دولت دوازدهم و راهبری افکار عمومی
دولت یازدهم که با عنوان دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرد علیرغم همه تلاشها و زحمات در بخش مربوط به اطلاعرسانی دستآوردهای خویش موفق عمل نکرده است و دولت یازدهم راهبری اطلاعرسانی را به کسانی واگذار کرد که نه تنها در عرصه نوآوری و خلاقیت ناکارآمد بودند بلکه برخی از آنها بدون داشتن دانش و معلومات کافی در حرفه روابط عمومی و اطلاعرسانی جذب وزارتخانه و سازمانهای دولتی و بانکها و مراکز مهم اقتصادی و صنعتی شدهاند و این ام باعث شد تا در بسیاری از موارد عدم دقت در اطلاعرسانی بحرانهایی نیز متوجه دولت شود.
جهان اقتصاد نوشت: یکی از وظایف مدیران روابط عمومی و دستگاههای اطلاعرسانی در دولت دوازدهم باید این باشد که قواعد بازی رسانهای را از منافع جناحی و گروهی به بازی برای پیشبرد اهداف منافع ملی و نفوذ در افکار ملی و جهانی توسعه دهند و این نوآوری و تحول زمانی ایجاد میشود که دولت دوازدهم مدیران روابط عمومی و مراکز اطلاعرسانی را از میان افرادی انتخاب کند که توانایی ایجاد نفوذ و تأثیرگذاری در جامعه را به نحوی داشته باشند که افکار عمومی را به سمت متفاوت دیدن و متفاوت فکر کردن سوق دهند.
یکی از وظایف روابط عمومیها جلوگیری از ایجاد بحران هست و روابط عمومی کارآمد قبل از شروع بحران با مدیریت و افکار سنجی میتواند مدیریت ارشد را از وقوع بحران آگاه سازد.
به عنوان نمونه روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعرسانی دستاوردهای پولی و بانکی برجام موفق عمل نکرد و همین امر در بحرانهای صندوقها و مؤسسههای بدون مجوز تکرار شد به صرف راهاندازی یک سایت در بانک مرکزی عموم مردم جامعه از مؤسسات غیرمجاز آگاه نمیشوند.
روابط عمومی در دولت دوازدهم باید علاوه بر شکستن مرزهای اعضای اطلاعرسانی به بهرهگیری از مجموعه رسانههای کشور محدودیتهای اطلاعرسانی را با برنامهریزی و استراتژی مشخص از بین برده و جسارت برای راهبری افکار عمومی را به مجموعه مدیران منتقل نماید.
دولت دوازدهم در شرایطی شروع به کار میکند که هنوز گرایشهای دولتهای پیشین در اذهان عمومی پاک نشده است بنابراین تهیه محتوا و ابزارهای اطلاعرسانی در این دولت نیازمند یک کار حرفهای و رویکرد استراتژیک فرهنگسازی توأم با اطلاعرسانی هست و زدودن آثار پوپولیستی تبلیغاتی دولتهای پیشین و تغییر نگرش و همراهی آحاد جامعه با دستاوردهای نوین کشور قبل از اینکه به رسانه نیاز داشته باشد نیازمند نوآوری و مهارت مدیران اطلاعرسانی در بهرهگیری از رسانهها داخلی و بینالمللی هست.
دولت آینده برای پیشبرد اهداف و برنامههای توسعه ناگزیر از تعامل و همراهی با رسانههای گروهی بوده و این تعامل نیازمند بهرهگیری از مدیران لایق در روابط عمومیهای مجموعه و دولت بهویژه مراکز فرهنگی و اقتصادی هست و باید گفت بسترسازی برای تقویت حوزههای اطلاعرسانی و فرهنگسازی در دولت دوازدهم لازم است از خود نهاد ریاست جمهوری آغاز شود و روابط عمومی ریاست جمهوری به عنوان الگوی برای سایر دستگاهها عمل نماید. باشد که چنین باشد.
محمد صفوی