مزیت رقابتی بانک صادرات ایران در جذب منابع با گسترش بانکداری الکترونیک
آمارهای تراکنشهای بانکداری الکترونیک آبانماه شبکه بانکی کشور نشان میدهد که کارایی و اثر بخشی بانک صادرات ایران در جذب مبلغ بالاست و میتواند با افزایش سهم تعدادی تراکنشها، سهم بیشتری از مبلغ و مبادلات پولی و بانکی را جذب کند.
مزیت تراکنش اینترنتی
بنابراین گزارش، سهم ابزارها در تعداد و مبلغ تراکنشهای بانک صادرات نیز نشان میدهد که ٩٨ درصد تعداد تراکنشها متعلق به کارتخوانها و ٩٥ درصد مبلغ نیز متعلق به همین ابزار است. از نظر مبلغ تراکنشها همچنین، پنج درصد توسط درگاههای اینترنتی و ٢ صدم درصد مربوط به تراکنشهای موبایلی بوده است. همین رقم ٥ درصدی سهم از مبلغ اینترنت، نشان میدهد که ظرفیت بزرگی در انتظار رشد و توسعه خدمات پرداخت الکترونیکی بانک صادرات است و با رشد ابزارها و سهم بانک صادرات در تعداد تراکنشها، به سادگی سهم قابل توجهی از مبلغ تراکنشها نصیب بانک صادرات خواهد شد و سهم این بانک در جذب منابع بانکی را افزایش خواهد داد. زیرا تعداد حساب و کارتهای فراوان بانک صادرات، عملا فرصت مناسبی برای رشد تعداد و مبلغ تراکنشهای بانکی محسوب میشود و در جذب منابع ارزان قیمت و با کارمزد کمتر نیز بانک صادرات را یاری خواهد داد.
رتبه دوم کارت های تراکنش دار
بانک صادرات از حدود ١٠٢ میلیون کارت تراکنش دار، سهم ١١.٢٩ درصدی در صدور کارت داشته و رتبه دوم را از نظر سهم در صدور کارتهای بانکی در اختیار دارد. سهم بانک از کل کارت اعتباری ١٥.٦ درصد، از کل کارت برداشت ١١.٥ درصد و از کارت هدیه و بن کارت ٦.٦٣ درصد بوده است. همچنین سهم کارتهای صادر شده در این بانک به ترتیب ٩٧ درصد به کارت برداشت، ٢.٥ درصد کارت هدیه و بن کارت، ١٥ صدم درصد به کارت اعتباری، اختصاص داشته است.
رتبه دوم کارت اعتباری
رتبه دوم سهم از کارتهای اعتباری در آبان ماه ٩٨ شبکه بانکی کشور، به بانک صادرات ایران اختصاص داشته که نشان دهنده مزیتهای بزرگ بانک صادرات در توسعه کارت ها و بانکداری الکترونیک و ابزارها و خدمات پرداخت است.
رتبه دوم در مبلغ و رتبه سوم در تعداد تراکنشها
سهم تعدادی از تراکنشها نشان میدهد که بانک صادرات با ٧.١٧ درصد در جایگاه سوم بانکهای کشور بوده است.