نایب رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو:
سوءمدیریت در بازار لاستیک، صنعت حمل و نقل را تهدید میکند
تمدیدنشدن مجوز نمایندگیهای رسمی، عدم تخصیص ارز و افزایش تعرفه واردات، موجب برهم خوردن وضعیت عرضه و تقاضا و کمبود تایر در بازار شده است.
احمدرضا متقی نایب رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران با بیان این مطلب در خصوص وضعیت پیش آمده در بازار لاستیک خودرو به ویژه لاستیکهای تیبیآر (اتوبوس و خودروهای سنگین باری) اظهارداشت: از سال ۱۳۹۳ براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات لاستیک به ثبت نمایندگی رسمی در این وزارتخانه مشروط شد.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با وضع مقررات جدید، شرایطی را فراهم کرد تا فقط تایرهای با کیفیت توسط تجار دارای شناسنامه وارد کشور شود.
متقی با تأکید براینکه وضع این مقررات به نوبه خود موجب محدودیتهایی در واردات لاستیک خودرو شد، تصریحکرد: بهرغم مشکلات پیش آمده، در نهایت بازار لاستیک خودرو تنظیم و کالا به اندازه کافی در اختیار تمام گروههای مصرفکننده قرارگرفت.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران با ابراز تأسف از سوءمدیریتی که از ابتدای سال جاری گریبانگیر بازار لاستیک شدهاست، تشریحکرد: متأسفانه از ابتدای سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز نمایندگیهایی که مهلتشان منقضی شدهبود را تمدید نکرد.
وی ادامهداد: بهرغم پیگیریهای متعددی که به صورت کتبی و شفاهی از سوی انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران و از دفاتر مختلف این وزارتخانه انجام شد، متأسفانه تا کنون هیچکدام به نتیجه نرسیده و همچنان معضل پیش آمده پا برجا است و هیچ یک از واردکنندگانی که مهلت نمایندگی ایشان، منقضیشده قادر به ثبت سفارش و واردات کالا نیستند.
متقی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۲۰۰ کانتینر لاستیک خودرو باری و اتوبوسی واردکنندگان، در گمرکات کشور آماده ترخیص است که به دلیل این مشکل زیر آفتاب مانده و هزنیه دموراژ آن بر واردکنندگان تحمیل میشود و همچنان هیچ اقدامی برای رفع این معضل انجام نمیشود.
وی توضیحداد: این تعداد کانتینر معادل حدود ۴۰ هزار حلقه لاستیک سنگین است که اگر همین مقدار از گمرکات ترخیص و در اختیار شبکه توزیع قراربگیرد مشکل رانندگان حمل و نقل کشور حل میشود.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران در ادامه به تشریح دیگر مشکل پیش آمده برای تأمین تایر خودروهای سنگین از محل واردات پرداخت و اظهارداشت: مشکل دوم بحث تخصیص به موقع و آسان ارز به واردکنندگان است، چراکه تقریبا از تمامی درخواستهای تخصیص ارزی که توسط واردکنندگان تایر به بانک مرکزی ارائه شده تا کنون فقط به ۱۵ تا ۲۰ درصد آنها پاسخ داده شده و ۸۰ درصد بینتیجه مانده است.
وی با اشاره به اینکه واردکنندگان تایر برای تأمین دلار ۴۲۰۰ تومانی از مسیر باتک مرکزی با مشکلات جدی روبرو هستند، افزود: عدم تخصیص ارز و عدم امکان انتقال وجه از ایران به فروشندگان خارجی موجبشده تا واردات به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.
متقی با یادآوری این مهم که ۸۰ درصد از نیاز کشور به تایرهای باری و اتوبوسی از محل واردات تأمین میشود، ادامه داد: پیشنهاد انجمن به دولت این است که باتوجه به شرایط موجود، کمبود ارز و تحریمهای بانکی، دولت از ابزار تعرفه استفاده کند و تعرفه واردات تایر که از ۲۰ درصد سال گذشته به ۲۶ درصد در سال جدید افزایش یافته است را به صفر درصد برساند، تا واردکنندگان با تأمین ارز از منابع دیگر، اقدام به واردات کرده و به درخواستهای مصرفکنندگان پاسخ دهند.
وی توضیحداد: دولت میتواند برای مدتی مشخص مانند ۶ ماه، تعرفه را به صفر درصد کاهش داده و اجازه دهد ایرها مورد نیاز کشور وارد شود تا معضلات جدی و التهاباتی که برای صنعت حمل و نقل پیش آمده مرتفع شود.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران از افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت تایر خبرداد و تصریحکرد: در برخی نمونهها که بازار با کمبود بیشتری روبرو است، قیمت هر حلقه لاستیک تا ۴۰ درصد افزایش یافتهاست و تداوم مشکلات موجود به افزایش بیش از پیش قیمتها منتهی میشود.
وی با ابراز نگرانی از تداوم شرایط حاکم بر بازار لاستیک، گفت: تداوم این شرایط به تغییر مسیر واردات از مبادی رسمی به قاچاق و واردات غیرقانونی منجر خواهد شد، که در این صورت از یک سو دولت امکان نظارت بر کیفیت، سلامت و استاندارد تایر و همچنین درآمد خود از محل تعرفه و عوارض را از دست خواهد داد و از طرفی با ورود لاستیکها نامرغوب و فاقد کیفیت واستاندارد، باید آمادگی روبرو شدن با خطرات، حوادث و اتفاقات ناگوار را داشتهباشیم.
متقی در توضیح شرایط و مقرون به صرفهشدن قاچاق تایر اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به قیمت ارز و تعرفه تعیین شده، تایرهایی که از مبادی غیررسمی با دلار ۷۰۰۰ تومانی وارد شوند با قیمت ارزانتری به دست مصرفکننده میرسند.
این فعال بازار تایر در پایان به احیاء تعاونیهای توزیعی به عنوان بازویی قدرتمند برای تأمین کالا و تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: سابق بر این که تعاونیها در شبکه توزیع کشور به صورت مویرگی و با سود عادلانه فعال بودند، کالا از محل تولید یا واردات تأمین و در بهترین شرایط به دست مصرفکننده میرسید، اما با مشکلات پیش آمده این شبکههای توزیعی تعطیل شدند که امیدواریم با احیاء آنها بخشی از مشکلات بازار مرتفع شود.