وزیر کار در همایش «کار و محرومیت در گفتمان امام» تشریح کرد:
معنی واژه مستضعف در گفتمان امام از دیدگاه ربیعی
«سرمایهداری که ثروت حلال زیادی دارد و موانعی پیش روی خود برای کارآفرینی دارد نیز نوعی مستضعف است و به همین ترتیب کارگری که میتواند مولد باشد و به حق و حقوقش نمی رسد مستضعف است، پس مفهوم استضعاف دال بر عدم امکان رشد همه جانبه است.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سوال را مطرح کرد که چرا دو مفهوم کار و محرومان را باید با هم دید.
به گزارش خبرنگار ایلنا «علی ربیعی» در همایش «کار و محرومیت در گفتمان امام» اولین گام برای محرومیت زدایی را داشتن شغل مناسب دانست و گفت: همانقدر که اشتغال مناسب در زدودن محرومیت موثر است از دست دادن شغل پایدار هم در محرومیت اثر دارد.
وی ادامه داد: مواضع امام در خصوص کارگران نشان میدهد در گفتمان امام واژه مستضعف معنی خاصی دارد.
ربیعی با بیان اینکه مستضعف در لغت به فرد «بهضعف کشیده شده» گفته میشود و با «ضعیف» فرق دارد، افزود: این همان گفتمان مدرنی است که دستیابی به فرصتهای برابر اجتماعی نامیده میشود.
وزیر کار ادامه داد: «استضعاف» مختص به قشر محروم نیست، مثلاً سرمایهداری که ثروت حلال زیادی دارد و موانعی پیش روی خود برای کارآفرینی دارد نیز نوعی مستضعف است و به همین ترتیب کارگری که میتواند مولد باشد و برای استقلال کشور و تامین معاش خانواده اش تلاش کند و به حق و حقوقش نمی رسد مستضعف است، پس مفهوم استضعاف دال بر عدم امکان رشد همه جانبه است.
وی با بیان اینکه سه مفهوم کار، محروم و مستضعف در گفتمان امام نهفته است تصریح کرد: فساد یکی از مهمترین ریشههای محرومیت و استضعاف است، فساد انگیزه را برای کار خلاق از بین میبرد و منابع مالی و غیر مالی را اصراف میکند و ناشایستگان را به جای شایستگان در مناصب میگمارد.
وی تنها راه محرومیت زدایی را فساد ستیزی اعلام کرد وگفت: تنها راه مبارزه با فساد، فقرزدایی و مستضعف زدایی است.
ربیعی در تشریح جامعه آرمانی امام(ره) خاطر نشان کرد: جامعه ای که رهبر انقلاب میخواست جامعهای مبتنی بر کار و تولید بود و این جامعه در مقابل جامعهای که متکی به رانت و درآمد نفت است.
به گفته وزیر کار حرمت کارگر تنها در جامعهای حفظ میشود که تولید اساس آن باشد و تنها در جامعهای که مرهون کارگر است عزت او حفظ میشود.