هادی حسینی: اکثریت نمایندگان نگران آبروی مجلس هستند
در مورد وزیر علوم دولت یازدهم من فکر می کنم اگر رییس جمهوری در مجلس برای دفاع از وزیر حضور پیدا کند فرجی دانا مجدد رای اعتماد بگیرد.
هادی حسینی می گوید بررسی تخلفات دولت قبل در اعطای بورسیه ها به گوشه قبای برخی نمایندگان برخورده و موجب طرح استیضاح شده است.
نماینده قائم شهر، سوادکوه و جویبار در گفت و گو با تدبیر استیضاح وزیر علوم را جایز نمی داند و در این باره توضیح می دهد: «استیضاح حق مجلس است و نمایندگان بر اساس حق قانونی و آیین نامه داخلی مجلس تصمیم گرفته اند که این استیضاح را انجام دهند اما در حال حاضر موضوع این است که آیا در مقطع کنونی این استیضاح جایز است یا نه؟
به نظر می رسد در مقطع کنونی اجرایی کردن این استیضاح جایز نیست. ما در آستانه شروع فعالیت مجدد دانشگاه ها و مراکز آموزشی هستیم. با توجه به این که دانشگاه محیط حساس و در عین حال سیاسی و علمی است و همچنین در حوزه تربیت و فرهنگ هم فعالیت دارد زمان خوبی برای استیضاح در نظر گرفته نشده است. چرا که این کار در فعالیت وزارت علوم وقفه و خلل ایجاد می کند.»
سید هادی حسینی دلیل دیگر جایز نبودن استیضاح را این گونه شرح می دهد: «نکته بعدی این است که برخی نکاتی که در محور های استیضاح مطرح شده است منطقی به نظر نمی رسد. برای مثال موضوع بورسیه های غیر قانونی که جز محورهای استیضاح است. اعطای بورسیه های غیرقانونی اتفاقی است که در دولت گذشته رخ داده و وزارت علوم در دولت جدید این موضوع را مدیریت کرده است. به هر حال شاید پیگیری های وزارت علوم برای بررسی این تخلفات باعثشده که برخی به گوشه قبایشان بر بخورد و این موضوع را در استیضاح مطرح کنند. البته در مورد این موضوع وزارت علوم برخورد خوبی داشته است.»
او ادامه می دهد: " نکته بعدی بحثانتصابات است که به عنوان یکی دیگر از محورهای استیضاح مطرح شده. حداقل من در استانی که نمایندگی آن را در مجلس برعهده دارم انتصابات را مثبت می بینم. همه افراد تحصیل کرده و ولایی هستند که مشکلی بر سر انتصاب آن ها وجود ندارد.
اما باید به این نکته توجه کرد که نمایندگان مجلس فصل الخطاب برای تعیین صلاحیت افراد نیستند. ما نمایندگان مجلس برای تایید صلاحیت وزیر رای می دهیم اما در تایید صلاحیت زیر مجموعه های وزارتخانه ها نباید دخالت داشته باشیم بلکه در این مقطع دستگاه های نظارتی مثل وزارت اطلاعات و یا قوه قضاییه تاثیرگذار هستند. وزیر برای انتصابات خود مکلف است که در مورد افراد منتخب از این دستگاه ها استعلام کند که قطعا آقای فرجی دانا این کار را انجام داده است، پاسخ مثبت دریافت کرده و با توجه به این استعلام ها افراد منتخب را منصوب کرده است. دستگاه های ذی صلاح هم به ما گزارشی مبنی بر استعلام
نکردن وزیر نداده اند و حتی در مورد منصوبین وزیر علوم هم صحبتی از این که این منصوبین صلاحیت لازم را ندارند نشده است. "
او با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان به " تدبیر " می گوید: " موضع برخی از نمایندگان این است که شخصی که ما برای وزارت صلاحیتش را تایید نکرده ایم نباید به عنوان معاون انتخاب شود. مجلس به عنوان وزیر به این فرد را نداده است این که کسی نتواند در جایگاه وزارت باشد دلیل بر این نیست که نتوان به عنوان معاون یا مشاور از او استفاده کرد. "
حسینی معتقد است محورهای استیضاح نشان دهنده سیاسی بودن آن است. او به " تدبیر " می گوید: «همه این بحثها نشان می دهد که این استیضاح کاملا سیاسی است و نهایتا یک یا دو نفر از میان استیضاح کنندگان به دلیل مسایل منطقه ای شان استیضاح را امضا کرده اند اما این استیضاح با توجه به محورهای آن کاملا سیاسی است و نه به صلاح مجلس نه به صلاح کشور و نه به صلاح دولت است.»
او همچنین می گوید که نباید طرح این استیضاح را به همه نمایندگان مجلس نسبت داد: " این ۵۰ نفر که تمام مجلس محسوب نمی شوند و نمی توان این استیضاح را به کل مجلس نسبت داد. مجلس جمع ۲۹۶ نفره است بالاخره ممکن است دو نفر نطقی بکنند و حرفی بزنند نمی توان این موضوع را به اکثریت مجلس نسبت داد. این اقلیت مجلس هستند که به اجرایی شدن استیضاح اصرار داشتند. در مقابل اکثریت نمایندگان آبروی مجلس در این استیضاح هستند. "
حسینی همچنین پیش بینی می کند که فرجی دانا در روز استیضاح رای اعتماد مجدد کسب کند: " مثلا در مورد استیضاح شیخ الاسلام اگر آن روز احمدی نژاد به مجلس نمی آمد شیخ الاسلام رای اعتماد مجدد را از مجلس می گرفت اما در مورد وزیر علوم دولت یازدهم من فکر می کنم اگر رییس جمهوری در مجلس برای دفاع از وزیر حضور پیدا کند فرجی دانا مجدد رای اعتماد بگیرد. در کل استیضاح کنندگان اکثریت مجلس نیستند. با توجه به فضای مجلس هم پیش بینی من این است که آقای فرجی دانا مجددا را اعتماد می گیرد البته صحبت های روز استیضاح وزیر هم می تواند در این رای اعتماد مجدد تاثیرگذار باشد. "