خبرگزاری کار ایران

پیگیری برنامه ملی رفع کم خونی زنان ایرانی

پیگیری برنامه ملی رفع کم خونی زنان ایرانی
کد خبر : ۱۴۷۰۵۲

فقر آهن در بانوان کشور ایجاد خستگی و افسردگی می‌کند / مطالعات در جهان و ایران نشان داده است که بانوان از خون سالم‌تری به نسبت آقایان برخودار هستند.

ایلنا: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با ابراز ناخرسندی از کاهش اهدای خون بانوان در کشور، از پیگیری برنامه ملی خط مشی کشوری رفع آنمی ناشی از فقر آهن بانوان کشور از طریق شورای معاونین وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش ایلنا، " علی اکبر پورفتح‌اله " با ذکر این نکته که در دوره پیشین مدیریت وی در انتقال خون کشور در سال ۱۳۸۲ در استان سمنان شاخص اهدای خون بانوان ۱۶ درصد بود و این میزان در سال جاری به ۶ درصد رسیده است، افزود: البته شاخص اهدای خون بانوان در سالهای گذشته سیر قهقرایی پیدا کرده، مشارکت بانوان در اهدای خون در سراسر کشور کاهش یافته و شاخص اهدای خون در کشور در حال حاضر کمتر از ۵ درصد است.

وی از نبود برنامه ملی برای مدیریت کاهش آنمی در بانوان انتقاد کرد و گفت: فقر آهن در بانوان کشور ایجاد خستگی و افسردگی می‌کند.

وی افزود: کم خونی ناشی از فقر آهن مجموعه عوامل و مشکلاتی را به بانوان تحمیل می‌کند که برای رفع این عوامل مشکل‌زا در شورای معاونین وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی این موضوع را طرح و پیگیری می‌کنم تا در آینده برنامه ملی برای خط مشی کشوری رفع آنمی ناشی از فقر آهن بانوان کشور تدوین و اجرا شود.

مدیرعامل سازمان انتقال ایران، افزایش اهدای خون بانوان را از نقطه نظر ارتقای سلامت خونهای اهدایی پراهمیت قلمداد کرد و گفت: در سراسر جهان سیاست مراکز انتقال خون برای گسترش شاخص اهدای خون به سمت بانوان است، چرا که مطالعات در جهان و ایران نشان داده است که بانوان از خون سالم‌تری به نسبت آقایان برخودار هستند، هنگام مصاحبه پزشک اهدای خون پاسخ درست را به پزشک ارایه می‌کنند و در قبال خون اهدا شده خود برای حفظ سلامت گیرنده خون، ‌مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز