نیازمند پدیده حرفهای شدن در بازاریابی هستیم
روستا با بیان اینکه لازمه بازاریابی تخصصی ارتباط بهتر دانشگاهها با صنعت و درک واقعیتهای روز است، گفت: در آینده نیازمند پدیده حرفهای شدن در بازاریابی هستیم.
احمدروستا عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان اینکه بازاریابی اصولا ارتباط مستقیمی با شرایط رقابتی دارد، گفت: هر چه اقتصاد و بازار یک جامعه رقابتیتر باشد قطعا توجه به بازاریابی بیشتر میشود. بازاریابی یعنی شناخت نیاز و اقدام در جهت رفع آن، پس باید نیازها را بشناسیم و بررسی کنیم که در رفع نیاز تا چه اندازه در شرایط انحصاری یا رقابتی به سر میبریم.
وی با اشاره به اینکه هر چقدر بازار رقابتیتر شود تلاش بازاریابها برای پاسخگویی بیشتر خواهد شد، گفت: از طرفی خلاقیت، نوآوری، تحول و توسعه معنا و مفهوم جدیدی پیدا میکند. بازاریابی در ایران جدا از واقعیت نظام اقتصادی اجتماعی و به طور کلی نظام بازار نیست.
روستا با مقایسه تحولات بازاریابی در چندسال اخیر ادامه داد: قطعا در زمینه بازاریابی نسبت به سالهای گذشته تحولاتی رخ داده است اما با واقعیتهای رقابت جهانی فاصله بسیاری وجود دارد و امیدوارم در زمینه بازاریابی سنتی، جدید، مجازی و الکترونیک شاهد پیشرفت بیشتری باشیم.
این استاد دانشگاه درباره بازاریابی عام گفت: ما در مرحله گذار از بازاریابی عام و کلی به بازاریابی نیمه حرفهای و به دنبال آن بازاریابی حرفهای، تخصصی و فوق تخصصی هستیم که این پروسه نیاز به زمان ۵ ساله دارد اما ناگزیر باید به سمت اینگونه بازاریابی حرکت کنیم.
وی افزود: لازمه بازاریابی تخصصی ارتباط بهتر دانشگاهها با صنعت و درک واقعیتهای روز است که این امر با پاسخ دادن به نیازهای بخش فعال اقتصادی و تربیت بازاریابهایی که بدانند چگونه علم را در دنیای بازاریابی به کار گیرند، امکان پذیر است.
روستا تاکید کرد: در آینده نیازمند پدیده حرفهای شدن در بازاریابی هستیم.
احمد روستا در خصوص نقش دولت در توسعه بازاریابی،افزود: اقتصاد در ایران دولتی است اما نقش اقتصادر فضای دولتی و خصوصی تفاوت دارد و تاثیر دولتمردان و سازمان های دولتی در ترویج و توسعه بازاریابی در ایران بسیار مهم است اگرچه من معتقد هستم در آینده این شیوه باید تغییر کند و نقش دولت فقط نظارتی شود.
وی با اشاره به اینکه مفهوم نظارت به معنای دخالت نیست،ادامه داد: با دخالت دولت، خلاقیت کمرنگ میشود و رقابت معنای واقعی پیدا نمیکند، در نتیجه فضای توسعه بازاریابی محدود میشود و در این صورت نمیتوانیم شاهد بروز تحولات چشمگیری در این زمینه باشیم.
این عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت در تحلیل شرایط رکود صنایع تولیدی و افت قدرت رقابت تصریح کرد: بازاریابی حتی در دوره رکود و کسادی نیز نقش مهم ولی محدودی دارد، به عنوان مثال امروزه که مردم وارد داد و ستد کالا نمیشوند و اجناس فروشندگان مورد پذیرش قرار نمیگیرد تنها تلاش فروشندگان فروش محصولات با مهارت های فروشندگی است.
وی با بیان اینکه نگرش باید بازارگرا و بازار محور باشد،تصریح کرد: قبل از تولید باید بازار شناخته شود و بر اساس نیاز مشتریان تولید کالا انجام گیرد که بعد از تولید به دنبال جست و جوی انواع روشها برای فروش نباشیم از این رو حتی در شرایط رکود اقتصادی هم باید بررسی شود که چه نوع محصولاتی مورد پذیرش مردم قرار می گیرد .
احمد روستا درباره جایگاه پایین بازاریابی در ایران گفت: علم بازاریابی در قالب دانشگاه ها و همایش ها آموزش داده میشود اما به دلیل عدم وجود شرایط مناسب برای استفاده از علم بازاریابی، اصول این علم به کار گرفته نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد رقابتی شود دانش بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد که در اینصورت به دلیل پیوند علم و عمل، بازاریابهای متخصص وارد این عرصه می شوند.
روستا با اشاره به اینکه بازاریابی پدیدهای علمی و عملی برای پاسخگویی به نیازها است ،گفت: بازاریاب موفق کسی است که با توجه به واقعیت های جامعه علم و عمل را به درستی پیوند بزند.
وی درباره چشم انداز علم بازاریابی در ایران با تاکید براینکه وقتی فضای رقابتی بیشتر شود بازار یاب های حرفه ای وارد این عرصه می شوند،ادامه داد: در حال حاضر متخصصین این حوزه و کسانی که تخصص ندارند باهم فرقی نمی کنند اما وقتی که رقابت جدی تر شود حرفهایها با استفاده از دانش بازاریابی می توانند تحولاتی در این حوزه ایجاد کنند.
روستا افزود: باید با زمان حرکت کنیم هر چقدر دیرتر شرایط را برای تحول آماده کنیم فرصت سوزی را به جای فرصت سازی به دست میآوریم.
این عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت درمورد مشکلات بازاریابی درایران، گفت: دنیای امروز نیازمند بازاریابی هوشمندانه با گرایشهای جدید است. مهمترین نکته در بازاریابی آینده مدیریت جلب توجه و جذب است و وظیفه مهم بازاریابها چگونگی جلب توجه مخاطبان یا مشتریان و سپس جذب آنهاست.
وی افرود: جذب مشتریان یکی از دشوارترین نکات در پدیده بازاریابی است. گاهی هزینههای هنگفتی در این زمینه انجام میدهیم اما متاسفانه به جلب و جذب منتهی نمیشود.
روستا در تشریح بازاریابی هوشمندانه نیز، گفت: بازاریابی که با استفاده از هوش رقابتی، عاطفی، اقتصادی و اجتماعی برای شناسایی بازار، هدف و چگونگی پاسخگویی به این پدیده استفاده میشود را میتوان بازاریابی هوشمندانه معرفی کرد.
وی با بیان اینکه بازاریابی هوشمندانه باید با هوشمندی، زیرکی و خلاقیت در انتخاب بازار و پاسخگویی به آن درست عمل کند،گفت: امروزه به دلیل دنیای مجازی تصور بر این است که نقش انسانها و رفتارها مهم نیست درحالی که هسته اصلی بازاریابی چه در دنیای معمولی و سنتی و چه در بازاریابی مجازی مجازی و الترونیک انسان است.
وی با بیان اینکه بازاریابی رفتاری مبتنی بر امکان شناسی و رفتارشناسی است و پاسخگویی مناسب به نیازهای انسانهای مختلف است گفت: هر چقدر این امکان را بهتر معنا کنیم و بشناسیم و معیارهای خرید آن را تشخیص دهیم و پاسخگوی آنها باشیم قطعا در آینده موفقتر خواهیم بود.
مریم تیموری