خبرگزاری کار ایران

عثمانی در مخالفت با دو فوریت طرح اصلاح روند رأی اعتماد به هیأت وزیران:

تغییر نحوه رأی اعتماد به وزیران در شرایط کنونی شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند

کد خبر : ۱۰۷۳۵۵

ه طور حتم سه وزیر باقیمانده از دولت یازدهم باید مانند ۱۵ وزیر قبلی از مجلس رأی اعتماد بگیرند در غیر این صورت ضایعه ای به کشور وارد می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بررسی رأی اعتماد ۱۸ وزیر دولت یازدهم باید در یک شرایط همسان و یکسان صورت گیرد، گفت: نمایندگان باید با رأی خود دو فوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس را به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارجاع دهند تا بعد از اصلاحات و بررسی های بیشتر این طرح برای دولت بعدی عملیاتی شود.

به گزارش ایلنا، محمدقسیم عثمانی در نشست علنی امروز(سه شنبه ۲ مهر) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با دو فوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر روند رأی اعتماد به هیأت وزیران با بیان اینکه در آیین نامه شرایط دو فوریت به وضوح آمده است گفت: به طور حتم سه وزیر باقیمانده از دولت یازدهم باید مانند ۱۵ وزیر قبلی از مجلس رأی اعتماد بگیرند در غیر این صورت ضایعه ای به کشور وارد می شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح روند رأی اعتماد به هیأت وزیران تنها نوعی تغییر سلیقه است، افزود: شاید برخی از نمایندگان روش و آیین نامه قبلی در مورد رأی اعتماد به هیأت وزیران و برخی پیشنهادات کنونی را بپسندند از این رو بررسی رأی اعتماد ۳ وزیر باقیمانده از دولت باید به شیوه ۱۵ وزیر قبلی در مجلس انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درمجلس نهم، با اعلام اینکه بررسی رأی اعتماد ۱۸ وزیر دولت یازدهم باید در یک شرایط همسان و یکسان صورت گیرد افزود: نمایندگان باید با رأی خود این طرح دو فوریتی را به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارجاع دهند تا بعد از اصلاحات و بررسی های بیشتر این طرح برای دولت بعدی عملیاتی شود از طرفی دیگر تغییر روند رأی اعتماد به هیأت وزیران در شرایط کنونی شائبه هایی را ایجاد می کند.

براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مى‏نمایند.

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحثدر مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و یک­نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. درپى اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود. درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحثو بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‏گیرد، رئیس جمهور مى‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‏ طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏گیرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است ازطریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

در تبصره ۱ آمده است در موارد معرفى یک یا چند وزیر(کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک­ساعت بدون بحثدر کلیات برنامه‏ها و ترکیب هیأت‏وزیران تنها در مورد برنامه‏ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‏ترتیب فوق‏الذکر اقدام خواهد شد.

تبصره ۲ صراحت دارد چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم(۱۳۵) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز