حجت الاسلام اکرمی در گفتوگو با ایلنا:
امام(ره) به آزادی پس از بیان توجه داشت
برخیها قائل بر این هستند که امام با عبارت جمهوری موافق نبوده است در حالی که شاید در همه صحبتها و مواضع ایشان مردم نقش اصلی را ایفا می کردند امام وقتی می فرماید جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، کاملا گویای این حقیقت است.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تاکید براینکه مخالفت امام(ره) با جمهوریت تحریف بزرگ است، گفت: هم در بیان و هم تصمیم و هم عمل امام توجه زیادی به آزادی و از آن مهمتر آزادی پس از بیان داشت و مخالفان را تحمل میکرد اما این تحمل تا زمانی ادامه داشت تا اصطلاحا به نقطه جوش و تخریب میرسید.
حجت الاسلام والمسلمین رضا اکرمی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بیست و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ۵۰ سال است از تلاشهای امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب میگذرد و ایشان توانستند در دوران غیبت کبری، نظام پایبند به اسلام و حضرت محمد(ره) پایهگذاری کنند.
عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: امام با یارانش توانستند پس از ۱۵۰۰ سال بار دیگر چهره واقعی اسلام را در همه عرصهها و زبان و عمل سیمای حضرت محمد(ص) نشان بدهد.
وی در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم چقدر توانسته به منویات امام(ره) جامه عمل بپوشاند گفت: برای قضاوت زود است اما از آنجا که دولت واژههای تدبیر و امید را برای خودش انتخاب کرده و بر اساس آن سعی میکند کارها را انجام دهد، میبینیم که این شعارها بسیار به اندیشه امام(ره) نزدیک است.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ظرف این یکسال با سفرهای خارجی و دیدار های خارجی و مصاحبهها و ابراز دیدگاههای امام خمینی(ره) درخصوص مسائل خارجی و با مذاکرات با کشورهای مختلف، دولت توانسته است یک غبار زدایی انجام دهد و امیدواریم از این پس نیز چهره ایران در سطح بینالمللی درخشانتر شود و میبینیم در این محدوده نزدیک به یک سال در عرصه داخلی شاهد ثبات در کشور هستیم و دغدغهها و دلشورهها کاهش یافته است.
وی برخی از رفتارها و عملکردهای دولت دهم را با معیارهای امام در تناقض خواند و تصریح کرد: امام نسبت به دین، اخلاق، وحدت، انسجام داخلی و مبارزه و برخورد صحیح با استکبار خارجی به ویژه آمریکا و اسرائیل بسیار حساس بود و میکوشید که توجه مردم را به این نکات جلب کند و راه رسیدن به این منویات نیز اتکا به درون و متحد شدن در مواجهه با دشمن است که متاسفانه این نکات به ویژه در دولت دهم به درستی مورد توجه قرار نگرفت.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه خودم در مجلس هشتم حضور داشتم نسبت به رفتارهای دولت نگرانی و دلشوره داشتم و افراط و تفریطهایی که صورت میگرفت، موجب شد غربیها سعی کنند تحت عناوینی مثل اسلامهراسی، شیعههراسی و ایران هراسی کشور را تضعیف کنند.
اکرمی در تشریح تفکرات امام خمینی(ره) در خصوص توجه به مردم اظهار کرد: از سال ۴۱ که نهضت آغاز شد تا پایان عمر خویش همواره بر سه اصل استقلال آزادی و جمهوری اسلامی تاکید کردند و در وصیت نامه خویش کاملا شفاف و روشن به مردم و آیندگان اصول انقلاب را گوشزد کردند.
وی خاطرنشان کرد: برخیها قائل بر این هستند که امام با عبارت جمهوری موافق نبوده است در حالی که شاید در همه صحبتها و مواضع ایشان مردم نقش اصلی را ایفا می کردند امام وقتی می فرماید جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، کاملا گویای این حقیقت است.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری افزود: متاسفانه در این خصوص تحریفهایی هم صورت میگیرد برخی از شخصیتها میخواهند طوری جلوه دهند که در نظام اسلامی مردم جایگاهی ندارند و تنها عدهای هستند که باید برای مردم تصمیم بگیرند.
وی ادامه داد: مردم بزرگترین رکن انقلاب هستند و با تصمیم آنها و با رهبری امام خمینی(ره) بود که انقلاب شد. زیرا این مردم در دهه های اول این قرن نیز می زیستند پس چگونه شد در مقابل رضاخان قیام نکردند و در سال ۵۷ پس از چند سال مبارزه با رژیم پهلوی توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند که این نشان داد خواسته مردم نیاز به یک رهبر کارآمد و با منویات و ویژگیهای الهی دارد و وجود هردو لازم و ملزوم یکدیگرند. پس نمی توان گفت امام با عبارت جمهوری مخالف بوده زیرا در این صورت مردم را از این نظام حذف می کرده که این یک تحریف بزرگ است.
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه امامخمینی(ره) مخالفان خود را تحمل میکرد اما تخریب را نمیپذیرفت ابراز کرد: امام در بیان، تصمیم و عمل توجه زیادی به آزادی و از آن مهمتر آزادی پس از بیان داشت و مخالفان را تحمل میکرد اما این تحمل تا زمانی ادامه داشت که اصطلاحا به نقطه جوش و تخریب میرسید. اکنون نیز دولت باید مخالفان راتحمل کند و مخالفان نیز باید سه شرط نقد عالمانه و آگاهانه، نقد خیرخواهانه و دلسوزانه و نقد در جهت پیشرفت و بهتر شدن باشد تا اشتباهات دولت اصلاح شود اما اگر این شروط را نداشته باشد به تخریب منجر میشود و امام خمینی(ره) تخریب را نمیپذیرفت.