خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام خسرو پناه در سخنان پیش از خطبه های تهران:

اسلام با تحجر مخالف است

کد خبر : ۱۶۶۶۵۵

هدف دشمن ایجاد فرهنگ‌های انحرافی با جریان‌هایی مثل فر هنگ ناسیونالیستی، فرهنگ غرب زدگی، جریان قوم گرایی، ابتذال گرایی، معنویت گرایی غیر دینی و فرهنگ سلفی‌گری است و سلفی گریی خطرناک‌ترین نوع جریان انحرافی است.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به انواع فرهنگ‌های انخرافی گفت: اسلام بر گفتگوی ادیان تاکید دارد و اسلام با تقلید کورکورانه و تحجر مخالف است و این فرهنگ مانند روحی، سیاست؛ اقتصاد و امنیت و دانش را فرا می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه در سخنرانی خود پیش از خطبه‌های جمعه تهران با اشاره به نام گذاری سال با عنوان فرهنگ و اقتصاد اظهار کرد: فرهنگ همانند روحی در کالبد جان است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری فرهنگ همانند هواست که همه انسان‌ها از ان تنفس می‌کنند و اگر هوا نباشد انسان‌ها نمی‌توانند نفس بکشند؛ اگر فرهنگ در جامعه‌ای وجود نداشته باشد، انسان هم نمی‌تواند حیات اجتماعی داشته باشند.

وی افزود: فرهنگ مجموعه‌ای از دانش‌ها و ارزش‌ها آداب و رسوم و همه رفتارهای خرد وکلان جامعه است. مجموعه عناصر فرهنگ هویت جامعه را شکل می‌دهد و انحطاط یک ملت به جامعه آن بر می‌گردد. جامعه‌ای که از فرهنگ استقلال، جامعه مداری و پیشرفت برخوردار باشد جامعه شکوفایی است و اگر فرهنگ تنبلی رکورد و وابستگی باشد جامعه را به انحطاط می‌کشاند.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران گستره مبارزه با فرهنگ انحطاط را مربوط به همه قشرهای جامعه دانستو تصریح کرد: سیاسیون؛ عموم؛ تاجران و همه جامعه باید رویه مبارزه با فرهنگ انحطاط را داشته باشند. زیرا فرهنگ همانند همه ارکان دیگر جامعه هم غیرت دارد و هم شامل بی‌غیرتی می‌شود. هم خواب دارد و هم بیدار است.

وی ادامه داد: باید به دنبال جریان فرهنگ اصیل باشیم و این فرهنگ اصیلی به عنوان فرهنگ اصیل ناب اسلام محمدی(ص) تعبیر می‌شود.

حجت الاسلام خسروپناه در تشریح فرهنگ ناب محمدی(ص) اظهار کرد: این فرهنگ هم از عقلانیت استفاده می‌کند و هم از ربانیت و وحدانیت و اگر کسی که فرهنگ اسلامیت داشته باشد، از عقل قرآن و سیره پیامبر را منبع خود می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: اسلام بر گفتگوی ادیان تاکید دارد و اسلام با تقلید کورکورانه و تحجر مخالف است و این فرهنگ مانند روحی، سیاست؛ اقتصاد و امنیت و دانش را فرا می گیرد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه و درتبیین جریانهای فرهنگ انحرافی گفت: در قرآن امده است که فرعون بر زمین برتری می‌کرد و تلاش داشت گه گروههای مردم را فرقه فرقه کند، و امروز فرعون زمان، آمریکای مستکبر و رژیم صهیونیستی و جریانهای انحرافی را ترغیب کند.

وی نحستین جریان انحرافی را فرهنگ ناسیونالیستی دانست و اذعان داشت: عده‌ای تلاش می‌کنند فرهنک ایرانی منهای دین را عرضه کنند. البته مردم ایران همیشه در طول تاریخ بر اصل وحدانیت تاکید کردند. اما این‌ها با مسائلی همچون استفاده از نام کوروش می‌خواهند شخصیت‌های اسلامی را حذف کنند و هدفشان نیز ایران منهای اسلام است.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه به توضیح در خصوص جریان دوم پرداخت و گفت: جریان فرهنگ غرب زدگی از زمان قاجار شروع شد و عده‌ای که پیشرفت علم و صنعت را بر غرب دیدند می‌گفتند مسلمانان نیز برای پیشرفت باید فرهنگ غرب را بپذیریند و با پذیرش تسامح و تساهل، فرهنگ اسلامی را در ذهن خود می‌پرورانند.

وی سومین فرهنگ انحرافی را جریان قوم گرایی دانست و اظهار کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند اقوام ایرانی را از یکپارچه بودن خارج کنند. در حالی که کرد؛ بلوچ و گیلکی و لر و ترک یکپارچه از کشورند وهمه دنیا شاهد حضور این اقوام در دفاع مقدس بودند و راهبرد دشمن این است که یک جریان فرهنگی قومیت گرایی ایجاد کنند، زیرا بد‌ترین اخلاق یک جامعه این است که بخواهند با زبان و رفتار علیه یک دیگر سخن بگویند.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه چهارمین جریان انحرافی ابتذال گرایی است گفت: هویت انسان‌ها به ارزش گرایی آنهاست. عده‌ای تلاش می‌کنند با رمان؛ فیلم و فضای مجازی انسان‌ها را به ابتذال برسانند. این ده‌ها شبکه فارسی زبانی که تاسیس شده است برای آن است که غیرت گرایی را از بین ببرند و می‌خواهند با عادی سازی روابط نامشروع بی‌غیرتی را بین مردم گسترش دهند.

وی خطاب به مسئولان فرهنگی کشور گفت: باید مراقب باشید به بهانه آزادی، فساد د ر جامعه بخش نشود. آزادی یک امر فطری و حق هر انسانی است اما آزادی ابتذال؛ دشمن آزادی فطری است.

وی جریان معنویت گرایی غیر دینی را یکی دیگر از فرهنگهای انحرافی نام نهاد و عنوان کرد: با به وجود آمدن سکولاریسم پس از دوران قرون وسطی شاهد جنگ جهانی بودیم، اگر کلیسا صد‌ها نفر را کشت، جنگ جهانی هزاران و میلیون‌ها نفر را از بین برد و عامل آن نیز همین بی‌توجه‌ای به دین بود.

استاد دانشگاه تهران آخرین جریان فرهنگی انحرافی را فرهنگ سلفی‌گری دانست و گفت: از خطرناک‌ترین نوع انحرافی همین سلفی‌گری است که هم عقل را کنار می‌زند و هم اسلام را و متاسفانه دید جهانیان را نسبت به اسلام منفی می‌کند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز