خبرگزاری کار ایران

اکونومیست نوشت؛

ایران برای خرید قطعات و هواپیماهای دسته دوم وارد بازار سیاه خواهد شد/ کسانی که در اثر سانحه هوایی جانشان را از دست می‌دهند هیچ ارتباطی با دولت ایران ندارند

ایران برای خرید قطعات و هواپیماهای دسته دوم وارد بازار سیاه خواهد شد/ کسانی که در اثر سانحه هوایی جانشان را از دست می‌دهند هیچ ارتباطی با دولت ایران ندارند
کد خبر : ۶۲۷۸۱۰

ترامپ باید به خاطر داشته باشد که حتی قبل از توافق هسته‌ای اوباما، آمریکا مجوزهای مقطعی برای تعمیر برخی هواپیماهای ایران ایر صادر می‌کرد. تا جایی که به شهرت آمریکا ربط دارد، مانع از سقوط هواپیماهای مسافربری شدن حرکت بدی نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از اکونومیست، زمانی که رویای پرواز راحت به کابوس سقوط تبدیل می‌شود یک جای کار می‌لنگد.  اغلب سال‌ها زمان می‌برد که دلیل اصلی سقوط هواپیماها مشخص شود؛ نقص فنی و خطای انسانی و بدی آب و هوا دلایل عمده سقوط هواپیماهاست اما فاکتورهای دیگر می‌تواند در بروز فجایع هوایی موثر باشد: تحریم‌های اقتصادی.

این مجله آمریکایی به سقوط هواپیمای کوبا در هجدهم ماه می امسال که به کشته شدن ۱۱۲ تن منجر شد اشاره کرد و نوشت: تحریم‌های تجاری آمریکا به همان اندازه که به کل اقتصاد کوبا ضربه زده به ناوگان هوایی این کشور نیز آسیب وارد کرده است. ایرلاین کوبانا که یک شرکت هواپیمایی دولتی است به اندازه‌ای فقیر است که قادر به خرید هواپیماهای غربی نیست و تامین کنندگان مالی بین المللی نیز برای اعطای اعتبار به این شرکت بیش از حد محافظه کارند. هواپیمایی که این ماه سقوط کرد ۳۹ سال سن داشت.

اکونومیست به مشکلات هوایی ایران اشاره کرد و نوشت: ایران تلاش کرد در پی لغو تحریم‌های اقتصادی بعد از برجام ناوگان هوایی‌اش را مدرن سازی کند. شرکت‌های غربی پیش از برجام قادر به فروش هواپیما به ایران نبودند. در نتیجه ناوگان هوایی ایران یکی از قدیمی‌ترین و مسن ترین ناوگان در سراسر جهان بود . تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکم تر از تحریم‌ها علیه کوبا بود. ایران ایر پس از لغو تحریم ها ۲۰۰ هواپیمای جدید سفارش داد اما تنها ۱۱ هواپیما به دست ایران رسید چرا که ترامپ ارسال سایر هواپیماها را ممنوع اعلام کرد. مایک پومپئو نیز ایران را به اعمال سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ تهدید کرده است.

اکونومیست در ادامه این گزارش نوشت: ناوگان ایران در پاسخ به اقدام آمریکا ، پروازهایش را متوقف نکرده ، در عوض همچون گذشته برای خرید قطعات و هواپیماهای دسته دوم وارد بازار سیاه خواهد شد.

این مجله آمریکایی به اظهار نظر کارشناسان سیاست خارجی در اینباره اشاره کرده و نوشت: سوانح هوایی ثابت کردند که تحریم‌های آمریکا ضربه می‌زنند. هزینه‌های هوایی این تراژدی‌ها مایه نگرانی است. بسیاری از کسانی که در اثر سانحه هوایی جانشان را از دست می‌دهند هیچ ارتباطی با دولت ایران ندارند.

این رسانه افزود: ترامپ باید به خاطر داشته باشد که حتی قبل از توافق هسته‌ای اوباما، آمریکا مجوزهای مقطعی برای تعمیر برخی هواپیماهای ایران ایر صادر می‌کرد. تا جایی که به شهرت آمریکا ربط دارد، مانع از سقوط هواپیماهای مسافربری شدن حرکت بدی نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز