خبرگزاری کار ایران

واکنش کاربران ایلنا به سخنان وزیر کار:

بگو می‌خواهی با دستمزد ما چه کار کنی؟

بگو می‌خواهی با دستمزد ما چه کار کنی؟
کد خبر : ۱۲۶۹۴۵

چکیده: «کاربران ایلنا در بخش نظرات اخبار و شبکه‌های اجتماعی از وزیر کار خواستار تشریح جزئیات ساز و کار تعیین مزد ۹۳ شده‌اند.»

سخنان اخیر وزیر کار پیرامون شیوه محاسبه مزد ۹۳، واکنش‌هایی را در میان کاربران ایلنا در پی داشته است.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی که شامگاه چهارشنبه برای ارائه گزارش صد روزه از عملکرد وزارتخانه متبوعش در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، «افزایش قدرت خرید کارگران» را مهم‌ترین رویکرد این وزارتخانه در تعیین مزد سال آینده اعلام کرد.

کاربران ایلنا در بخش نظرات اخبار و شبکه‌های اجتماعی از وزیر کار خواستار تشریح جزئیات ساز و کار تعیین مزد ۹۳ شده‌اند.

یکی از کاربران که خود را حنیف معرفی کرده، از علی ربیعی پرسیده است: «دولت قبل هم به بهانه تورم و همین وعده افزایش قدرت خرید حقوق کارگرا رو زیر تورم تصویب کرد. خدا شاهده تورم پدر ما رو درآورد و قدرت خرید هم که زیاد نشد.»

کاربر دیگری ضمن استقبال از «هر رویکردی که منجر به افزایش قدرت خرید» کارگران شود، هشدار داده است که «افزایش قدرت خرید بهانه تعیین دستمزد ناعادلانه نشود.»

کاربر دیگری که بصورت نا‌شناس نظرش را ثبت کرده است، با مخاطب قرار دادن وزیر کار نوشته است: «وزیر جان دو پهلو حرف نزن. مرگ یه بار شیون یه بار. بگو می‌خوای با دستمزد ما چی کار کنی؟»

بکی دیگر از کاربران که خود را مسلم معرفی کرده است، ضمن اشاره به سوابق کارگری ربیعی، او را «وزیر دردآشنا» توصیف کرده و از او پرسیده است: شما لازم نیست خودت را جای ما بگذاری تا بفهمی ما با ۴۸۰ تومان دستمزد چه می‌کشیم. شما خودت کارگر بودید و بهتر می‌دانید شرمنده زن و بچه بودن آخر برجو.[…] یک کاری بکنید.

سخنان وزیر پیرامون دستمزد ۹۳

ایلنا پس از دریافت واکنش کاربران به سخنان وزیر کار، لازم دید با نشر سخنان این مقام دولتی که در یک برنامه تلویزیونی بیان شده بود، زمینه شکل گرفتن بحثی دقیق‌تر را میان کاربران و کار‌شناسان مسائل کارگری فراهم کند.

وزیر تعان، کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات وزارتخانه متبوعش برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۳ کارگران، گفت: «در این زمینه راه سختی در پیش است و من دستور آغاز مطالعات در این زمینه را داده‌ام و از هفته‌های آینده مذاکره با نمایندگان کارگران و کارفرمایان آغاز می‌شود.»

ربیعی از تعیین الگوهای مختلف برای دستمزد ۹۳ سخن گفت و افزود: «یک نگاه در تعیین مزد به تورم است، اما نمی‌خواهیم به یک جیب کارگر چیزی اضافه کنیم و از جیب دیگر او برداریم. بنابراین می‌خواهیم تورم را کاهش دهیم تا قدرت خرید آن‌ها افزایش یابد.»

وی همچنین درباره گروه هدف دریافت دو بسته حمایتی دولت گفت: «بازنشستگان تامین اجتماعی، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد سه گروه فعلی هدف دولت برای دریافت دو بسته ویژه حمایتی در ماه‌های بهمن و اسفند سال جاری هستند و افزایش حق مسکن کارگران را نیز به زودی تعیین تکلیف خواهیم کرد.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امسال برای تعیین سطح دستمزد کارگران راه سختی در پیش داریم، ادامه داد: «براین اساس با شرکا و تشکل‌های کارگری مشورت‌های لازم را در این جهت خواهیم داشت و با یک نگاه به مسائل تورمی، به افزایش قدرت خرید کارگران توجه می‌کنیم.

ربیعی که ساعاتی پس قرائت گزارش تحقیق و تفحص سازمان تامین‌اجتماعی از مجلس در صدا و سیما حاضر شده بود، یادآورشد: «با ایجاد ستاد مبارزه با مفاسد در این وزارتخانه، جلوی برخی فساد‌ها در برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی گرفته شده است.»

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز