با ابلاغ آییننامهای از سوی معاون اول رئیس جمهور
امکان مشارکت خیرین در طرحهای ناتمام عمرانی با استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شد
با تصویب آئین نامه بند(ح) تبصره(۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، بستر و امکان قانونی لازم برای حضور و مشارکت خیّرین در طرحهای عمرانی ناتمام با استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شده است.
با تصویب آئین نامه بند(ح) تبصره(۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، بستر و امکان قانونی لازم برای حضور و مشارکت خیّرین در طرحهای عمرانی ناتمام با استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شده است.
به گزارش ایلنا، معاون اول رئیس جمهور آییننامه اجرایی بند(ح) تبصره(۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور را ابلاغ کرد.
هیأت وزیران در جلسه ۶/۱ / ۱۳۹۳ به پیشنهاد معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و به استناد بند(ح) تبصره(۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را در ده ماده تصویب کرد که با تصویب این آئین نامه، بستر و امکان قانونی لازم برای حضور و مشارکت خیّرین در طرحهای عمرانی ناتمام با استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شده است.
آییننامه اجرایی بند(ح) تبصره(۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور
ماده ۱ اصطلاحات مندرج در این آییننامه در معانی مشروح زیر به کار میروند:
الف طرحها: طرحهای تملک داراییهای سرمایهای مندرج در پیوست شماره(۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور و طرحهای تملک داراییهای سرمایهای استانی مصوب شورای برنامهریزی و توسعه استانها.
ب دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی مندرج در پیوست یادشده و دستگاههای اجرایی طرحهای مصوب شورای برنامهریزی و توسعه استانها.
ج خیرین: اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیردولتی که با استفاده از منابع غیردولتی، اقدام به کمک مالی، تأمین عرصه و اعیان، احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز طرحها و تحویل و اهدای آنها به دستگاه اجرایی مینمایند.
د بانک عامل: بانکها یا مؤسسات اعتباری که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک هستند.
ماده ۲ دستگاه اجرایی در جهت آگاهی خیرین و جمعآوری پیشنهادهای آنان و تصمیمگیری درخصوص استفاده از ساز و کار این آییننامه تا پایان تیرماه ۱۳۹۳ از طریق جراید کثیرالانتشار، پایگاههای اطلاعرسانی و نهادهای مربوط به خیرین، مشخصات آن دسته از طرحهای خود را که امکان مشارکت خیرین در آنها وجود دارد، اطلاعرسانی نماید.
تبصره دستگاه اجرایی باید در معرفی طرحهای خود، مشخصات آنها شامل عنوان و حجم عملیات، مکان اجراء و اعتبار موردنیاز برای اجراء را اعلام نماید.
ماده ۳ در صورتی که خیرین متقاضی برخورداری از منابع دستگاه اجرایی برای سود و کارمزد تسهیلات اعطایی جهت اجرای طرحها هستند، تقاضای خود را به صورت کتبی به دستگاه اجرایی مربوط اعلام نمایند و دستگاه اجرایی موظف است ظرف بیست روز نسبت به بررسی پیشنهادها و اعلام نتیجه اقدام نماید.
ماده ۴ دستگاه اجرایی موظف است پیشنهادهای پذیرفته شده را با هماهنگی خیرین به بانک عامل معرفی نماید.
ماده ۵ بازپرداخت تسهیلات اعطایی توسط خیرین تضمین میشود.
ماده۶ سود و کارمزد تسهیلات اعطایی با استفاده از تمام یا بخشی از اعتبارات طرحها توسط دستگاه اجرایی قابل پرداخت است.
تبصره بازپرداخت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی براساس قرارداد بین دستگاه اجرایی، بانک عامل و خیرین، در سال ۱۳۹۳ از محل اعتبارات طرحها صورت میگیرد و برای سالهای آینده، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور موظف است حکم و اعتبار لازم را با اعلام دستگاه اجرایی ذیربط در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی نماید.
ماده ۷ بانک عامل، تسهیلات اعطایی را متناسب با تأیید پیشرفت طرحها توسط بالاترین مقام و ذیحساب دستگاه اجرایی به پیمانکاران آنها پرداخت مینماید.
ماده ۸ دستگاه اجرایی موظف است تسهیلات اعطایی را به عنوان «سایر منابع» در موافقتنامه طرح ذیربط درج نماید. تسهیلات دریافتی در صورتحساب اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای دستگاه اجرایی در قالب سایر منابع اعمال حساب میشود.
ماده ۹ دانشگاهها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و دستگاههای مشمول بند(ب) ماده(۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مجازند، پروژههای مصوب را براساس توافقنامه دستگاه و خیرین با استفاده از مشارکت آنها تکمیل نمایند. در این توافقنامه باید برآورد مبلغ مورد نیاز که به وسیله خیرین تأمین میشود، تعیین و بازه زمانی اجرای تعهد ذکر شود. نامگذاری پروژههای تکمیل شده با توافق مؤسسات مذکور و خیرین مطابق مقررات مربوط انجام میشود. معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور در اجرای بند(ج) ماده(۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به حذف پروژههایی که از محل منابع ملی شروع و به شرح فوق توسط خیرین تکمیل میگردند، از تعهدات موافقتنامههای ملی اقدام و مبلغ آورده خیرین را از محل اعتبار طرحهای محذوف، حسب مورد به اعتبارات ردیفهای «کمک به تکمیل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی که حداقل پنجاه درصد اعتبار آنها از سایر منابع تأمین شده باشد» و «کمک به تکمیل فضاهای پژوهشی که حداقل پنجاه درصد اعتبار آنها از سایر منابع تأمین شده باشد» متمرکز در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تکمیل سایر پروژههای نیمه تمام اضافه نماید.
ماده ۱۰ دستگاه اجرایی موظف است تا پایان سال مالی اجرای قوانین بودجه سنواتی، گزارش عملکرد مصارف موضوع این آییننامه را به تفکیک طرحهای ملی یا استانی حسب مورد به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و استانداریها ارایه نماید.
این مصوبه در تاریخ ۲۴/۴ / ۱۳۹۳ از سوی معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شده است.