خبرگزاری کار ایران

رژیم غذایی چرب و شیرین مادر تهدیدی برای سلامت نوزاد

رژیم غذایی چرب و شیرین مادر تهدیدی برای سلامت نوزاد
کد خبر : ۱۵۳۷۶۹۶

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: رژیم غذایی پرچرب و شیرین توسط مادر، نوزاد را در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت قرار می‌دهد.

نوزادانی که از زنان باردار مبتلا به چاقی متولد می‌شوند، به دلیل آسیب‌های جنینی ناشی از رژیم غذایی پرچرب و پر انرژی مادرشان، در بزرگسالی بیشتر در معرض مشکلات قلبی و دیابت هستند. این یافته یک مطالعه جدید است که در مجله فیزیولوژی منتشر شده که برای اولین بار نشان می‌دهد که چاقی مادر یک هورمون تیروئید مهم در قلب جنین را تغییر می‌دهد و رشد آن را مختل می‌کند.

وی افزود: صرف یک رژیم غذایی پرچرب و شیری در دوران بارداری نیز احتمال مقاومت جنین متولد نشده به انسولین را در بزرگسالی افزایش می‌دهد و به طور بالقوه باعث دیابت و ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، این در حالی است که وزن نوزادان در بدو تولد طبیعی است.

فرح بخش ادامه داد: به گفته نویسنده اصلی این مقاله این یافته‌ها بسیار مهم هستند، زیرا ارتباط واضحی میان رژیم غذایی ناسالم سرشار از چربی‌های اشباع و قند و سلامت ضعیف قلبی عروقی را نشان می‌دهند. ما دریافتیم که رژیم غذایی پرچرب و پرانرژی مادر، غلظت هورمون تیروئید فعال ۳T را کاهش می‌دهد، هورمونی که مانند یک کلید در اواخر بارداری عمل می‌کند و به قلب جنین می‌گوید که پس از تولد برای زندگی آماده شود. بدون این سیگنال، قلب جنین متفاوت رشد می‌کند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و قند می‌توانند مسیر‌های مولکولی درگیر در سیگنال دهی انسولین و پروتئین‌های حیاتی درگیر در جذب گلوکز در قلب جنین را تغییر دهند. این خطر مقاومت قلبی به انسولین را افزایش می‌دهد که اغلب منجر به دیابت در بزرگسالی می‌شود. قلب پس از تولد به اندازه کافی سلول‌های عضلانی برای ترمیم هر گونه آسیب تولید نمی‌کند، بنابراین تغییراتی که بر این سلول‌ها قبل از تولد تاثیر منفی می‌گذارد، می‌تواند برای تمام عمر باقی بماند.

وی می‌گوید: زمانی که کودکان به سنین نوجوانی و بزرگسالی می‌رسند، زمانی که قلب شروع به پیر شدن می‌کند این تغییرات دائمی می‌تواند باعث کاهش بیشتر در سلامت قلب شود، این مطالعه اهمیت تغذیه خوب مادر را در پیش از بارداری، نه تنها به خاطر مادر، بلکه برای سلامت نوزاد، نشان می‌دهد.

منبع خبرگزاری صدا و سیما
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز