مطهری:
برداشت مجلس از فتنه اشتباه است
به هرحال مجلس با یک انتخاب سخت مواجه است. اگر به آقای فرهادی رأی اعتماد ندهد وزارت علوم معطل میماند و تنش میان مجلس و دولت بیشتر میشود و اگر رأی اعتماد بدهد متهم به منطق دوگانه میشود و این که از خط قرمز خود عبور کرده است یا از روی مصلحتسنجی که دیگر نمیتوان به گزینه پنجم رأی نداد یا احیاناً به دلیل بدهبستانهای پشت پرده.
نمایندگان مخالف گزینههای قبلی وزارت علوم، بر سر دوراهی قرار گرفتهاند. گزینههای قبلی یعنی آقایان میلیمنفرد، فرجیدانا، نیلی و دانش آشتیانی نیز هیچکدام فتنهگر نبودند و در حق آنها ظلم شد. استیضاح آقای فرجیدانا و رأی دادن به آن ضروری نبود بلکه خطا بود زیرا یک وزیر لایق را برکنار کردیم. به گزارش ایلنا، اینها بخشی از صحبتهای علی مطهری در گفتوگو با خبرآنلاین است، که متن کامل آن را در زیر میخوانید:
پرسش - فضای مجلس را در مورد رأی اعتماد به دکتر فرهادی وزیر پیشنهادی علوم چگونه ارزیابی میکنید؟
روز قرائت نامه رئیسجمهور و معرفی وزیر پیشنهادی فضای مجلس منفی نبود، اما باید دید در نهایت مجلس چه تصمیمی میگیرد. اگر مجلس بخواهد با همان معیار گذشته خود یعنی همراهی یا عدم همراهی با فتنه قضاوت کند و رأی بدهد قاعدتاً آقای فرهادی هم نباید رأی بیاورد چون ایشان هم از نظر آن گروه از نمایندگان که به موارد قبلی رأی ندادند با فتنه همراهی داشته است زیرا در مردادماه سال ۸۸ نامهای را همراه آقایان خاتمی، موسوی، کروبی و بسیاری افراد دیگر خطاب به مراجع تقلید امضا کرده است که در آن نامه نوع رفتار با معترضان به رفتار دوران سیاه ستمشاهی تشبیه شده است. همچنین آقای فرهادی ظاهراً با حزب مشارکت نیز همکاری داشته است. البته فعلاً از آن هجوم پیامکی به نمایندگان که توسط محافل خارج از مجلس انجام میشد خبری نیست. ظاهراً آتشبس اعلام شده است، اما اگر این گروه از نمایندگان از معیار خود که همان مسأله فتنه باشد دست بردارند و بهانهگیری را پایان دهند، آقای فرهادی رأی اعتماد خواهد گرفت ولی در این صورت باید پاسخگوی مردم باشند که چه اتفاقی افتاد که از شعار «فتنه خط قرمز ماست» عدول کردید؟
پرسش - پس هر دو حالت برای مجلس هزینه دارد.
بله؛ در واقع نمایندگان مخالف گزینههای قبلی بر سر دوراهی قرار گرفتهاند که آیا بر معیار قبلی خود پافشاری کنند و این گزینه را نیز رد کنند یا از آن معیار به خاطر ملاحظاتی دست بردارند و به قول خودشان به یک فتنهگر رأی اعتماد بدهند. هر دو حالت به ضرر مجلس است چون در صورت اول وزارت علوم همچنان بلاتکلیف باقی میماند و مردم مقصر اصلی را مجلس میدانند و در صورت دوم که معیار فتنه را کنار بگذارند و به وزیر رأی اعتماد بدهند مجلس متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا خواهد شد زیرا مردم میپرسند چرا گزینههای قبلی را با این معیار رد کردید و وزارت علوم و دانشگاهها را این مقدار معطل کردید؟
پرسش - نظر خود شما چیست؟
نظر من روشن است. من اساساً منطق این گروه از نمایندگان را که اگر کسی در جریان حوادثسال ۸۸ نامهای در تظلم و دادخواهی و در اعتراض به رفتار بخشی از مسئولان نوشته باشد او فتنهگر است، مردود میدانم. از نظر من چنین کسی نه تنها فتنهگر نیست بلکه فردی مسئول و متعهد است که در مقابل بیقانونیها ساکت نبوده است. گزینههای قبلی یعنی آقایان میلیمنفرد، فرجیدانا، نیلی و دانش آشتیانی نیز هیچکدام فتنهگر نبودند و در حق آنها ظلم شد.
به هرحال مجلس با یک انتخاب سخت مواجه است. اگر به آقای فرهادی رأی اعتماد ندهد وزارت علوم معطل میماند و تنش میان مجلس و دولت بیشتر میشود و اگر رأی اعتماد بدهد متهم به منطق دوگانه میشود و این که از خط قرمز خود عبور کرده است یا از روی مصلحتسنجی که دیگر نمیتوان به گزینه پنجم رأی نداد یا احیاناً به دلیل بدهبستانهای پشت پرده.
پرسش - چرا مجلس به این نقطه رسید؟
برای اینکه اولاً استیضاح آقای فرجیدانا و رأی دادن به آن ضروری نبود بلکه خطا بود زیرا یک وزیر لایق را برکنار کردیم و به اینجا رسیدیم. ثانیاً برداشت غلطی از جمله «فتنه خط قرمز است» شده است، چون مقصود مقام رهبری از این جمله این نبوده است که هرکسی را که اعتراضی به بعضی رفتارها در سال ۸۸ داشته است فتنهگر بدانیم، زیرا خود ایشان از برخی رفتارها اظهار ناراحتی شدید کردند.