خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

بیشتر کارگران ما درگیر مسائل معیشتی هستند / جامعه کارگری سهمی در مسکن ملی ندارد

بیشتر کارگران ما درگیر مسائل معیشتی هستند / جامعه کارگری سهمی در مسکن ملی ندارد
کد خبر : ۱۲۸۸۵۳۱

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به وضعیت معیشتی نامناسب کارگران استان گفت: مشکلات معیشتی، شکاف عمیق ناشی از تورم و دستمزد و تأمین مسکن از عمده ترین مشکلات جامعه کارگری ما است.

حبیب الله محقق دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان در گفت و گو با ایلنا در سمنان با بیان اینکه تورم ۴۰ درصدی ماهیانه در همان ماه‌های اول، تاثیر افزایش دستمزد ۵۷ درصدی کارگران در سال جاری را از بین برد، افزود: جمعیت جامعه کارگری درگیر مشکلات معیشتی هستند و روزگار سختی را سپری می‌کنند.

وی افزود: با وجود گذشت ۷ ماه از سال هنوز از حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران که توسط مجلس و شورای عالی کار تصویب شده خبری نشده و مشخص نیست که چرا دولت در تأیید این مبلغ ناچیز که تاثیر چندانی هم بر تورم ندارد برای قشر مستضعف کارگر تعلل می‌کند در صورتی که توقع کارگران از دولت آقای رئیسی بیش از این بوده است.

محقق با اشاره به اختیارات کارفرمایان در هرگونه برخورد با کارگران از قبیل اخراج و قراردادهای موقت کار، گفت: متاسفانه مجریان دولتی در برابر بدقولی های هیأت دولت سکوت می‌کنند در صورتی که ایجاد یک شکاف عمیق بین دستمزد و تورم خانواده های جامعه کارگری را مستاصل و درمانده کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با تاکید بر لزوم توجه دولتمردان به مطالبات جامعه کارگری و بالا بردن قدرت خرید کارگران اظهار کرد: کرد تا قدرت خرید کارگران بالا نرود و مشکلات معیشتی آنها حل نشود اتفاقی برای شکوفایی اقتصادی و تولید با کیفیت روی نمی‌دهد.

محقق ادامه داد: هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی به دنبال نیروی کار هستند اما جمعیت جویای کار به خاطر پایین بودن دستمزد کارگری، مشاغلی مانند پیک موتوری و کارکردن در آژانس و اسنپ را به کار کردن در واحدهای تولیدی ترجیح می‌دهند و بسیاری از واحدهای تولیدی به ویژه در غرب استان، نیروی کار افاغنه را بدون مجوز و به صورت شبانه در واحدهای تولیدی به کار گرفته‌اند .

وی با بیان اینکه دستمزد پایین انگیزه تولید را از کارگران گرفته است، گفت: اگر حمایت‌های خیرین نباشد بسیاری از کارگران حتی نمی توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند.

جامعه کارگری سهمی در مسکن ملی ندارد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر مشکل مسکن به یکی از دغدغه های مهم جامعه کارگری تبدیل شده است، افزود: بعضی واحدهای تولیدی از کارگران برای طرح مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند، اما وقتی دستمزد جامعه کارگری کفاف نیازهای روزمره آنها را نمی دهد یک کارگر باید از کجا پس انداز داشته باشد که آورده اولیه مسکن ملی را بدهد؛ اگر هم تعدادی بتوانند مبلغ اولیه را تامین کنند در مراحل بعدی ناگزیر به انصراف هستند.

وی با اشاره به لزوم مشارکت دولت در تهیه مسکن کارگران گفت: دولت باید برای حل مشکل مسکن کارگران به کمک آنها بیاید و همانطور که به کارفرمایان در زمینه تسهیلات رونق تولید کمک می‌کند، سرانه تعیین شده برای مسکن ملی کارگران را واریز کند و همین مبلغ را با مشارکت کارفرماها قسط بندی کرده و ماهانه مبلغی را از حقوق کارگر کسر کنند.

در استان سمنان حدود ۱۲۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در واحدهای تولیدی و صنعتی مشغول به کار است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز