صادرات کلید حمایت از کالای ایرانی
حمایت از کالای تولید داخل بخش مهمیاز پازل اقتصاد مقاومتی است و بخش زیادی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد کرد.
کیوان کاشفی- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در روزنامه تجارت نوشت: مهمترین موضوع درباره شعار امسال را شیوه صحیح حمایت از کالای ایرانی است و برای حمایت از کالای تولید داخل دو بخش اساسی داریم که بخش اول و مهمتر آن رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی است. واحدهای تولیدی این روزها با مشکلات متعدد موجاه هستند از جمله تأمین نقدینگی، مسائل مالیات و تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی، بروکراسی اداری و...؛ در این میان برداشت موانع پیش روی واحدها و کاهش هزینه آنها اولین گام برای حمایت از کالای ایرانی است. همچنین دومین گام برای حمایت از کالای ایرانی را صادرات آن و برجسته کردن تولیدات داخل کشور در بازارهای جهانی است. برای این منظور باید زمینه حضور تولیدات ایران را با پرداخت یارانه حضور در نمایشگاهها، شیوههای نوین بازاریابی و... فراهم کرد که این برنامهها جزو اولویتهای امسال اتاق بازرگانی هم قرار دارد.
باید واحدها به سمتی بروند که بهجای ریال بتوانند دلار به دست بیاورند. در داخل کشور هم واحدهایی که دستی در صادرات دارند از واحدهای موفق و تراز اول هستند و عمده واحدهایی که مشکل دارند، چندان به حوزه صادرات وارد نشدهاند. بخش دیگر حمایت از کالای ایرانی که اکنون تبلیغات بیشتری روی آن میشود، ایجاد فرهنگ خرید کالای ایرانی در داخل کشور است. در حال حاضر 75 تا 80 درصد کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در داخل کشور با بهترین قیمت و کیفیت تولید میشود. نباید درباره کالای ایرانی همیشه نگاهها متوجه محصولی مانند خودرو باشد؛ چراکه در بسیاری از موارد وقتیکه بحث کالای ایرانی مطرح میشود، منتقدین خودرو را مثال میزنند، درحالیکه ما در سایر زمینهها تولیدات بسیار خوبی داریم.
مواد غذایی و مصالح ساختمانی را از جمله تولیداتی هستند که صفر تا 100 آن را با بهترین کیفیت در داخل کشور داریم. همچنین در حوزه پوشاک نیز اگرچه هنوز به استانداردهای بینالمللی نرسیدهایم، اما کارهای بسیار خوبی انجام شده است. مصرف کالای خارجی برای همه اقلام فراگیری ندارد. شاید در مورد برخی کالاها مانند خودرو، برخی انواع لوازمخانگی و... مردم سراغ کالاهای خارجی بروند، اما در بسیاری از موارد کالای ایرانی را ترجیح میدهند. از طرف دیگر باید توجه داشت طی سالهای اخیر در داخل کشور خیلی برای پرورش برندهای معتبر تلاش نشده است. با این حساب برای ایجاد فرهنگ مصرف کالای داخلی همه از جمله مردم، مسئولین، تشکلهای اقتصادی بخش خصوصی و... مسئولیت دارند و باید پایکار باشند.
البته نباید حمایت از کالای داخلی، واردات کالاهای خارجی را ناپسند کند، زیرا واردات نیز در تمام دنیا یک رویه تجاری است و انجام میشود. بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید در کشور ما وارداتی است و نباید از آن غافل شویم. ایجاد توازن بین واردات و صادرات و مثبت شدن تراز تجاری ضروری است و در کشور هزاران کالای وارداتی داریم که برای محدود کردن واردات برخی از آنها بهمنظور حمایت از کالای ایرانی، باید کار کارشناسی دقیقی صورت گیرد. درهرصورت نباید برای حمایت از کالای ایرانی فقط به خرید داخلی اکتفا کنیم، بلکه باید حمایت همهجانبه از واحدها و صادراتی کردن تولیدات آنها را در برنامه داشته باشیم.