پل معلق «لالی» خوزستان، بزرگ ترین پل معلق کشور +عکس
پل کابلی شهدای لالی، طولانیترین پل معلق کابلی ایران است که بر روی رودخانه کارون در شوشتر واقع شده است.
به گزارش ایلنا، شوشتر با مساحتی بالغ بر دو هزار کیلومتر مربع، یکی از شهرهای پرجمعیت در شمال استان خوزستان محسوب میشود. شوشتر به دلیل همجواری با دامنههای زاگرس موقعیت جغرافیایی ویژهای در استان خوزستان دارد و دو رودخانه کارون و دز از آن گذر میکند.
رود کارون از پرآبترین رودخانههای ایران است که در گذر از شمال شوشتر به دوشاخه جدا میشود و در جنوب شهر دوباره به یکدیگر میپیوندد و یک شاخه میشود. همین امر سبب شده است تا این رود شهر شوشتر را به سه منطقه بافت قدیم، بلِیتی و مناطق جدید شمال غربی تقسیم کند. کارون از طولانیترین رودهای ایران است که بخشی از آن به دلیل عمق زیاد قابلیت کشتیرانی دارد.
شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفتلنگ قوم بختیاری هستند. بخش لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده و در سده های اخیر، به عنوان منطقه گرمسیری و قشلاقی بختیاری های کوچ رو، بویژه شاخه های ۷ لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.
این که لالی بخشی از اولین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار میآید و از این رو، در دهه ۳۰ یکی از حوزه های فعال استخراج نفت بوده است.
هنگامی که در اطراف منطقه مستعد «لالی» حوزه های نفتی کشف شد، صنعتی شدن، شکوه و رونق آن را فزونی بخشید و لالی به اوج بالندگی رسید و نام و آوازه اش جهانگیر شد.
رود کارون از لحاظ تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، تولید برق و تفریحات آبی اهمیت بسیاری دارد. سدهای گوناگونی نیز بر روی این رود ساخته شده است. پل کابلی و معلق شهدای لالی از جمله جاذبههای گردشگری در کنار این رودخانه است. از نمادهای توسعه و آبادانی در دولت نهم و دهم میتوان به احداث پل معلق لالی اشاره کرد که امروزه یکی از زیباترین و جذابترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان لالی خوزستان محسوب میشود. این پل بزرگترین پل معلق کشور است. این پل از جمله پروژههای جانبی طرح سد و نیروگاه گتوند علیا بوده است.
طول پل شهدای لالی ۴۶۰ متر، ارتفاع پایهها ۷۵ متر و پهنای ماشینرو حدودا ۵ متر و عرض آن برای عبور لولههای نفت و گاز ۲ متر است. احداث این پل مسیر جایگزینی از مسجدسلیمان به سمت لالی در ۱۵ کیلومتری بالادست محور سد گتوند علیا است چراکه در مراحل تکمیل ساخت این سد حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر به زیر آب میرود. این پل کابلی دارای عرشه فلزی با پایهها و پایلونهای بتنی و کابلهای ترکهای است که با روش نصب تلفیق کشتیرانی در ارتفاع ۱۵۵ متری کف رودخانه کارون ساخته شده است.
منبع: پولنیوز