خبرگزاری کار ایران

قایق مجلل وزیر دفاع سابق عربستان سعودی، ۳۰۰ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد!

قایق مجلل وزیر دفاع سابق عربستان سعودی، ۳۰۰ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد!
کد خبر : ۱۵۳۷۱۵۹

ابرقایق تفریحی گولدن اودیسه پس از مصادره طولانی‌مدت دوباره به بازار بازگشت.

گولدن اودیسه یکی از اسرار ۳۰۰ میلیون دلاری صنعت به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۵ به مشتری اصلی خود تحویل داده شد و معنای واقعی یک قایق تفریحی تمام‌عیار را به تمام قایق‌سازان نشان داد. این ابرقایق که توسط مجموعه «لورسن» توسعه پیدا کرد، درکنار بهره‌وری از ابعاد بسیار بزرگ همچنان با تمام دقت و ظرافت ساخته شد تا لوکس‌بودن خود را در جای‌جای کابین و بدنه نشان دهد. خوشبختانه این قایق با پیشرانه‌ای قدرتمند عرضه شد که می‌توانست به‌خوبی از پس وزن بالای آن بربیاید.

هر چند گولدن اودیسه یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین قایق‌های تفریحی جهان به شمار می‌رود اما داستان پرحاشیه‌ای دارد. این ابرقایق در یک دهه عمر خود مصادره شد، سپس به‌شکلی عجیب در حراجی به فروش رسید و هنوز دو سال نگذشته دوباره از فهرست خرید یک مجموعه دیگر سر درآورد. همین مسئله باعث شده تا گولدن اودیسه به یک اثرهنری متحرک مرموز تبدیل شود که با وجود ارائه یک سری اطلاعات اولیه، جزئیات پنهان زیادی دارد.

خریداران چنین قایق‌هایی معمولا به این زودی‌ها آن‌ها تعویض نمی‌کنند؛ به‌ویژه اگر قیمتشان از مرز ۳۰۰ میلیون دلار هم عبور کند! پس از جای تعجب دارد که مالک کنونی آن تصمیم گرفته تا آن را پس از دوره‌ای کوتاه به فروش برساند. نکته جالب دیگر درباره ابرقایق ۱۲۳ متری آن است که هیچ تصویری از کابین، سکو و سایر بخش‌های داخلی آن وجود ندارد؛ حتی با وجود اینکه در نمایشگاه قایق موناکو ۲۰۲۴ هم شرکت کرده بود و به ستاره مجلس تبدیل شده بود.

لورسن در زمان توسعه این قایق که در مراحل ابتدایی با نام پروژه تاتیانا شناخته می‌شد، اعلام کرد که تمام اجزای آن و جزئیات بدنه و کابین و… با توجه به دستور و سلیقه مالک طراحی و ساخته خواهد شد. اما مالک آن که بود؟ «خالد بن سلطان»، وزیر دفاع سابق عربستان سعودی، که یک نمونه کوچک‌تر از قایق را هم در اختیار داشت. او عملا پس از کسب سرمایه وسیع به سراغ لورسن رفت و درخواست تولید قایق جدیدش، گولدن اودیسه، را داد.

مسئولیت طراحی بخش بیرونی این قایق بر دوش مجموعه «فرانسیس دیزاین» قرار گرفته بود. طراحی بخش درونی به‌گونه‌ای است که می‌تواند میزبانی ۳۰ مهمان را در ۱۵ سوییت مجزا انجام دهد و ۷۰ کارکن را هم در محل اختصاصی خود جای دهد. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این قایق می‌توان به عرشه مالک اشاره کرد که خود شامل تخت‌های مستر، فضای ماساژ و فضای استراحت می‌شود و دسترسی او را به بالکن خصوصی‌اش مجهز به فضای خوراک و جکوزی راحت می‌کند. فضای مخصوص مالک شامل تمام امکانات جامع مانند سالن ورزشی، سونا، غذاخوری لوکس، محل استراحت، اتاق پذیرایی و… می‌شود. به این ترتیب مالک می‌تواند خود در فضایی راحت، بدون مزاحمت مهمانانش زندگی کند.

با وجود انتشار اطلاعات یادشده، جزئیات دیگر این قایق همچنان پنهان مانده‌اند و تنها به خریدار آن اعلام خواهند شد. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که قیمت پیشنهادی بعدی از مرز ۳۰۰ میلیون دلار عبور کند؛ درحالی‌که خالد بن سلطان برای دریافت آن، در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار را به‌شکل وام از بانک «لوکزامبورگ» پرداخت کرده بود. او بعدا در پرداخت وام خود اهمال‌ورزی کرد؛ پس بانک مالکیت ابرقایق لورسن را در اختیار گرفت. نهایتا این قایق در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۱۵۰ میلیون دلار به یک میلیارد ناشناس چینی به فروش رسید. هر چند هنوز دو سال هم از فروش آن نگذشته اما مالک شرقی اعلام کرده که علاقه‌مند به فروش آن است. ظاهرا مالک جدید هم‌اکنون آماده تحویل گرفتن گولدن اودیسه شده و تا چند وقت دیگر، مراحل مالکیت و انتقال وجه را کامل می‌کند.

به این ترتیب یکی از گران‌ترین و مجلل‌ترین و بزرگ‌ترین قایق‌های تفریحی جهان بدون استفاده زیادی دست به دست شد. نظر شما درباره گولدن اودیسه چیست؟

منبع پدال
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز