دارد.
برنامههای وزیر پیشنهادی به معنای ختم سند ۲۰۳۰ است/ به «برادر داماد بودن» فیاضی پرداخته میشود اما نمیگویند او بردار شهید است
زهره الهیان در موافقت با مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خدای خود را شاهد میگیرم تصمیمی برای موافقت با وزیر پیشنهادی نداشتم بعد از دقت بر برنامههای ایشان و صحبت با صاحبنظران به این نتیجه رسیدم که به عنوان موافق ثبتنام کنم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به کاظم دلخوش گفت: دولت آقای رئیسی بیشترین تعداد اعضای هیات علمی را در خود دارد و وزرا مدرک مرتبط با حوزه دارند که نسبت به دولتهای قبل بیسابقه است، پس در مورد کابینه آقای رئیسی منصف باشیم .
وی ادامه داد: همکاران گرامی آموزش و پروش وزارتخانه مهم و استراتژیکی است که علاوه بر نگاه استراتژیک، آینده ایران اسلامی را تضمین میکند و وزیر آن باید نگاه کلان داشته باشد، آقای فیاضی نگاه انقلابی و جهادی دارد که میتواند سند تحول را به اجرا در بیاورد.
الهیان گفت: آقای فیاضی هفت سال در مدرسه تدریس کرده و مدیرکل ستاد بوده است به برادر داماد بودن ایشان پرداخته میشود اما نمیگویند او بردار شهید است که در رزومه خود نیاورده است. ایشان سند تحول را در برنامههای خودش آورده است که به معنای ختم سند ۲۰۳۰ است.
وی تاکید کرد: تحول در زیرساختها، تحول در نیروی انسانی، ساختار اداری، مالی و همین طور تحول در ساختار نرمافزاری و سختافزازی آموزش و پرورش در برنامههای ایشان دیده میشود، ما همه در خصوص پرداختن به مطالبات معوق و به حق معلمان در این سالها شنیدهایم اما آیا سوال شده است که تحول نرمافزاری در آموزش و پرورش چه جایگاهی در برنامهها دارد.
الهیان گفت: ما برای تحقق این نظریه گامهای مهمی برنداشتیم و دانشآموزان ما دچار بحران هویتی در آموزش و پرورش هستند و چگونه زیستن و از کجا آمده و به کجا رفتن به دانشآموزان ما آموزش داده نمیشود و آنها با انبوهی از محفوظات و حساب و ریاضی مواجه شدند در حالی که آقای فیاضی برنامه جامعی برای این موضوعات دارد، وزیر پیشنهادی برای فضای مجازی و هوشمندسازی مدارس، عدالت آموزشی، دانشگاههای مرتبط با وزارت آموزش و پرورش و سایر بخشهای این وزارتخانه برنامه مفصل و جامعی دارد.
به هیچ وجه شأن نمایندگان را نادیده نمیگیرم/ کسری بودجه باعث شده که رتبهبندی معلمان اجرا نشود
مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سهشنبه، ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامههای خود گفت: قطعاً تنها دغدغه کنونی در این حوزه ارتقاء آموزش و پرورش است که ۴۰ درصد دولت را به خود اختصاص داده و قریب به ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور با آن ارتباط دارند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: بنده در مرکز پژوهشهای مجلس نیز فعالیت داشتم، شأن نمایندگی را میشناختم و با مشکلات حوزه انتخابیه آشنا بودم بنابراین به هیچ وجه آنها را نادیده نمیگیرم و در مقابل تصمیم مجلس خاضع هستم.
وی با اشاره به نکاتی پیرامون آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش در هر کشور آیینه تمامی نمای آینده آن کشور است کما اینکه اندیشمندان معتقدند اگر میخواهید آینده نه چندان دور کشوری را ببینید به آموزش و پرورش امروز آن نگاه کنید ضمن آن که ما نباید به این دستگاه به عنوان هزینهای نگاه کنیم چرا که هر اتفاقی در آن می افتد سرمایه گذاری است.
فیاضی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران ماهیتی ایدئولوژیک و عقیدتی داشت بنابراین نیرو، تفکر و اندیشه در قلب آن قرار دارد ضمن اینکه وزارت آموزش وپرورش محوریترین دستگاه برای هر اتفاقی است که در کشور میافتد و باید در مسیر تحول کشور نقش ویژهای ایفا کند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این دستگاه باید نیروی انسانی زبده برای تمام دستگاهها پرورش دهد کما اینکه در اول انقلاب شاهد بودیم وقتی دستگاههای حاکمیتی در حال شکلگیری بودند این معلمان بودند که مأمور شدند تا ساختار و سازه سایر دستگاهها را بنا کنند، از سوی دیگر در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز شهید و ۵ هزار معلم شهید داشتیم و بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب نیز شهید علی لندی و شهید حججی حاصل پرورش همین نظام تعلیم و تربیت هستند بنابراین باید این دستگاه را پاس داشت.
وی افزود: نکته مهم این است که وزارت آموزش و پرورش از جایگاه والایی برخوردار بوده و معلمان قلب این رآکتور مهم هستند که نیروساز و انسانساز است و معلم نیز یعنی تفکر، اندیشه، خلاقیت و ابتکار که وقتی درگیر معیشت باشد نمیتوان این پتانسیلها را به فعلیت رساند بنابراین باید رتبهبندی معلمان را فارغ از اینکه به آن به عنوان مشکل هزینهای نگاه کنیم به هر طریق اجرا کنیم.
فیاضی تصریح کرد: بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ کل بودجه کشور بوده است که متأسفانه امسال ۸.۸ شده است یعنی در یک سال با ۴.۶ کسری بودجه مواجه بودیم در حالی که در کشورهای توسعه یافته هیچگاه سهم این وزارتخانه نسبت به بودجه کل کشور از ۲۰ درصد کاهش پیدا نکرده است بنابراین همین کسری بودجه باعث شده که رتبهبندی معلمان اجرا نشود ضمن اینکه رتبهبندی معلمان مربوط به گذشته بوده کما اینکه در سال ۹۰ در سند تحول بنیادین و در سال ۹۹ در سیاستهای کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و در سال ۹۵ در قانون برنامه پنجم توسعه به آن تأکید شده بود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه افزود: رتبه بندی، قانون امروز و دیروز نیست و در سال ۱۳۹۰ در سند تحول مورد اشاره قرار گرفت و در سال ۱۳۹۹ در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و در برنامه پنجم توسعه نیز به آن توجه شده، اما به آن نپرداختیم. با توجه به اینکه این موضوع در برنامه آمده است، باید در بودجه های سنواتی دیده می شد، لذا جدیتی لازم است تا مسئله حل شود.
وی افزود: معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد، اگر معلم قرار است با دانش آموزان وقت بگذراند و روی روش و منش آنها کار کند، نباید دغدغه معیشت خانواده را داشته باشد. همانطور که رئیس جمهور در اظهارات خود گفت این مسئله یک بار برای همیشه باید حل شود. معلم چنین جایگاهی باید داشته باشد، اما آیا به لحاظ فرهنگی در جامعه ما از چنین منزلتی برخوردار است. معلمی شریف ترین شغل است، اما آیا دانش آموزان نخبه علاقمند به این شغل هستند؟ بنابراین به فرهنگ سازی نیاز داریم، چرا که در جامعه و در فضای حاکمیتی این نکته مورد توجه نیست.
فیاضی تصریح کرد: کارکنان آموزش و پرورش که ۴۰ درصد کل دولت را به خود اختصاص داده اند، تنها بخشی از بدنه دولت هستند که فیش حقوقی آنها از حکم کارگزینی شان کمتر است. اگر این نگاه به دانشگاه فرهنگیان وجود داشت، این دانشگاه دست چندم نبود. اگر دانشگاه فرهنگیان قرار است معلم پرورش دهد و پیشران تولید سرمایه اجتماعی باشد، باید از بودجه کافی و قابل توجهی برخوردار باشد. بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی کمتر از ۴۰ درصد دانشگاه تهران است. دانشگاه تهران یکی از دانشگاه های مهم است که رسالت خود را دارد، اما دانشگاه فرهنگیان با ۹۸ پردیس و مرکز بزرگترین دانشگاه دولتی است، اما به لحاظ بودجه ضعیف است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به لحاظ هیات علمی هیچ تناسبی با رسالتش ندارد. این دانشگاه با جمعیت ۸۰ هزار دانشجو از ۵۰۰ نفر در هیات علمی برخوردار است که لذا نسبت استاد به دانشجو ۸۰ به ۱ است و نمی توان انتظار اتفاق خاصی از این دانشگاه داشت. آینده کشور در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی رقم می خورد، بنابراین نیاز به عزم ملی است تا سهمیه دانشجویی از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار دانشجو برسد و همه باید برای حل این مسئله کمک کنند.
فیاضی با بیان اینکه مدیری تحولگرا هستم و نقشه راهم سند تحول بنیادین است، گفت: آموزش در کنار پرورش و در عرض یکدیگر هستند، پرورش فدای آموزش نمی شود. موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستم و مجلس سالانه و براساس ماده ۲۳۵ آیین نامه داخلی باید از من توضیح و گزارش بخواهد. در برنامه پیشنهادی درباره موضوعاتی که ارائه شده، اقدام عملی قابل سنجش انجام گرفته و جلسات کارشناسی متعددی با متخصصان برگزار شده، همچنین در مرکز پژوهش های مجلس گزارش سیاستی درباره آموزش و پرورش منتشر کردم، لذا برنامه هایی که ارائه شده حاصل کار کارشناسی است که موظف به اجرای آن خواهم بود.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش و دولت سیزدهم اولین دولتی است که در گام دوم انقلاب تشکیل شده، بنابراین در همه عرصه ها باید نگاه ۴۰ ساله داشته باشد. ناراحتی شما از دولت بحق است و درخصوص آن صحبت خواهم کرد. ما در مورد نظام تعلیم و تربیتی حرف می زنیم که در مقیاس وسیع باید به آن نگاه کرد، وزارتخانه ای که با ۶۰ میلیون جمعیت مطرح است.
فیاضی تصریح کرد: ما در شرایط کرونایی به سر می بریم و کلاس های درس ۲۲ ماه است که تشکیل نشده است، دانش آموز از نعمت حضور معلم بی بهره است و در برخی مناطق به دلیل عدم زیرساخت ها مشکل داریم، دانش آموزان هر روز ۵ هزار قدم کمتر برمی دارند و این موجب شده تا دانش آموزان سه درصد چاقتر شوند و به لحاظ جسمی و روحی آسیب ببینند.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش مسئله فوری و اولویت داری دارد که اگر آنها تحقق نیابد، سایر مسائل اجرا نخواهد شد؛ نخست رتبه بندی معلمان است که مطالبه جدی، عادلانه و بحق فرهنگیان است، این اولویت عادلانه به ایجاد تناسب منطقی و معقول و عدالت در پرداخت و تخصص می شود.
فیاضی با بیان اینکه معلمان جزو نظام کلان آموزشی هستند و میتوانند به کیفیت آموزش کمک کنند، ادامه داد: بر اساس این طرح اگر مهارت و تخصص معلمان احراز شود، آنها ارتقاء مییابند البته من تابع قانون و مجری آن هستم و هر تصمیمی که مجلس در این زمینه اخذ کند بنده مکلف به اجرای آن هستم و پس از تصویب سریعاً اقدامات لازم را برای اجرای آن انجام میدهم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورشT دومین بحران وزارت آموزش و پرورش را کمبود نیروی انسانی دانست و ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار معلم کم داریم و این عدد هر ساله ۱۰ هزار نفر نیز افزوده میشود چرا که ورودی دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۰ هزار نفر بوده اما تعداد فرهنگیانی که هر سال بازنشسته میشوند حدود ۳۰ هزار نفر است.
وی تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را راهکار بلندمدت برای جبران کمبود معلم برشمرد و افزود: استفاده از حقالتدریسی ها و خرید خدمتها راهکار کوتاه مدت جبران این کمبود است، در حال حاضر ۱۱۳ هزار نفر حقالتدریس، ۳۷ هزار نفر بازنشسته، ۴۷ هزار نفر خرید خدمات و همچنین تعدادی سرباز معلم برای این موضوع به کار گرفته شده است.
فیاضی ادامه داد: ما میتوانیم از ظرفیت علمی وزارت آموزش و پرورش یعنی معلمان در قالب حق التدریس استفاده کنیم اما این امر در گرو تخصیص اعتبارات مربوط به حق التدریسیها در پایان هر ماه است که تحقق آن به همراهی خزانه و سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا پرداخت معلمان حقالتدریس چندین ماه به تأخیر میافتد، ادامه داد: پرداخت به موقع آن موجب ایجاد انگیزه برای معلمان میشود. اعتبارات حقالتدریس باید مانند اضافه کاری در هر ماه پرداخت شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر ردیف بودجه که تخصیص پیدا کرده به صورت ماهانه انجام شود با حق التدریس میتوانیم مشکل کمبود نیرو را برطرف کنیم. در خصوص مساله صندوق بازنشستگان چرا پاداش معلم دیر پرداخت میشود. ما برنامه داریم و در کمیسیون آموزش هم مطرح کردیم که آزمونی که براساس ماده ۲۸ انجام میشود در سوابق مطرح شود. بحث ساماندهی به صندوق ذخیره فرهنگیان باید هرچه سریع تر انجام شود. این صندوق ۴ هلدینگ بزرگ دارد و می تواند به کمک تامین رفاهیات بیاید. در رفاهیات عددی وجود ندارد و صندوق ذخیره می تواند این را پوشش دهد. در سال گذشته ۹۸۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که بیشتر د رمناطق محروم بوده است.
وی افزود: بنده راهکار برای این قضیه دارم و مسائل مناطق محروم در شعون مختلف است نمی توانم یک ماه را اختصاص دهم. می خواهم قرارگاه محرومیت زدایی ایجاد کنم و دستیار در این حوزه داشته باشم. در مورد اقتصاد آموزش و پرورش باید دارایی این وزارت خانه ساماندهی شود. الان این وزارت خانه بعد وزارت کشاورزی بیشترین املاک را دارد که برخی در حاشیه خیابان های اصلی قرار گرفته اند که مناسب آموزش نیستند می توانیم با شهرداری ها تهاتر کنیم که کمیسیون اقتصادی هم با این موضوع موافق هستند. معاونت اقتصادی باید در وزارت خانه بحث صندوق ذخیره را مدیریت کند. بنده به موضوعات تحولی قائل هستم که نوک پیکان تحقق عدالت آموزی است. باید استان را خود استان اداره کند بخاطر اینکه تحول نباید از بالا به پایین باشد. تحول باید در کلاس درس رخ دهد و یک شبکه باید این تحول را اداره کند. بنده باید مدیریت ستادی را به مدیریت شبکه ای تبدیل کنم. این تحول در نقطه اول است که اگر بخواهیم به کیفیت آموزش برسیم.
وی افزود: باید از فناوری اطلاعات و آموزش مجازی بیشترین استفاده کنیم و هدایت تحصیلی را جهت دهیم. قانون سند تحول سال ۹۰ ابلاغ شده و از آن سال زیرساخت قانونی را تهیه نکردیم. قانون ورزش اجباری مربوط به ۱۳۰۶ است و باید قوانین به روز شوند. بنده ۹ راهبرد دیگر دارم این جا وقت نیست مطرح کنم. در خصوص دغدغه دوستان که گفتند در مدرسه نبودم من ۷ سال در مدرسه بودم.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش نیاز به مواردی دارد که از مهم ترین آنها آموزش مجازی، تجهیز زیرساخت عمرانی و اقتضائات دانشگاه فرهنگیان است. همچنین فرایند چاپ و توزیع باید شناسایی شود و باید دید کلان به سیاست پژوهی داشت و تصمیمات را بر این اساس گرفت و سلیقه ای عمل نکرد.
فیاضی در ادامه با اشاره به ۴ سال فعالیت در حوزه آموزش و ۳ سال فعالیت در حوزه پرورش، گفت: بنده به اجزای بسته یادگیری واقف هستم و در این حوزه فعالیت کرده ام همچنین برای تهیه هر محصولی که بتواند به تقویت آموزش و پرورش بیانجامد آمادگی داشته و توجه کرده ام تا این موضوع تقویت شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: در زمینه تهیه زیرساخت ها و مباحث فنی باید اعلام کنم که در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تهران فعالیت کرده ام و در حال حاضر نیز عضو رسمی سازمان نظام مهندسی کشور هستم و بر ۴۰ ساختمان در تهران نظارت داشته ام.
وی با اشاره به اینکه عضو هیات علمی بوده و آیین نامه ارتقا را می فهمم، ادامه داد: ۳ سال و نیم مدیرعامل کانون اندیشه جوان بودم که مرجعیت فکری برای تشکل های دانشگاهی را پیگیری می کرد و بسیار با بدنه دانشجویی همکاری داشتم و در حوزه ستاد نیز ۳ سال و نیم مدیرکل یکی از معاونت های وزارتخانه آموزش و پرورش بوده ام.
فیاضی با بیان اینکه سابقه عضویت در هیات مدیره شرکت افست به عنوان چاپ کننده کتب درسی مقاطع دبستان و متوسطه اول را در کارنامه دارم، افزود: با فرآیند چاپ و نشر کتب درسی به خوبی آشنا هستم. توفیق داشته ام در مرکز پژوهش های مجلس فعالیت کنم، از این جهت کاملا با حوزه سیاست پذیری آشنایی دارم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه اعلام شده که به افرادی قول داده ام که پس از حضور در وزارت آموزش و پرورش آنها را در پست هایی به خدمت بگیرم! عنوان کرد: بنده به احدی قولی نداده ام، تنها قول من این بوده است که کلاس تمامی دانش آموزان را معلم دار کنم. قائل به شایسته سالاری هستم، نظام انتصابات را طراحی می کنیم، در هر استان باید شایسته ها انتخاب شوند، به هیچ وجه بحث فردی، گروهی و خانوادگی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه حداقل دو اتاق فکر تشکیل می دهیم که ادغام آنها با یکدیگر منجر به شکل گیری اتفاقات خوبی می شود، ادامه داد: از تجربه مدیریتی تمام وزرای آموزش و پرورش سابق استفاده می کنم. اتاق فکری متشکل از صاحب نظران تئوریک ، فضای تعلیم و تربیت رسمی تشکیل می شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ضمن اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص مدرک تحصیلی خود گفت: کمیسیونی در وزارت علوم وجود دارد به نام کمیسیون نخبگان بدون مدرک، در شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی در سال ۱۳۸۱ تصویب شده که براساس آن ضوابط کلی ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی تعیین می شود. در این قانون آمده است که دانشمندان، محققان و متخصصان رشته های زبان و ادبیات، هنر و معماری ، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحب نظر شهرت دارند و یا صاحب آثار، تحقیقات و تالیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزه های علمیه که سطوح عالی را گذرانده باشند، می توانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب مربی یا استادیاری دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی انتخاب شوند.
فیاضی با اشاره به اینکه ۲۵ سال طلبگی کردم و آیت الله رشاد به عنوان رئیس حوزه علمیه و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این شایستگی را در من دیدند که می توانم در کسوت هیات علمی خدمت کنم و من را به کمیسیون نخبگان بدون مدرک معرفی کردند، ادامه داد: در کمیسیون مذکور به عنوان استادیار قبول شدم و مقرر شد دستورالعمل اجرا شود. براساس دستورالعمل باید در دو آزمون جامع قبول و رساله ای را نیز تهیه و تالیف می کردم.
وی با تاکید بر اینکه از نمایندگان درخواست دارم با رأی اعتماد خود به من این توفیق را به جریان انقلابی، مبتکر، خلاق و تحول گرا این امکان را بدهند تا بتوانیم با نشاط و خلاقیت مضاعفی سند تحول را اجرا کنیم، گفت: از همه معلمان درخواست دارم در این دوره جدید که خلاقیت آنها دیده می شود، اینجانب را یاری کنند.
دومین رأی منفی مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ دست رد نمایندگان به برادر داماد زاکانی
پس از توزیع کارتهای اخذ رأی و با شمارش آراء، نمایندگان به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد نداد.
بر این اساس وی ۱۱۵ رای موافق و ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای کسب کرد.