توسعه هوش مصنوعی در جستجوی گوگل

گوگل با موفقیتهای چشمگیر در استفاده از هوش مصنوعی در جستجو، به دنبال گسترش این قابلیتها در سطح جهانی است.
گوگل دو سال پیش شروع به آزمایش نتایج خلاصهشده با استفاده از هوش مصنوعی در جستجوی خود کرد. این ویژگی که تحت عنوان «خلاصههای هوش مصنوعی» شناخته میشود، به تازگی به مناطق و زبانهای جدیدی گسترش یافته است. براساس ارزیابیهای شرکت، این ویژگی به موفقیت بزرگی دست یافته و اکنون بیش از 1.5 میلیارد کاربر بهطور ماهانه در بیش از 100 کشور از آن استفاده میکنند.
خلاصه هوش مصنوعی در جستجوی گوگل
خلاصههای هوش مصنوعی نتایج را از وب برای پاسخ به سوالات خاص جمعآوری میکنند. بهطور مثال، اگر شما به دنبال اطلاعاتی درباره “هوش مصنوعی تولیدی” باشید، خلاصههای هوش مصنوعی متن تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش میدهند. هرچند این ویژگی باعث کاهش ترافیک برخی ناشران شده است، اما گوگل آن را بهعنوان یک منبع درآمد مهم و ابزاری برای افزایش تعاملات در جستجو میبیند.
تبلیغات در خلاصههای هوش مصنوعی
در اکتبر گذشته، گوگل تبلیغات را در خلاصههای هوش مصنوعی راهاندازی کرد. بهتازگی، این شرکت در حال آزمایش “حالت هوش مصنوعی” است که به کاربران اجازه میدهد سوالات پیچیده و پیگیریها را در جریان جستجوی گوگل مطرح کنند. این تلاشها نشاندهنده عزم گوگل برای رقابت با رابطهای جستجوی مبتنی بر چت مانند ChatGPT و Perplexity است.
رشد محصولات جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی
در جلسه تلفنی گزارش درآمد سهماهه اول سال 2025، گوگل به رشد سایر محصولات جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله “دایره برای جستجو” اشاره کرد. این ویژگی به کاربران این امکان را میدهد که بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند خود چیزی را هایلایت کرده و سوالاتی درباره آن بپرسند. گوگل اعلام کرد که این ویژگی اکنون بر روی بیش از 250 میلیون دستگاه قابل دسترسی است، که نسبت به حدود 200 میلیون دستگاه در اواخر سال گذشته افزایش یافته است. استفاده از “دایره برای جستجو” در مقایسه با سه ماهه قبل نزدیک به 40 درصد افزایش یافته است.
جستجوهای بصری و رشد آنها
گوگل همچنین در این جلسه اشاره کرد که جستجوهای بصری در پلتفرمهای آن با سرعت ثابتی در حال رشد هستند. براساس گفتههای مدیر عامل گوگل، سوندار پیچای، جستجوها از طریق Google Lens، فناوری جستجوی چندوجهی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل، از اکتبر به 5 میلیارد افزایش یافته است. همچنین تعداد افرادی که از Google Lens برای خرید استفاده میکنند در سهماهه اول سال جاری بیش از 10 درصد افزایش یافته است.
چالشهای نظارتی و فشارها
این رشد در حالی اتفاق میافتد که گوگل تحت نظارت شدید مقرراتی در خصوص شیوههای جستجوی خود قرار دارد. وزارت دادگستری ایالات متحده به گوگل فشار میآورد تا Chrome را جدا کند، پس از آنکه دادگاه کشف کرد که این غول فناوری دارای یک انحصار غیرقانونی در جستجوی آنلاین است. یک قاضی فدرال نیز حکم داده است که گوگل دارای انحصار در تبلیغات دیجیتال است که ممکن است به جدایی آن منجر شود.
با توجه به این تحولات، به نظر میرسد که گوگل در تلاش است تا با گسترش ویژگیهای هوش مصنوعی و افزایش تعاملات کاربران، همچنان در بازار جستجو پیشرو باقی بماند. این رویکرد به همراه چالشهای نظارتی بهطور قطع آیندهای پرچالش و در عین حال هیجانانگیز برای این شرکت به ارمغان خواهد آورد.