دلواپسان برجام دقیقا کجائید؟/ایرباس به تهران رسید
سرانجام پس از اما و اگرهای ورود هواپیماهای نو به ایران و تردید در صدور مجوز از سوی خزانه داری آمریکا، نخستین فروند از 100 فروند هواپیماهای خریداری شده ایران از ایرباس از نوع A321 پنجشنبه وارد فضای ایران شد تا پس از 23 سال نخستین هواپیمای ایرباس نو وارد ایران شود؛ آخرین ایرباس نو که شرکت هواپیمایی هما از ایرباس تحول گرفت از نوع A600-300 در سال 1994 بود.
از 23 تیرماه سال 94 که 7 کشور جهان یعنی ایران و 5+1 بعد از 12 سال به توافقی تحت عنوان برنامه جامع هستهای(برجام) رسیدند، یکی از مهمترین اهداف، لغو تحریم صنعت هوایی ایران بود. صنعتی که به واسطه تحریمهای بینالمللی حتی در بسیاری از فرودگاههای اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای این شرکت امتناع میکردند.
عباس آخوندی در مراسم ورود اولین ایرباس هما به مهرآباد پس از 23 سال با بیان اینکه ایرانیان شایسته دارا بودن
بهترین ناوگان هوایی در سطح دنیا هستند، گفت: باید سهم هوایی ایران در منطقه برگردد. باید کل صنعت هواپیمایی ایران شامل کل فرودگاهها و هوانوردی به موازات نوسازی ناوگان نوسازی شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مراحل اخذ مجوزها قانونی در مذکرات خرید هواپیماها لحاظ شده و برای دو طرف رعایت آن الزامیاست.
آخوندی همچنین از ورود دو فروند ایرباس 330 در سال جاری و تعداد 9 فروند ایرباس 321 و 330 در سال آینده به ناوگان خبر داد.
ما در کمپانی ایرباس با رابطه مستحکم خود با «هما» مفتخریم
همچنین در مراسم تحویل نخستین ایرباس از قراردادهای جدید هوایی، فابریس برژیه مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرباس نیز حضور داشت. برژیه در این مراسم گفت: مسیری که ما آن را طی کردهایم سرآغازش دیماه گذشته و در طول بازدید رئیس جمهور از شهر پاریس کلید خورد زمانی که شرکتهای ایرباس و ایرانایر توافقی تاریخی را به دنبال برنامه جامع اقدام مشترک بهامضا رساندند و این شروعی بود برای یک سال دیپلماسی فعال همراه با تلاشهای عمیق فنی و بازرگانی.
مدیرعامل ایرباس اظهار کرد:از دیماه سال گذشته ما ضمن درخواست و دریافت مجوزهای لازم از اداره کنترل داراییهای خارجی در چارچوب برجام توافق اولیه خود را نیز به قراردادی نهایی تبدیل کردیم و این هواپیما را جهت تحویل آماده ساختیم. برژیه این را هم گفت که به عنوان یکی از باسابقهترین شرکتهای هواپیمایی این منطقه، ایرانایر تاریخچهای غرورآفرین دارد که به بیش از نیمقرن گذشته برمیگردد.
وی با اشاره به اینکه واضح است ایرانایر در حال گردآوری ناوگانی است که با آن تمام این فرصتها را به دستاوردهای پایدار تجاری تبدیل کند، گفت: ایرباس 321 نمونه بسیار خوبی است که از یک سو برای توسعه مسیرهای پرحجم مسافر ایران مناسب است
و تلفیقی از پایینترین هزینه عملیاتی و بالاترین استانداردهای راحتی مسافر ارائه میدهد. همچنین به عنوان بزرگترین هواپیمای تکراهروی ایرباس به هما کمک میکند تا پاسخگوی تقاضای در حال رشد سفر هوایی در داخل و خارج ایران باشد.
مدیرعامل ایرباس خطاب به مدیرعامل ایرانایر گفت: ما در کمپانی ایرباس به رابطه مستحکم خود با ایرانایر مفتخریم که سرآغاز آن سال 1356 و زمانی بود که ایرانایر 6 فروند هواپیمای پهنپیکر ایرباس 300 به ما سفارش داد و حال نزدیک به 40 سال بعد ما رابطه خود را تجدید و مستحکمتر میسازیم ضمن این که شراکت ما به زمینههای هیجانانگیز بیشتری نظیر آموزش خلبانان، عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی گسترش مییابد.
وی گفت:عصر جدید در صنعت هواپیمایی ایران یکی از پراهمیتترین تحولات در صنعت ما طی سالیان دراز است و من مشتاقانه نظارهگر قدرتمندی روزافزون ایرانایر خواهم بود.
قراردادهای مالی از دوران برجام قابل بازگشت نیست
در عین حال قائم مقام وزیر راه در امور بینالملل در خصوص وضعیت قرارداد در صورت بازگشت تحریمها گفت: وزارت خزانهداری آمریکا حدود چند هفته پیش راهنمای جدیدی درباره قراردادها با ایران منتشر کرد.
وی گفت:طبق این توضیحات وزارت خزانهداری آمریکا قراردادهای مالی که از دوران برجام تا تاریخ احتمالی برگشت تحریمها، منعقد شود معتبر است و عطف به ماسبق نمیشود.
فخریه کاشان گفت: پولهایی که بابت این قراردادها تسهیلات گرفته شده است طبق برنامه قبلی بازپرداخت میشود. ما باید کار خود را به دقت انجام دهیم و بدانید که احتمال بازگشت تحریمها بسیار ضعیف است.
*تولد دوباره
فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما نیز میگوید: ما 23 سال پیش در سال 1994 میلادی توانستیم 2 فروند هواپیمای نو از کمپانی ایرباس بگیریم و پس از سالها رنج، امروز روز تولد دوباره ایران ایر است.
وی افزود: آنچه برای هما انجام شدهامروز یک خرید ساده نبود، بلکه مسیری کاملاً دشوار بود که باید به دقت پیموده میشد.فصل جدیدی در مقوله حقوقی هوایی کشور گشوده شد، شرایط این قرارداد موجب تحول جدی نظام بهرهوری صنعت است. پرورش گفت: تطبیق با شرایط حساس هواپیما به معنی تلاش حداکثری است و قطعاً پرسنل هما بدانند، ما معطل سستیها نمیمانیم. به هر روی ورود یک هواپیما نشانه اثبات حقانیت ایران به دنیا و شکسته شدن قفل چندین دهه تحریم صنعت هوانوردی ایران است.
در عین حال سوالی که در ذهن بسیاری از افراد جامعه مطرح میشود این است که آیا دستاورد برجام باید ورود هواپیما باشد؟
قطعا ورود یک هواپیما که حتی 100 فروند هواپیما به تنهایی دستاورد برجام نیست اما ورود این هواپیما میتواند یک نشانه و مُهر تایید دنیا بر تعامل با ایران باشد.
منبع: محمد جندقی- روزنامه تجارت