خبرگزاری کار ایران

در یک گردهمایی طرح شد؛

رسانه‌ها باید در طرح مشکلات مردم فعال باشند/ جای خالی سوژه های ناب!

رسانه‌ها باید در طرح مشکلات مردم فعال باشند/ جای خالی سوژه های ناب!
کد خبر : ۱۲۶۳۱۵۸

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل در رسانه‌ها، تبیین درست موضوعات، جلب مشارکت مردم و مسئولان، نظارت بموقع و مسئولانه و امیدآفرینی نیاز امروز کشور است.

به گزارش ایلنا، اکبر نصراللهی در گردهماهی بزرگ مدیران روابط عمومی‌های استان مازندران در ساری در تشریح آسیب‌های روابط عمومی در تبیین واقعیت‌های کشور افزود: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومی‌ها به خود و بخش‌های بیرونی و ضعف‌های تخصصی مثل سوژه‌یابی کلیشه‌ای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانه ها، غلبه رویکردهای کمی، رویدادی و سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی، بازی در میدان منابع خبری و بی‌توجهی به اصل بالانس و توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعف‌های مهم روابط عمومی‌ها است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: باوجود پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومی‌ها و رسانه ها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تأثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسی‌ها و امکانات آن‌ها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژه‌ها را پوشش می‌دهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه‌های ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.

دکتر نصراللهی همچنین گفت: افراط خبرنگاران در طرح مشکلات بدون ارائه راه حل و در مقابل غلبه امور تشریفاتی و غیرواقعی و تولید و انتشار یک طرفه فعالیت‌های مسئولان از مشکلات مزمن رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها است. رسانه‌ها و روابط‌ها با گفتن واقعیت‌های مثبت و منفی و انعکاس مطالبات مردم و مشکلات کشور در کنار راه حل‌های آن‌ها می‌تواند مردم را امیدوار، راهبرد جهاد تبیین را محقق و کشور را از محاصره تبلیغاتی دشمن خارج کنند. رسانه فراموشی هدف

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، مازندران را آسایشگاه و هدیه خدا به مردم ایران دانست و گفت: مازندران باید در حد ملی در رسانه‌ها مطرح، تبیین، جریان‌سازی و توسعه آن محقق شود.

استاد مازندرانی ارتباطات ورسانه همچنین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم و انحصاری مازندران در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، محیط زیستی و فرهنگی تاکید کرد: برای توسعه مازندران به داشتن رسانه‌های حرفه‌ای، مسئول، آگاه و جسور و همراهی آن‌ها و حقیقتا جهاد تبیین نیاز است اما متأسفانه از ظرفیت عظیم رسانه برای انعکاس واقعیت‌های استان و پیشرفت و توسعه آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های استان باید با شناخت دقیق نیاز‌ها و مسائل و مشکلات استان و با پرهیز از نگاه بخشی و در اقدامات روندی و هم افزا اولویت‌های استان را پیگیری، مطالبه و محقق کنند، تاکید کرد: مشکلات استان با تدوین پیوست رسانه‌ای توسعه مازندران، هم افزایی و همدلی بین رسانه‌ها و مسئولان و نخبگان محقق خواهد شد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای افزود: باوجود رتبه دوم استان مازندران درزمینه تعداد رسانه‌ها در کشور و قدمت حدود ۱۱۰ساله رسانه‌های استان، متأسفانه رسانه‌های مازندرانی در جریان‌سازی و طرح مطالبات مردم در زمینه‌های موضوعات راهبردی استان مثل پسماندها و زباله‌ها، گردشگری، نابودی جنگل‌ها و گونه‌های نادر حیوانات، تخریب محیط زیست، هدر رفت آب و ارتباطات جاده‌ای ناتوان بوده‌اند.

وی همچنین گفت فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، حضور کم رنگ مردم در رسانه‌های استان، ورود آسان افرادغیرحرفه‌ای به سازمان‌های رسانه ای، غلبه انگیزه‌های اقتصادی، نگاه سطحی، حاشیه‌ای، اداری و سیاسی بر نگاه حرفه‌ای، استانی و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، رقابت در طرح مشکل به جای طرح مشکل به همراه راه حل، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان مازندرانی، سواد رسانه‌ای پایین رسانه‌ها و مسئولان استان و فقدان پیوست رسانه‌ای برای توسعه مازندران از دیگر مشکلات مهم استان مازندران است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه‌ای استان، تدوین و اجرای پیوست رسانه‌ای توسعه استان، آموزش مستمر و هدفمند و حمایت همه جانبه از رسانه‌ها قابل حل است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت نقش مسئولان و روابط عمومی‌ها در جهاد تبیین بسیار مهم است، چون خواستگاه و منشاء خبر هستند؛ اگر آن‌ها وقایع را درست و بموقع و دربسته‌های جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شود، رسانه‌های معارض تقویت و کشور متضرر نمی‌شوند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت زمانی، کنشگری انحصاری بود و سازمان‌های غیررسانه‌ای و رسانه‌ای، در محدوده کشور و منطقه خاصی فعال بودند، این محدودیت جغرافیایی، وظایف و هنجارهای خاصی را بر آنان تحمیل می‌کرد اما اینک انحصار نیست؛ همه کنشگر هستند، بنابراین همین تغییر و تحولات، وظایف جدیدی را برای کنشگران حوزه‌های مختلف ایجاب می‌کند که ضرورت دارد در برنامه‌ریزی‌های خود، آن‌ها را لحاظ و رویکرد و راهبرد مناسبی را اتخاذ کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با بیان اینکه تحولات رسانه‌ای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمان‌ها و کشورهایی که در این زمینه برنامه و حضور هوشمندانه و بموقع دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با "شرایط و آرایش جدید رسانه‌ای » برای کشور و رسانه‌ها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز