خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر رئیس جمهور:

وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است

وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است
کد خبر : ۲۳۴۰۸۳

نجات کشور برای تامین توسعه پایدار و تضمین استقلال کشور و انتقال از وضعیت اتکا به نفت با توجه به نوسانات پرآسیبی که دارد و اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهد در گرو استقلال کشور از این نوسان پذیری و آسیب‌پذیری است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است و هدف نیز تضمین کننده استقلال کشور است.

به گزارش ایلنا از همدان؛ محمد نهاوندیان شامگاه سه شنبه در جمع اساتید دانشگاه بوعلی سینا همدان به اشاره به اینکه چشم و امید جامعه برای رشد پایدار به دانشگاه و حوزه است، افزود: نجات کشور برای تامین توسعه پایدار و تضمین استقلال کشور و انتقال از وضعیت اتکا به نفت با توجه به نوسانات پرآسیبی که دارد و اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد در گرو استقلال کشور از این نوسان‌پذیری و آسیب پذیری است.

وی با تاکید براینکه باید اقتصاد کشور از توسعه متکی بر منابع به سمت توسعه متکی بر بهره وری و سپس توسعه متکی برنوآوری برود، اظهار داشت: رشد کشور باید متکی بر رشد اندیشه باشد و جامعه و اقتصاد مرتبا نوآوری‌هایی را در زمینه فرصت‌های شغلی و درآمدی و امکان سرمایه گذاری جدید بدون دخالت سرمایه‌های نفتی ایجاد کند.

نهاوندیان با بیان اینکه برای رسیدن به این مهم نیازمند دانشگاه و حوزه‌ای هستیم که علم نافع تولید کنند، عنوان کرد: در مفاهیم و آموزه‌های اسلامی در بیان علم صفت نافع بودن را مورد تاکید قرار می‌دهیم چرا که هر علم و مفروضاتی ارزش دنبال کردن را ندارند و باید از علمی که را برای جامعه منفعت ایجاد می‌کند استفاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر جامعه منابعی را در اختیار دانشگاه، حوزه، مجامع فرهنگی و غیره قرار می‌دهد، ادامه داد: اگر از جاهای دیگر توقع می‌رود که متناسب با آن، بازگشت و بازخورد به جامعه داشته باشد از دانشگاه و حوزه توقع بیشتر است تا از آن چیزی که دریافت کرده‌اند بیشترین رشد را برای جامعه تامین کنند.

وی با تاکید براینکه تنها مکانی که باید از آن ارزش افزوده طلب کرد دانشگاه و حوزه است، گفت: دانشگاه و مجموعه‌های علمی باید در کنار دانش آموزی پژوهش را نیز مورد توجه قرار دهند و دانشگاه‌ها باید پژوهش‌های کاربردی را از پژوهش‌های بنیادی جدا کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با طرح این سئوال که چگونه است که بعد از این همه سال که ما از رابطه بین صنعت و دانشگاه سخن گفته‌ایم هنوز فارغ التحصیلانی که از دانشگاه بیرون می‌آیند نمی‌توانند نیاز صنعت را برآورده کنند و چگونه است که در تحقیقات با توجه به اینکه قدم‌های خوبی که برداشته هنوز رساله‌های دانشجویان ما در مقاطع ارشد و دکترا نیاز جامعه را برآورده نمی‌سازد، افزود: برای کاربردی کردن پژوهش‌ها باید اساتید در یک ارتباط معنی دار و دو سویه در میدان کار، تولید و میدان برآورده کردن نیاز مردم در هر رشته‌ای قرار گیرند.

نهاوندیان با تاکید براینکه در نظام دانشگاهی ما ارتباط تنگاتنگی بین آنچه که در حیات واقعی و دانشگاه می‌گذرد وجود ندارد، اظهار داشت: در حقوق، علوم سیاسی، روان‌شناسی و اکثر رشته‌ها پاسخ سئوال‌های خود را از طریق کتاب‌ها و مقالاتی می‌یابیم که دیگران نوشته‌اند و اساتید در دانشگاه و موسسات تحقیقاتی از آنچه که در واقعیت و جلسات سیاست گذاری تصمیم گیری بازار می‌گذرد اطلاعات دست اول ندارند.

وی با بیان اینکه باید تحقیقات را شفاف محور کنیم و سعی کنیم که به یک سئوال واقعی پاسخ دهیم، گفت: این مهم در دانشگاه و حوزه امکان پذیر است.

نهاوندیان با تاکید براینکه در هر زندگی متعادلی سئوال بر اساس اندازه است و نباید براساس افراط و تفریط به آن پاسخ داد، افزود: کار بین رشته‌ای معمولا نیازهای ملموس جامعه را جواب می‌دهد بنابراین بسیاری از مسائلی که در جامعه در ابعاد مختلف حیات وجود دارد در ارتباط با هم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه معمولا در تحقیقات به صورت تک رشته‌ای عمل می‌کنند و به دانشجویان نحوه تحقیقات گروهی بین رشته‌ای تعلیم داده نمی‌شود، گفت: به همین دلیل است که دانشگاه‌هایی که در لبه‌های دانش حرکت می‌کنند مرتبا تحقیقات بین رشته‌ای را تشویق می‌کنند.

نهاوندیان تمرین کار گروهی در تحقیق را یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رشد عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه و موسسات تحقیقاتی ما این گونه تحقیقات زیاد وجود ندارد در حالیکه در پیشرفته‌ترین مدل‌های سازمانی بر انجام کارهای گروهی تاکید می‌کنند.

وی با تاکید براینکه اگر می‌خواهیم علم نافذ داتشه باشیم باید در دانشگاه و حوزه در زمینه متدولوژی تحقیقاتی فکر کنیم، عنوان کرد: لازمه انجام تحقیقات دقیق و درست سلامت در انجام تحقیقات است چراکه اگر بیشترین منابع مالی و مادی را برای تحقیق قرار دهیم اما تحقیق از سلامت لازم برخوردار نباشد محصول خوبی بیرون نخواهد آمد.

وی گفت: در کنار جدیت علمی و دقت علمی سلامت اخلاقی و محیط پاکیزه و تعالی جویی اخلاقی نیز مهم و لازم است.

این مسئول ادامه داد: امروزه رابطه بین علم و اخلاق بزرگ‌ترین موضوع در محافل علمی دنیاست که مورد تاکید نیز هست و باید در عمل نیز به این مهم توجه کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اساتید ما باید الگوی عملی سلوک اخلاقی، ادب، مروت و غیره داشته باشند، گفت: این مهم از موضوعاتی است که بزرگانی همچون شهید مفتح، شهید بهشتی همواره داشته‌اند و ما نباید این جنبه را نادیده بگیریم.

نهاوندیان افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است و هدف نیز تضمین کننده استقلال کشور است.

وی با تاکید براینکه در روش عملی و در متدولوژی علمی بین دانشگاه و حوزه می‌توان وحدت ایجاد کرد، اظهار داشت: محصول حوزه و دانشگاه در اخلاقیات مشترک خواهد بود و همزمان با تعلیم علم، تربیت اخلاقی و توجه به ارزش‌های والا و بالا بردن سطح روحی دانشجو هدف قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه باید قلوب جوانان را جذب کنیم، عنوان کرد: محیط‌های دانشگاهی باید محیط‌های جذب قلوب و فکر دانشجویان باشد به این دلیل که در دانشگاه بیشتر از هر جای دیگری نیاز به آزادی اندیشه داریم و باید فضای دانشگاه‌ها را فضای توسعه اختیارمندی کنیم.

نهاوندیان گفت: دانشگاه‌ها باید جاذب باشند و هر کسی که کسوت فاخر معلمی را بردوش دارد بر افکار مردم ثاثیر بگذارد.

وی در پایان با تاکید براینکه دولت با نگاه توسعه پایدار اهتمام جدی به امر پژوهش دارد و به طور خاص به ارتباط بین دستاوردهای پژوهش با کاربردهای اقتصادی و اجتماعی در تجاری سازی محصولات علمی تاکید دارد، یاداور شد: در تخصیص بودجه‌ای دولت در سال گذشته، در سال جاری و سال آینده برای شرکت‌های دانش بنیان و نیز تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع حمایت مدنظر قرار گرفته است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز