خبرگزاری کار ایران

سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

تنها نمک مورد تایید، نوع تصفیه شده‌ی یددار است

تنها نمک مورد تایید، نوع تصفیه شده‌ی یددار است
کد خبر : ۱۴۴۰۶۷۱

سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، گفت: تنها نمک مورد تایید، نمک تصفیه شده‌ی یددار است که باعث پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن با عث پیشگیری از عقب ماندگی جسمی وذهنی ،سقط جنین و ... می‌شود.

به گزارش ایلنا از زنجان، سعیده محمدی، امروز با بیان اینکه نمک‌های تصفیه شده‌ی یددار دارای پروانه‌های بهداشتی از وزارت بهداشت و تاریخ تولید و انقضا و استاندارد اجباری می‌باشد، اظهار کرد: این نمک‌ها فاقد فلزات سنگین مانند سرب ، آرسنیک و... که عوامل ایجادکننده سرطان هستند و همچنین فاقد ناخالصی‌های محلول مانند گچ و... است.

سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان، ادامه داد: استفاده از نمک یددار تصفیه شده، تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می‌باشد و نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌شماری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط ومرده زایی،  هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی  همراه است.

محمدی، ید را یک عنصر اساسی برای تولید هورمون‌های تیروئید و رشد و نمو مغز انسان عنوان کرد و افزود: کمبود ید، یک معضل قدیمی نوع بشر و یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری آسیب مغزی در دنیای امروزی است که می‌تواند موجب بروز عوارض گوناکونی گردد که به مجموعه آنها اختلالات ناشی از کمبود ید می‌گویند.

وی، با بیان اینکه قدیمی‌ترین، کم خرج‌ترین و موثرترین روش جهت پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، استفاده از نمک ید دار است، اظهار کرد: مزیت نمک یددار آن است که صرفنظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، توسط تمام اقشار جامعه و در تمام فصول سال تقریبا به یک نسبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدی، به برشماری انواع دیگر نمک و عوارض ناشی از مصرف آنها پرداخت و گفت: نمک دریا یکی از انواع نمک است که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها ازجمله فلزات سنگین می‌باشد که خطر سرطانزایی آنها به اثبات رسیده است.

وی، با اشاره به اینکه نمک دریا فاقد ید بوده و نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه نمک دریا می‌تواند املاح دیگر بدن مانند منیزیم وکلسیم را تامین کند، درست نیست زیرا در مقداری که نمک  باید مصرف شود (یعنی کمتر از ۵ گرم درروز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می‌رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم‌پوشی است. ضمن اینکه این املاح را از سایر منابع غذایی می‌توان دریافت کرد.

سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان، افزود: تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد سودجو به نام طب سنتی می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است ، بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی درترویج مصرف  نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر می‌اندازند بلکه موجب برگشت مشکل گواتر،تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامدهای زیان‌بار بهداشتی می‌شوند.

وی تصریح کرد: بدیهی است نمک دریا در صورتی می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که درقالب استانداردهای موجود، حاوی ید کافی و مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشد.

محمدی، سنگ نمک را نوع دیگری از نمک عنوان کرد و گفت: این نوع نمک از معدن‌های سنگ نمک با حفر زمین توسط ماشین‌ها و سپس انفجار و خرد کردن سنگ‌های نمک به دست می‌آید و بیشترین مصرف آن برای یخ‌زدایی است و برای مصرف خوراکی نمی‌باشد.

وی، اضافه کرد: نمک‌های دیگری مثل نمک صورتی(هیمالیا)، آبی و بنفش نیز در بازار وجود دارد که به دلیل وجود برخی عناصر موجب ایجاد رنگ در نمک می‌شود و باید توجه داشت که این نوع نمک‌ها،  تصفیه نشده و فاقد ید کافی هستند و مصرف آنها موجب آسیب به سلامت کلیه و کبد می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز