کشورهای اسلامی در حوزه برندسازی ضعیف عمل کردهاند
برندسازی در کشورهای اسلامی مورد بیتوجهی قرارگرفته و موجب شده تا تولیدات در داخل مرزهای کشورها محصور بماند.
به گزارش ایلنا به نقل از جهان اقتصاد، قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در کمیسیون تخصصی برند سازی اسلامی با بیان این مطلب افزود: یکی از مهمترین فعالیتهایی که مد نظر دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی بوده و تاکنون گامهای خوبی در این راستا برداشته شده است؛ بحث برند سازی در جهان اسلام بوده که کارشناسان این حوزه در پنل تخصصی که مربوط به این موضوع بود؛ مطالبی را تشریح کردند.
مهدی کریمی با اشاره به نادیده گرفتن موضوع برندسازی در کشورهای اسلامی اظهار داشت: اینکه ما نتوانسته ایم در تولیدات خود فراتر از مرزها قدم برداریم؛ ناشی از تنبلی متولیان و مجریان این امر است. به گونه ای که میلیاردها تومان برای راه اندازی کارخانجات خرج شده اما توانسته ایم در چند کشور نفوذ کنیم. لذا باید قبول کنیم که ایران بعنوان یکی از بزرگترین کشورهای غرب آسیا در این موضوع ورود نکرده و این مساله هم تنها به دولت مرتبط نمی شود.
قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با اشاره به راه اندازی بخش تحقیق توسعه برند سازی اسلامی در دبیرخانه بیان داشت: در خصوص برند سازی و به خصوص تحقیق و پژوهش در راستای بررسی نیازهای کشورهای اسلامی، کمیته ای را افتتاح کرده ایم که قصد داریم از این طریق به کشورهای اسلامی ورود پیدا کنیم اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که نگاه های ما فراتر از مرز نیست و تنها به داخل کشور معطوف هستیم و برای رهایی از این وضعیت هیچ راهی نداریم به جز اینکه مدل و ماهیت کسب و کار خود را تغییر دهیم. اگر این موضوع اتفاق نیافتد، به جرات باید بگوییم که یک سقوط اقتصادی جدی را تجربه خواهیم کرد که در امتداد آن جوانان کشور ما بدون شک آسیب خواهند دید.
کریمی در پایان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر نسبت به کسب و کار آزاد عنوان کرد: متاسفانه جوانان ما نه به سمت اسخدام ای دولتی سوق داده شده اند و هیچ شوقی برای فعالیت در بازار کسب و کار آزاد ندارند و اگر این موضوع ادامه پیدا کند بی تردید قدرت و استعداد خلق ایده ها از بین خواهد رفت که این موضوع می تواند ضربه های سنگینی بر پیکره جامعه علمی و اقتصادی کشورمان وارد کند.