بادامچیان در گفتوگو با ایلنا:
رئیسجمهوری که تحت فشار گروهها قرار گیرد، نمیتواند خودش باشد/ مردم به آقای رئیسی رأی ندادند که آش شله قلمکار تشکیل دهد/ موتلفه حزب دولتها نیست که دنبال امتیاز گرفتن باشد
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، گفت: اگر جریانی بخواهد بگوید که من نیرویی دارم که میتواند مناسب دولت باشد و مفید واقع شود خب او را معرفی کند اما امتیازخواهی و سهم خواهی امری نیست که اکنون مورد پذیرش مردم و رهبری باشد و کسانی که این کار را انجام دهند چوب لای چرخ کار آقای رئیسی گذاشتهاند.
به گزارش ایلنا، در هفتههای پس انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و با مشخص شدن هشتمین رئیس جمهور، بحث ها و رایزنی ها درخصوص تشکیل کابینه سیزدهم آغاز و به تدریج شدت پیدا کرد. در ایام تبلیغات انتخاباتی لیستهایی با عنوان کابینه احتمالی منتشر میشد که بعد از انتخابات شدت بیشتری پیدا کرد.
تقریبا هفتهای نبود که لیست تازهای با چند تغییر نسبت به لیست پیشین منتشر نشود، لیستهایی که توسط حامیان و یا حتی خود افرادی که داوطلب تصدی منصبی در کابینه بودند، منتشر میشد. از سویی رایزنیها با سید ابراهیم رئیسی از سوی جریانهای سیاسی شکل تازهای به خود گرفت و هر طیف از نیروهای حامی او تلاش داشتند تا سهم بیشتری از کابینه را برای اعضای خود کسب کنند؛ در میانه این بحثها و رایزنیها با اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که یکی از قدیمیترین تشکلهای جریان راست محسوب میشود به گفتوگو نشستیم تا نظر او را درخصوص دولت سید ابراهیم رئیسی، سهمخواهی از رئیسجمهور منتخب و همچنین مشکلات و موانع پیش روی او و دولتش جویا شویم.
مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
*آقای رئیسی از زمان ثبتنام در انتخابات گفتند که من به صورت مستقل وارد عرصه شدهام، بعد از انتخابات هم به این مساله اشاره و تاکید کردند که «ستاد من کابینه من نیست»، فکر میکنید کابینه ایشان از چه گروهی و چه طیفی از نیروهای انقلابی تشکیل خواهد شد؟
دولت آقای رئیسی یک دولت ارزشگرا است و اینکه فکر کنیم یک جریان بر او حاکم است یا اینکه او این جریان را بر جریانهای دیگر حاکم کرده و جریان منتقد را حذف میکند، درست نیست. اما باید توجه داشت که معنای مستقل بودن این نیست که ایشان اصولگرا و انقلابی نیست، ایشان ارزشگرا و انقلابی هستند اما میگویند ما در عین پایبندی و حفظ ارزشها، اینطور نیستیم که یک گروه باشیم و بگویم فقط ما باشیم و دیگران هیچ.
مردم که به آقای رئیسی رأی دادند، رأی ندادند که ایشان یک آش شله قلمکاری تشکیل دهد؛ بلکه رأی دادند که این شخص با این سوابق و این روش و این تفکر کشور را اداره کند، لذا خواست مردم اداره کشور با همان ارزشها و مشی و بینش و نگاهی که از ایشان شناخته میشود، است.
*در فاصله روزهای پس از انتخابات تاکنون گاهی از گوشه و کنار زمزمه «کابینه فراجناحی» مطرح و شنیده میشود.
این دولت باید در جهت ارزشگرایی باشد، اما آیا این دولت ارزشگرا فقط یک جریان را دارد؟ میگویند نه، من میخواهم در اداره جامعه از همه نیروها استفاده کنم. من در یکی از کتابهایم دو نوع مدیریت در امامت را تشریح کردهام، یک مدیریت خط ارزشگرا است که در این خط جز سلمان و ابوذر و مقداد و سمیه و فضه ... نمیگنجند و جایی برای ابوموسی اشعری، خالدبن ولید نیست؛ همچنین یک مدیریت خط عام مردم هم داریم چون للناس است و برای همه مردم است. در این روش مدیریت مشاهده میکنید که پیامبر و حضرت امیرالمومنین(ع) همه مردم را دارند، ابوموسی اشعری و عبدالله بن عمر را هم دارند. ابن زیاد استاندار و شمر فرمانده لشکر امیرالمومنین(ع) هستند.
*برای تشکیل کابینه با شما در حزب موتلفه اسلامی یا شورای وحدت آیا رایزنی صورت گرفته است؟ که فرد یا افرادی را به رئیسجمهور منتخب معرفی کنید؟
بحث و گفتوگو و ارتباط و اینها فراوان است و این روزها زیاد هم شده است و حتی برخی هم برای آقای رئیسی دولت تشکیل میدهند که البته برخی از اینها چهرهپردازی خود افراد یا حامیان آنها است. اما نه شورای وحدت اهل این کار است و نه موتلفه اسلامی.
موتلفه حزب دولتها نیست که بخواهیم از دولتها امتیاز بگیریم. ما حزب نظام، ولایت و مردم هستیم. به همان علت هم است که شما میبینید ما با هیچ یک از دولتها تقابل نداریم، با هرکدام هم که مشاورتی خواستند، همکاری کردیم؛ لذا اینکه ما بگوییم که همه تشکل موتلفه در ۳۱ استان، تمام دفاتر در بالای ۲۰۰ شهر و هسته.های موتلفه در سراسر کشور حتی تا سطح روستاها و طرفداران ما همه برای آقای رئیسی تلاش کردند، خب حالا بعد از این همه بگوییم که آقا سهم ما چه میشود.(میخندد) ما چنین کاری نمیکنیم.
ما از آقای رئیسی میخواهیم که دقیق و قوی عمل کند و کابینه مقتدری تشکیل دهد که در شرایط خاص فعلی با گردهم آوردن یک تیم هماهنگ، قوی، تجربه آموخته به همراه نشاط جوانی بتواند مشکلات مردم را حل کند و در این راه اختیار هم با ایشان است. ایشان رأی آورده و رئیسجمهور است اگر ما بخواهیم به رئیسجمهور مسالهای یا موضوعی یا تحمیل کنیم، اتفاق درستی نیست.
رئیسجمهوری که تحت فشار گروهها قرار گیرد نمیتواند، خودش باشد. همه گروهها باید هرچه فشار دارند، بگذارند برای خدمت به کشور و ملت نه اینکه فشار بیاورند که به ما هم سهم بده و اگر ندهی برخورد میکنیم.
این نگاه ارزشی گسترده اگر فراگیر شود، باعث حل مشکلاتی میشود که اکنون فراوان است، دولت آقای رئیسی اکنون در سختترین شرایط در حال تحویل گرفتن کشور است. با این گرانی و تورم و سیاستهای غلط موجود و وجود یک شبکه سودجوی جیب پُرکُنی که اصولگرا و اعتدالی ندارد با هم رفیق شدهاند و همه با هم دست در دست هم فقط به فکر منافع خودشان هستند؛ خب آقای رئیسی با اینها میخواهد چه کار کند؟
در خارج از کشور هم تحریمها سر جای خود باقی است. این دوستانی که خیلی امیدوار بودند که گشایش بایدنی رقم بخورد، برای من خندهدار بود که طرف فکر میکرد آقای بایدن بیاید سرکار با آقای ترامپ فرق میکند. شما این اندازه ساده هستید که فکر کنید رئیسجمهور آمریکا حاکم علیالاطلاق است؟ رئیسجمهور آمریکا مدیرعامل است و مردان خاکستری پشت پردهاند که امور را اداره میکنند. سیاست سلطهطلبی آمریکا اجازه نمیدهد به ایرانی که مستقل است و میخواهد استقلال داشته باشد، امتیاز بدهد.
در نتیجه همه این موارد که اشاره شد و مشکلاتی که وجود دارد، همه باید به آقای رئیسی کمک کنیم که بتواند مشکل را حل کند، هرکسی به ملت، کشور و رفاه مردم علاقه دارد با هر عنوانی که دارد باید در این ماههای آینده همه باهم به آقای رئیسی کمک کنند که انشاءالله بتواند کار را پیش ببرد و مشکلات را برطرف کند.
*در جریان انتخابات گروهها و طیفهای مختلف جریان انقلابی از آقای رئیسی حمایت کردند از جمله جبهه پایداری که دو کاندیدای نزدیک به خود در عرصه داشتند اما اقدام به حمایت از آقای رئیسی کردند؛ شاید از همین جهت امروز جبهه احساس میکند با توجه به نقش آفرینی در انتخابات باید در دولت سهم داشته باشد و حتی از این جهت شاید فشار هم ایجاد کند.
من نسبت به گروههای سیاسی موضعگیری ندارم و اخلاق ما در موتلفه این نیست که موضعگیری کنیم، اما در مجموع میگویم که همه گروههای سیاسی از هر مجموعهای که باشند، اگر بخواهند وارد بحث سهم گرفتن شوند آسیب خواهند دید. چون سیاست گام دوم نظام این نیست که امتیازدهی و سهمدهی شود، اگر کسی در انتخابات کار بهتری و بیشتری برای آقای رئیسی انجام داده است و این کار را برای خدا و سعادت کشور و رفاه ملت کرده است، اجر خود را میگیرد.
اگر هم میخواهد بگوید من نیرویی دارم که لایق، شایسته، پاک، سالم، قوی، با تجربه و مورد قبول مردم است، حرف دیگری است و خب آن نیرو را معرفی کند اما امتیازخواهی و سهمخواهی امری نیست که اکنون مورد پذیرش مردم و رهبری باشد و کسانی که این کار را انجام دهند، چوب لای چرخ کار آقای رئیسی گذاشتهاند.
مردم به آقای رئیسی رأی دادند، لذا باید اختیار را به خودش بدهیم که از هر گروهی خواست انتخاب کند، اگر این کار را کردند و فشار آوردند و آقای رئیسی مجبور شد برای مصلحت نظام امتیاز بدهد، فردا چه میشود؟ فرد تحمیلی به رئیسجمهور هیچوقت نمیتواند برای رئیسجمهور کار کند به همین جهت باید خود رئیسجمهور انتخاب کند و فرد هم خود را منتخب رئیسجمهور بداند.
ما در موتلفه این نظر را داریم که اگر آقای رئیسی در موتلفه کسانی را دید که شایستگی کار دارند، به درد دولت ایشان میخورند و میتوانند کار کنند، نه به عنوان موتلفه بلکه دعوت به کار کند و این فرد هم در آن مسئولیت نه برای حزب بلکه برای دولت شما کار خواهد کرد. وقتی ما این حرف را به ایشان بزنیم ایشان هم بررسی میکند و از میان ما اگر کسی را خواست انتخاب میکند، اگر هم انتخاب نکرد که خب سلیقه و نظر ایشان است. حمایت از رئیسجمهور منتخب ارتباطی به اینکه حتما از ما کسی را به کار بگیرد، ندارد.
*به عنوان نکته پایانی اولویتهای دولت پایان را چه میدانید و یا اگر توصیهای برای دولت سیزدهم دارید.
مقدمه تحویل همه جانبه در گام دوم انقلاب بر اساس بیانیه گام دوم، تحول غیر از انقلاب است؛ تحول، انقلاب، تغییر و اصلاح چند مرحله است. ما ۴۰ سال گذشته در نظام تحت رهبری امام(ره) و مقام معظم رهبری توانستیم این کشور را از یک کشور ضعیف به یک کشور مقتدر تبدیل کنیم، در داخل هم پایههای حکومتمان قوی است. به عنوان مثال یک دلار بدهی عقب افتاده خارجی نندازیم. امروز ما نیروهای ماهر و مبتکر داریم و شما می بینید که در همه جهات نوآوریهای جدی داریم. این وضع کنونی کشور است.
بنابراین ما در گام دوم باید رضایت عامه مردم و ساختن جامعه نمونه اسلامی و تمدن نوین اسلامی، یک استقلال همه جانبه و یک اقتصاد شکوفا را در دستور کار قرار دهیم تا توده مردم در رنج نباشند. متاسفانه وجود برخی سیاستها باعث شده که امروز پولدارها دچار سختی زندگی شدهاند چه برسد به اقشار کم درآمد و نیازمند.
امروز یک پسر و دختر جوان اگر بخواهند ازدواج کند چه اندازه با سختی و مشقت مواجه هستند؟ این نشان میدهد که بخشی از راهی که آمدیم غلط است. این ها را باید تغییر دهیم. این تحول در همه ساختار عوامل، امور فرهنگی، دولت، ساختار اداری، دستگاههای دولتی لازمالاجرا است. امروز قوه قضائیه ما محتاج یک تحول عظیم است، یک مساله قضایی جزئی که میبرید به قوه قضائیه به جای اینکه همان روز یا یک هفته حل کنند که قابل حل هم است، مثلا دو سال زمان می برد؛ این نشان میدهد که به یک تحول اساسی و جدی نیاز دارد و امیدواریم که آیت الله محسنی اژهای بتوانند این تحول را ایجاد کنند.
مساله سبک زندگی، نظام اجتماعی، نوع کاسبیها و .. نیاز به اصلاح دارد، ما اکنون در کشور دچار کاسبیهای زائد هستیم، یعنی برای یک شغل که مثلا ۱۰۰ واحد صنفی نیاز است، ۲۰۰۰ واحد صنفی وجود دارد. یعنی هزینه ۱۹۰۰ واحد صنفی و خانوادهشان روی دوش مصرفکنندگان است.
به همین علت من فکر میکنم در دوره جدید در هر سه قوه باید یک تحول عمیق همه جانبه در همه جا ایجاد شود. اما این فوری و یک شبه نمیشود که مثلا برادر عزیزی گفت بورس را بدهید من سه روزه حل میکنم، خیلی هم من به ایشان احترام قائل هستم اما عزیز من اقتصاد مساله سادهای نیست که بشود به راحتی و به سرعت حل کرد.
بنابراین این که خیال کنیم این موارد فوری انجام میشود، چنین نیست و دولت باید سه مرحله را پشت سر بگذارد، نخست کارهای ضربتی است، دوم کارهای مقطعی است و مرحله سوم اقدامات اساسی. برای سالم سازی اقتصاد یک کار اساسیِ آمایش شده و دقیق لازم دارید تا در پایان مجموعه اقدامات سه مرحلهای بتوان شاهد اصلاح و تغییر مثبت ساختارها و امور بود.
در مجموع امیدواریم که در این دوره آقای رئیسی بتواند با توجه شرایط موفق شود اصلاحاتی مناسبی را ایجاد کند.