خبرگزاری کار ایران

جای خالی برندها در نمایشگاه‌های‌ بهاره

جای خالی برندها در نمایشگاه‌های‌ بهاره
کد خبر : ۵۳۷۴۳۷

تولید بدون مصرف معنا ندارد. بنابر این تولیدکنندگان تمام سعی خود را به عمل می‌آورند تا بهترین کالا را تولید کنند تا رضایت مصرف کنندگان جلب شود.

اما مهمترین نکته این است که واردات و قاچاق همه معادلات را بر هم می‌زند و گاهی کالایی وارد کشور می‌شود که نه تنها کیفیت لازم را ندارد، بلکه به‌اندازه ای بی کیفیت است که مصرف کنندگان نیز دل خوشی از آن ندارند. بنابر این مهمترین نکته برای تولید کشور، اتصال مناسب حلقه تولید با توزیع است. مهمتر آن است که زمانی کالای ایرانی توزیع شود که‌امکان خرید مردم بالا باشد یا ناچار به خرید باشند. بنابر این مناسبتهایی مانند نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم، زمان بازگشایی مدارس، روز مادر و از همه مهمتر تغییر فصلها، بهترین فرصت برای تبلیغ و فروش کالاست. اما با کمال تاسف به دلیل نبود نظارت، کالاهای بی کیفیت وارد بازار کشور می‌شود و نقدینگی مردم به جای هدایت به تولید داخلی، به جیب واردکنندگان می‌رود که در نهایت کشورهای خارجی از جمله ترکیه و چین منفعت می‌برند. نکته دیگر راه‌اندازی بازارهای فصلی است که بدون نظارت برگزار می‌شود و اجناس بنجل خارجی به وفور عرضه می‌شود. اما گویا امسال با سالها قبل تفاوت دارد زیرا مواد غذایی غیراستاندارد در نمایشگاه بهاره تهران توسط بازرسان شناسایی و نسبت به جمع‌آوری این محصولات به غرفه‌داران هشدار داده شده است که در صورت عدم تمکین، اقدامات قانونی علیه آنها انجام می‌شود.

دور اول برپایی نمایشگاه‌های بهاره در پنج نقطه تهران از یازدهم اسفندماه سال جاری آغاز شد و پس از ۱۰ روز به پایان رسید. پس از آن دور دوم این نمایشگاه‌ها در دو نقطه مصلی و حکیمیه از تاریخ بیست‌وسوم اسفندماه سال جاری آغاز و پس از پنج روز در تاریخ بیست‌وهشتم به پایان می‌رسد.

حدود ۱۰۰۰ غرفه در نمایشگاه بهاره تهران مشغول به فعالیت هستند که حدود ۳۰۵ غرفه آن مواد غذایی عرضه می‌کنند که سلامت محصولات عرضه شده از مهم‌ترین مواردی است که در ارتباط با خریداران باید به آن توجه داشت.

بازرسان سازمان استاندارد مواد غذایی غیراستاندارد عرضه شده نظیر گلاب، چای، خرما، قند و شکر، انواع کنسرو، شیرینی آردی قنادی، برنج، ماکارونی، روغن کنجد و روغن زیتون را در غرفه‌های مربوطه شناسایی کرده و به غرفه‌داران در خصوص جمع‌آوری آن اخطار داده‌اند.

علاوه بر این به غرفه‌داران نمایشگاه بهاره تهران اعلام شده در صورت عدم تمکین نسبت به رعایت اخطارها و جمع‌آوری محصولات اعلام شده اقدامات قانونی علیه آنها صورت می‌گیرد.

همچنین از شهروندان درخواست شده به بهانه ارزان بودن قیمت برخی محصولات کالاهای غیراستاندارد را خریداری نکنند و در صورت هرگونه تخلف مراتب را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۷ به اداره کل استاندارد استان تهران اطلاع دهند.

استقبال از نمایشگاه‌های بهاره

در این رابطه رئیس اتاق اصناف استقبال از نمایشگاه‌های بهاره را قابل قبول عنوان کرد و گفت: اگر تسهیلات و امکانات لازم را در برگزاری این نمایشگاه‌ها فراهم شود مطمئنا برندهای معتبر و شناخته شده در نمایشگاه‌های بهاره حضور پیدا می‌کنند.

علی فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت:‌ اینگونه نیست که برگزاری نمایشگاه‌های بهاره صرفا خواست دولت باشد، چراکه دولت در راستای تقاضای مردم به برگزاری این نمایشگاه‌ها تاکید دارد.

وی ادامه داد: سطح مشارکت مردم در نمایشگاه‌های بهاره طی روزهای گذشته به ویژه در ارم و حکیمیه نشان قابل توجه بوده است و اینکه گفته می‌شود اصناف از برگزاری نمایشکاه‌های بهاره راضی نیستند، موضوع درستی نیست.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود:‌ باید دید که می‌خواهیم اصناف را به چه عنوان در نظر بگیریم. اگر اصناف را در اقامت بنگاه‌های تولیدی ببینیم. آن‌ها بسیارعلاقه‌مند به برگزاری این نمایشگاه‌ها هستند به دلیل اینکه در این مقطع زمانی برای تامین مواد اولیه‌شان برای سال آینده نیاز به نقدینگی دارند. تولیدکنندگان به جای آنکه کالای خود را به بنکدار بدهند ترجیح می‌دهند پول نقد دریافت کنند.

فاضلی درباره وضعیت استقبال از نمایشگاه‌های بهاره گفت:‌ میزان خرید مردم از نمایشگاه‌ها ۴.۵ تا پنج درصد است و ۹۵ درصد خرید مردم در جاهای دیگر اتفاق می‌افتد و طبیعتا این پنج درصد خیلی تاثیرگذار نیست اما برای کنترل بازار مفید و لازم است. وی اضافه کرد: اما مسئله این است که باید تسهیلات لازم را برای برگزاری این نمایشگاه‌ها فراهم کنیم ما به عنوان اتاق اصناف معتقدیم تسهیلات برای این نمایشگاه‌ها فراهم نیست. در این زمینه هم به دنبال استفاده از راه‌های قانونی هستیم که می‌توان در قالب فروش‌های فوق العاده و یا حراج‌های مختلف آن‌ها را مدیریت کنیم. رئیس اتاق اصناف با اشاره به وضعیت کیفیت کالاهایی که در نمایشگاه‌های بهاره عرضه می‌شود، گفت: کیفیت کالا به طور نسبی در نمایشگاه‌های بهاره مناسب است اما آوردن برندهای برتر به نمایشگاه‌ها سخت است برندی که در اروپا جا باز کرده و صادرات انجام می‌دهد مطمئنا حاضر نیست زیر چادر بدون هیچ امکاناتی حضور پیدا کند. فاضلی افزود: باید شرایط و تسهیلات لازم را فراهم در برگزاری این نمایشگاه‌ها فراهم ‌کنیم مطئنا اگر این کار صورت بگیرد برندهای معتبر و شاخص هم به این نمایشگاه‌ها می‌آیند.

منبع: تجارت- کورش شرفشاهی

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز