اما و اگرهای واردات 200 خودرو سوناتا هیبریدی
یکی از شرکتهای واردکننده این خودرو به ایران در مصاحبهای با خبرنگار سایت صدای صنعت و معدن اعلام کرد که واردات این خودرو کاملا قانونی بوده وهیچ تخلفی در این کار انجام نشده است.
در هفته گذشته خبرها حاکی از ورود غیر قانونی تعداد 200خودروی سوناتای هیبریدی کاراکتر 8 شاسی 3 به ایران بود که استانداردهای این خودرو با استانداردهای ملی ارائه شده از سوی سازمان استاندارد ایران تطبیق ندارد و ورود این خودرو به ایران از لحاظ قانونی تخلف است از اینرو بر آن شدیم تا با انجام مصاحبه با مدیران سازمان استاندارد و وزارت صنعت و شمارهگذاری خودرو از چگونگی انجام این تخلف گزارش تهیه کنیم ولی متاسفانه هیچکدام از مسئولین این سازمانها تن به انجام مصاحبه ندادند و این کلاف سر درگم همچنان در هالهای از ابهام است اما در این میان، رسول سیلواری مدیر عامل شرکت پیشرو تجارت طه، یکی از شرکتهای واردکننده این خودرو به ایران در مصاحبهای با خبرنگار سایت صدای صنعت و معدن اعلام کرد که واردات این خودرو کاملا قانونی بوده وهیچ تخلفی در این کار انجام نشده است.
مدیرعامل شرکت پیشرو تجارت طه، درخصوص ممنوعیت واردات خودروی مذکور اعلام کرد که این خودروها 4 ماه در گمرک مانده بودند و ایشان در اردیبهشت ماه سال جاری مجوزات لازم را از سازمان استاندارد ایران و وزارت صنعت کسب کرده و بعد از 3 ماه از تاریخ دریافت مجوزات ورود خودروهای سوناتای هیبریدی سازمان استاندارد قانون منع واردات این خودرو را صادر کرده است حتی ایشان گفت با تایید جناب آقای خسروتاج تمامی مجوزات لازم را دریافت کرده است و در ادامه ایشان اذعان داشت قبل از قطع سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت ایشان ثبت سفارش این خودرو را در سایت انجام داده است ولی متاسفانه ایشان از ارائه اسناد و مدارک موجود و مجوزات قانونی که در اختیار دارد امتناع کرد و اعلام کرد این مجوزات محرمانه است و نمیتواند ارائه دهد.
در اظهارات سیلواری چند نکته وجود دارد سوال اینجاست ایشان ادعا دارند که 2 ماه قبل از تصویب قانون منع واردات خودروهای سوناتای هیبریدی با کاراکتر 8 از سوی سازمان استاندارد ملی این شرکت اقدام به وارد کردن این خودرو کرده است در نگاه اول کاملا حق با شرکت مذکور است ولی اگر به این جریان نگاه عمیقتری انجام شود در خواهیم یافت که مشکلاتی وجود دارد. قانون در هیچ کجای دنیا یک شبه وضع و اجرا نمیشود بلکه یک برنامهریزی چند ماه و تحقیق گسترده را شامل میشود، طبق فرمایشات سیلواری مجوز لازم جهت ورود این خودرو 2 ماه قبل از اجرای قانون جدید بوده و درست زمانی که سایت ثبت سفارش به بهانه کارهای آی تی قطع شده اتفاق افتاده حال اگر این ادعا را هم قبول کنیم و همه این اتفاقات را یک امر تصادفی بدانیم آیا باز هم قابل قبول است که فرض کنیم تصویب یک قانون یک شبه اتفاق بیافتد. قاطعا پاسخ منفی است و برای تصویب یک قانون کارهای تحقیقاتی و پروسه علمی گستردهای قرار دارد. یعنی از مدتها قبل مسئولان امر به این نتیجه رسیده بودند که این خودرو به هر دلیلی با استانداردهای ایران تطبیق ندارد. پس مطمئنا از مدتها قبل از ارگانهای مربوطه اسنادی دال براین ادعا جمع آوری شده است و تمامی وزارتخانهها سازمانهای ذیربط از عدم تطبیق استاندارداهای این خودرو با استانداردهای ملی با اطلاع بودهاند لذا وجود این ادعا که در زمان کمتر از 2 ماه از تصویب این قانون بتوان مجوزات ورود این خودرو را کسب کرد امری محال است. جالب اینکه سیلواری ازارائه دادن اسنادی دال بر وجود مجوزات لازم برای واردات خودروهای مذکور برای روشن شدن افکار عمومی خودداری کرده است.
منبع: صدای صنعت و معدن