خبرگزاری کار ایران

تاسیس شرکت ملی خرید و اجاره هواپیما دردستور کار

کد خبر : ۳۹۵۰۱۸

دفاع تمام قد آخوندی از قرارداد ایرباس

 به گزارش ایلنا به نقل از جهان اقتصاد .عباس آخوندی با اشاره به دستاوردهای سفر به فرانسه و ایتالیا گفت: مذاکراتی برای نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و موافقت‌نامه‌هایی هم در بحث دریایی و نوسازی ناوگان جاده‌ای داشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ناوگان هوایی کشورمان ۲۵۰ فروند هواپیما وجود دارد که ۱۰۰ فروند از این هواپیماها از رده خارج هستند گفت: ۱۵۰ فروند هواپیمای باقی مانده میانگین سن ۲۲ سال را دارند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مبلغ قرارداد ایرباس‌های جدید چیزی حدود ده و نیم میلیارد دلار است گفت: این تعداد هواپیما ظرف مدت ۸ سال به ایران تحویل داده می‌شود.

آخوندی درباره نحوه بازپرداخت اقساط اظهار داشت: مدل قرارداد با ایرباس اجاره به شرط تملیک است و برای خرید ۵۰۰ فروند هواپیمای مورد نیاز به چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

وی تاکید کرد: هیچ یک از ایرلاین‌ها نه شرکت‌های هواپیمایی داخلی چنین سرمایه‌ای را ندارند. بنابراین مدل اجاره به شرط تملیک مناسب‌ترین و منطقی‌ترین نوع خرید هواپیما برای ایران است.

فاینانس ۸۵ درصدی ایرباس

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خود شرکت هواپیماسازی ایرباس هزینه خرید ۱۱۸ فروند هواپیما را فاینانس کرده است گفت: ۸۵ درصد مبلغ را ایرباس تامین و فاینانس می‌کند و ما به تدریج اقساط هواپیماهای جدید را پرداخت می‌کنیم.

آخوندی با بیان اینکه ۱۵ درصد از مبلغ قرارداد یعنی یک و نیم میلیارد دلار سهم آورده ایران است گفت: این یک و نیم میلیارد دلار یک جا پرداخت نمی‌شود و ظرف ۱۶ سال اقساط این قرارداد را پرداخت می‌کنیم.

تاسیس شرکت ملی تامین هواپیما

وزیر راه و شهرسازی از تاسیس شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما در کشورمان خبر داد و گفت: قرار است شرکتی را تاسیس کنیم که بحث مذاکرات، خرید و اجاره هواپیما را برعهده بگیرد و این تعداد هواپیما را در اختیار سایر ایرلاین‌ها قرار دهد.

وی ادامه داد: البته ایرلاین‌های خصوصی هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند اما این قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان ایران ایر بود.

آخوندی همچنین با اشاره به خرید هواپیما از شرکت ATR ایتالیا گفت: ناوگان هوایی ما باید مجهز به تمام تایپ‌های هواپیمایی باشد البته اولویت ما در خرید با ایرباس هواپیماهای ۳۲۰ بود.

ایرانی‌ها ۵ میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی خریدند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از یک طرف ادعای رقابت با کل جهان را داریم و از طرف دیگر بنگاه‌های اقتصادی بسیار کوچکی داریم ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی برای رقابت با ایرلاین‌های دنیا باید توانایی مالی و فنی را داشته باشند و یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای مذاکره خرید هواپیما صورت‌های مالی است.

وی افزود: این در حالی است که به غیر از دو ایرلاین کشورمان سرمایه سایر ایرلاین‌ها به اندازه یک هواپیما هم نیست و این نشان می‌دهد که نیاز به بازسازی ساختاری داریم.

آخوندی با بیان اینکه در صنعت هواپیمایی ما تنزل پیدا کرده‌ایم ادامه داد: تنها مسافران ایرانی برای جابجایی‌های بین‌المللی چیزی حدود ۵ میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی خریدند و ایرلاین‌های داخلی سهم خود را از بازار از دست داده‌اند.

فرودگاه مهرآباد را برای ساخت و ساز به شهرداری نمی‌دهیم

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری تهران معتقد است فرودگاه مهرآباد باید از تهران خارج شود گفت: در کشورهایی مانند لندن و فرانسه فرودگاه‌ها در داخل شهرها ساخته شده‌اند و این منطقی نیست که برای پرواز نیم ساعته مسافر برای رسیدن به فرودگاه دو ساعت در راه باشد.وی تاکید کرد: فرودگاه مهرآباد را برای ساخت و ساز بیشتر به شهرداری نمی‌دهیم.

از پژو کامیون می خریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای سفر به فرانسه و ایتالیا مذاکراتی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای داشته‌ایم؛ گفت: درحال حاضر ۱۲۷ هزار کامیون با عمر بالای ۲۰ سال در کشورمان فعال است که نوسازی این تعداد کامیون به سرمایه ۶ میلیارد دلاری نیاز دارد.وی از نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون در ناوگان جاده‌ای کشورمان خبر داد و گفت: ۱۳ شرکت توانایی ساخت تولید کامیون را دارند که با این شرکت‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است که کامیون‌های کهنه را خریداری کنند و با مدل اجاره به شرط تملیک کامیون‌های جدید را در اختیار رانندگان قرار دهند که بخشی از سود این اقساط را دولت می‌پردازد.وی همچنین از مذاکره با پژو برای ارائه کامیون‌های جدید خبر داد و گفت: با پژو هم مذاکراتی برای خرید کامیون‌های جدید داشتیم.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز