حجتالاسلام یونسی در نشست مرکز گفت و گوی ادیان؛
رسالت دین مقابله با بیدینی و مقابله با شرک است
بر اساس آیهای در قرآن کریم٬ دین در مقابل دین نیست بلکه دین در مقابل شرک است؛ رسالت دین مقابله با بیدینی و مقابله با شرک است؛ اگر چه در طول تاریخ این رسالت تحریف شده و بیش از هر چیزی دین با دین درگیر شده است و ادیان با یکدیگر جنگیدهاند در حالی که رسالت پیامبران نجات بشر از بیدینی بود.
دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها عصر روز سه شنبه در نهمین نشست دینی مرکز گفت و گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت و گوی ادیان واتیکان، اضافه کرد: بر اساس آیهای در قرآن کریم٬ دین در مقابل دین نیست بلکه دین در مقابل شرک است؛ رسالت دین مقابله با بیدینی و مقابله با شرک است؛ اگر چه در طول تاریخ این رسالت تحریف شده و بیش از هر چیزی دین با دین درگیر شده است و ادیان با یکدیگر جنگیدهاند در حالی که رسالت پیامبران نجات بشر از بیدینی بود.
حجت الاسلام علی یونسی ادامه داد: بر اساس آن آیه شریفه بین ما و شما(اسلام و مسیحیت) مشترکاتی است و دقیقا به توحید اشاره می شود که این نشان میدهد در آن زمان هم مسلمانان خود را با مسیحیان در یک صف، یک جهت میدیدند اما بعدها بین متدینین از هر دو طرف، اسلامی و مسیحیت به گونهای تحریف شد که گویا اسلام آمده برای براندازی مسیحیت و بالعکس.
دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیتها ادامه داد: ما رسالتی برای مسیحی و مسلمان کردن دیگران نداریم و این جنگ باید خاتمه یابد؛ ما نباید خوشحال شویم که گاهی میگویند تعدادی مسلمان شده و یا تعدادی مسیحی مسلمان شده است؛ این خوشحالی ندارد بلکه ناراحتی دارد.
یونسی افزود: خطر اصلی برای دینداری شرک جدید است که در قالب مکاتب، ایدئولوژی جدید و ایسمها و سلطه استکباری است. این شرک جدید است که اسلام و مسیحیت را هدف قرار داده و با هر دو مخالف است.
وی ادامه داد: بزرگترین خطری که دیانت را تهدید می کند دین بدون اخلاق و اخلاق بدون دین و شرک نوین است؛ اگر اخلاق را از دین حذف کنیم خشونت های مختلفی که امروز در دنیا شاهد هستیم بوجود میآید که به نام اسلام مثل داعش و طالبان مطرح می شوند که هیچ ربطی به اسلام ندارند و همچنین در قالب مسیحیت به وجود میآیند که نباید آنها را به حساب مسیحیت گذاشت.
یونسی گفت: جنگ اسلام و مسیحیت، مچ گیری ها، سلطه دینی و تحریکات مدتهاست تمام شده است و امروز باید تعریف جدیدی از رسالت دینی و تعریف جدید از دیانت برای نجات انسان از بی دینی و خشونت ارائه شود که این تعریف همکاری متقابل اسلام و مسیحیت را میطلبد.