ایازی خبر داد:
راه اندازی سامانه ۱۶۹۰ برای اخذ گزارشات مردمی از ۱۵ آبان
سامانه ۱۶۹۰ در حال حاضر در تهران به صورت آزمایشی فعال میباشد و از ۱۵ آبان ماه در سراسر کشور رسما فعال خواهد شد.
قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی، سازمانهای مردم نهاد و خیریههای سلامت گفت: باید نظارت مردمی بر عملکرد خود را بپذیریم و زمینه نظارت مردم در حوزه پزشکی را فراهم کنیم.
به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، سیدمحمدهادی ایازی در دهمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور ضمن بیان این مطلب از راه اندازی سامانه و مرکز رسیدگی به شکایات مردمی از حوزه پزشکی خبر داد و گفت: این سامانه با شماره تلفن ۱۶۹۰ با همکاری سازمان نظام پزشکی راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: سامانه ۱۶۹۰ در حال حاضر در تهران به صورت آزمایشی فعال میباشد و از ۱۵ آبان ماه در سراسر کشور رسما فعال خواهد شد.
وی گفت: با ثبت شکایات مردمی در سامانه ۱۶۹۰، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جریان تخلفات صورت گرفته پزشکان قرار میگیرند و این خود یک اقدام پیشگیرانه است و البته کافی نیست.
ایازی با بیان اینکه البته ممکن است گزارشهای اعلام شده کذب باشند گفت: بعد از ثبت گزارش در سامانه، تخلفات آنها جهت بررسی در استان و دانشگاه مربوطه محول میشود که در صورت صحت تخلف، از طریق دادستان نظام پزشکی و یا از طریق تعزیزات به آن رسیدگی خواهد شد و در سامانه نیز تخلف پزشک مربوطه ثبت خواهد شد.
وی گام بعدی نظارت را علاوه بر نظارت مردمی، وجود سیستم نظارتی در داخل سیستم سلامت عنوان کرد و گفت: طی جلساتی که با سازمان نظام پزشکی و بیمههای تکمیلی و پایه داشتیم، بیمههای پایه و تکمیلی متعهد شدند، اوراق پزشک را کنترل نمایند که این بخش کار حساسیت زیادی دارد.
وی با تأکید بر اینکه باید در همان بیمارستان بر صورتحسابها و هزینههای دریافت شده نظارت کنیم، گفت: مدیر فنی بیشترین نفش را در کنترل صورت حسابها و هزینههای درمانی دارد که باید در صورت وجود اشکال، آن را منعکس و گزارش نماید تا اقدامات لازم با متخلف صورت گیرد.
وی همچنین درخصوص نحوه نظارت بر دریافت تعرفهها در تهران گفت: با دستورالعملی که طراحی شده است، ۷۰ تا ۸۰ درصد پزشکان، خودشان دقت لازم را خواهند داشت اما تعداد معدودی که مرتکب تخلف شوند، با ساز و کار پیش بینی شده، به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.