انتظارات وزیر علوم از رؤسای دانشگاهها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمعبندی نهایی اجلاس رؤسا در شیراز؛ توجه به فعالیتهای فرهنگی، اصلاح آییننامه ترفیع اساتید، تسریع در اعطای اعتبار پژوهانه، توجه به رفاه و معیشت یاوران علمی و اعضای هیئت علمی، اتصال به پنچره ملی خدمات هوشمند و ساخت خوابگاه و فضای آموزشی و پژوهشی از محل مولدسازی منابع را از جمله انتظارات مهم خود از رؤسای دانشگاهها اعلام کرد.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، «محمدعلی زلفیگل» ظهر امروز (شنبه) در مراسم اختتامیه اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به جمعبندی اجلاس پرداخت و اظهار کرد: این اجلاس سه روزه با حضور مهمانهای ملی و استانی؛ سه وزیر و دیگر مقامات کشوری که در این مراسم حضور داشتند بسیار وزین و باشکوه برگزار و در نهایت هم نتایج خوبی از برگزاری آن حاصل شد.
هدف از ارزیابی رؤسای دانشگاهها ایجاد جریان شایستگی و سازندگی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای ارزیابی روسای دانشگاهها ۱۰ سطح و اولویت مدنظر قرار گرفت؛ هدف ما این نیست که از طریق ارزشیابی مدیران تنها عدهای را معرفی کنیم بلکه هدف ما ایجاد یک رقابت سازنده برای پیشرفت است تا عملکرد خوب رئیس دانشگاهی که انتخاب شده مورد توجه قرار بگیرد. در واقع هدف ایجاد یک جریان شایستگی و سازندگی است.
وی اضافه کرد: در این اجلاس اتفاقات مبارکی افتاد. رونمایی سامانه دانا اتفاق خوبی بود که در اجلاس بعدی توانمندیهای این سامانه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
زلفی گل بیان کرد: در دوره آینده یک شاخص دیگر را هم با نام نان ایندکس در آیین نامه پژوهانه خواهیم آورد تا عملکرد استاد دانشگاهی که در راستای نیازهای جامعه تحقیق کرده است مورد توجه باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت توسعه زیرساختها و بازسازی فضاهای دانشگاهی تأکید کرد و گفت: بازرسی و سرکشی مستمر رئیس دانشگاه به فضاهای آموزشی، پژوهشی، خوابگاهی، ورزشی و رفاهی دانشگاه یک ضرورت است تا به موقع آسیبهای جزئی ابنیه و تأسیسات را مشاهده و برای تعمیر آن دستور دهد تا سطح آسیب بیشتر نشود.
تأکید بر توجه به مباحث فرهنگی
وزیر علوم گفت: رؤسای دانشگاهها باید برای فعالیتهای فرهنگی و اوقات فرغت دانشجویان بیشتر وقت بگذارند و برای برگزاری اقدامات مهم و موثر در این حوزه هزینه کنند و با تخصیصی که انتهای سال گذشته اتفاق افتاد و بالای ۱۰۰ درصد بود، مشکل مالی هم برای هزینه در بخش فرهنگی ندارند.
وی اظهار داشت: تحصیل در دانشگاه، فقط تدریس آکادمیک، آزمایشگاه و کلاس نیست. فوق برنامه و اوقات فراغت دانشجویان هم باید مورد توجه قرار بگیرد. متأسفانه فرهنگی در میان برخی روسای دانشگاه شکل گرفته که صرفدً به امر ساختمانسازی بپردازند و دوست دارند ساختمان بزرگی از دوره مدیریت آنان برجای بماند؛ در صورتی باید برای پرورش دانشجویان و کارهای فرهنگی و اوقات فراغت آنها وقت بگذارند.
زلفی گل گفت: اگر برای دانشجویان وقت بگذاریم و مشکلات محل تحصیل آنان را حل کنیم مانند این است که یک خیّر هستیم.
پرداخت مطالبات اعضای هیئت علمی مقدم بر ساختمانسازی
وی گفت: نباید حق الناس را صرف ساختمانسازی کنیم. ساختمان بنا کردن اقدام خوبی است اما نباید حق التدریس و حق التالیف و راهنمایی اساتید را چند سال ندهیم و اعتبار آن را صرف فعالیت عمرانی کنیم.
تأکید وزیر علوم بر توجه به رفاه یاوران علمی و اعضای هیئت علمی
زلفی گل گفت: باید از اهرمی که دست ماست برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام استفاده شود؛ معیشت اعضای هیات علمی و یاوران علمی باید در اولویت باشد نباید با بیتفاوتی از کنار آن بگذریم.
وی افزود: قدرانی و تجلیل از هیأت علمی سرآمد آموزشی و پژوهشی مانند دانشمندان یک درصد باید در اسرع وقت صورت بگیرد تا اعضای هیات علمی و جامعه دانشگاهی با انگیزه بیشتری فعالیتهای خود را ادامه دهند وما برای اینکار بودجه پژوهانه و پایههای تشویفی را به دانشگاهها دادهایم.
تأکید بر هوشمند شدن حضور غیاب درسی
وزیر علوم، بر ضرورت حضور و غیاب برخط دانشجویان در کلاس درس تأکید کرد و گفت: عصر دیجیتال و هوش مصنوعی است باید از این ظرفیتها بهره بگیریم. رؤسای دانشگاه باید روی بحث حضور و غیاب برخط برنامه ریزی کنند.
لزوم اتصال دانشگاهها به پنجره خدمات هوشمند
زلفیگل بر لزوم اتصال دانشگاهها به پنجره خدمات هوشمند تأکید کرد و افزود: دانشگاهها باید به پنجره خدمات هوشمند متصل شوند. در اجلاس بعدی گزارش دانشگاههایی که به پنجره خدمات هوشمند وصل نشدند ارائه خواهد شد و اداره کل فناوری اطلاعات وزارت علوم مأمور پیگیری مستمر این موضوع است.
وی بر اهمیت فعال کردن سامانه شفافسازی اداری برای پیگیری امور ذینفعانی که وارد دانشگاه شده و درخواستی دارند تأکید کرد و گفت: مردم حق دارند بدانند تقاضایشان به کدام بخشها ارجاع داده شده و در نهایت چه تصمیمی گرفته شده است.
اهمیت ترفیع سالیانه
او با بیان اینکه آییننامه ترفیع، دانشگاه را رشد میدهد گفت: رؤسای دانشگاهها باید روی آییننامه ترفیع حساس باشند و بازنگری کنند. هرچند آیین نامه ارتقا مؤثر است اما به اندازه یک پانزدهم ترفیع نمیتواند تأثیرگذار باشد.
ضرورت تفاوت بین افراد پر تلاش و کم تلاش
زلفی گل افزود: هر کس به اندازه تلاش و کوشش باید از امتیازات بهرهمند شود. آیین نامه ترفیعی که استاندارد نباشد مورد پذیرش نیست و باید نسبت به تدوین و اصلاح آییننامه ترفیع در برخی از دانشگاهها که خیلی آسان است؛ اقدام شود.
توجه هیئت رئیسه به سند اسلامی شدن دانشگاه
وی گفت: در سند دانشگاه اسلامی برخی راهبردها عملیاتی و کم هزینه است و اعتبار چندانی هم نمیخواهد و میتوان برای عملیاتی کردن این راهبردها اقدامات لازم انجام شود.
ضرورت راهاندازی خوابگاه متاهلین و توجه به بحث مولدسازی
او بر ضرورت راهاندازی خوابگاه متاهلین و توجه به بحث مولدسازی تأکید کرد و گفت: در برخی از دانشگاهها فضاهایی است که از آنها به خوبی استفاده نمیشود باید با بهرهگیری از ظرفیت مولدسازی از این فضاها بهره گرفت.
وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاهها باید از ظرفیت خیرین استفاده کنند، گفت: برخی دانشگاهها از ظرفیت خیرین به خوبی استفاده میکنند و نیاز است که فرهنگ بهرهگیری از ظرفیت خیرین در سایر دانشگاهها نیز نهادینه شود و برگزاری جشنواره مفاخر دانشگاه و مشاهیر منطقه در شهرهای کوچک میتوانتد باعث جذب خیرین و کمکهای دانش آموختگان دارای ثروت شود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه استودیوی وزارت علوم به زودی راهاندازی میشود و میتوان از ظرفیت آن برای جهاد تبیین استفاده کرد، گفت: همه دانشگاهها نسبت به ساخت سرود معرفی دانشگاه اقدام کنند.
زلفیگل گفت: قولی از رؤسای دانشگاه گرفتهایم که سرودی را برای مراسمات مختلف خود تهیه کنند تا این سرود پس از سرود جمهوری اسلامی اجرا شود. ما با این کار میخواهیم به دانشجویان آموزش دهیم تا جایی که ریشه ما در آن است گرامی داشته شود. باید این فرهنگ نهادینه شود.
وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاهها در همکاری با سازمان سنجش بیتفاوت نباشند، گفت: سازمان سنجش متعلق به خودمان است. عدم همکاری باعث میشود تا مجبور شویم کنکور را جایی برگزار کنیم که امکانات ندارد. باید احساس کنیم که همه در یک تیم هستیم.
پیوست اشتغال برای ایجاد هر رشته
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد هر رشته پیوست اشتغال در نظر گرفته شود، گفت: رؤسای دانشگاهها برای رتبهبندی دانشگاه باید همکاری با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را در دستور کار قرار دهند.
وی با بیان اینکه در امتحانات نیم ترم و پایان ترم، معاونان آموزشی دانشگاهها جدی باشد، گفت: از فرصت تابستان برای تأمین خوابگاههای خودگردان برای دانشگاههای تازه تأسیس و تعمیر خوابگاه و فضاهای ورزشی در سایر دانشگاهها استفاده شود.
توجه به بحث بهرهوری و افزایش کیفیت در دانشگاه زلفیگل با بیان اینکه توجه به بحث بهره وری و افزایش کیفیت در دانشگاهها را ضروری دانست و گفت: باید سرانه تعریف کنیم و به ازای تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجو برونداد دانشگاه مشخص شود؛ دانشگاههایی که تعداد پرسنل و اعضای هیأت علمی بسیاری دارند نباید خود را در تولید علم برتر ببینند بلکه باید در بحث سرانه و بهرهوری جدیتر عمل کنند.
وی با اعتقاد به اینکه ندادن اطلاعات در رتبهبندی بین المللی آسیب زیادی به جایگاه علمی کشور در سطح جهان میزند گفت: باید تدابیر لازم برای ثبت به موقع اطلاعات پژوهشی در نمایههای معتبر صورت گیرد.
دانشگاههای بزرگ دست دانشگاههای کوچک را بگیرند
زلفیگل با بیان اینکه آیین نامه تعاملات علمی ملی و بین المللی جدی گرفته شود، افزود: دانشگاههایی که برنامه راهبردی ندارند نسبت به تدوین برنامه راهبردی اقدام کنند و رؤسای دانشگاهها آیین نامه و دستورالعملهایی که در اجلاس مطرح شد را مورد توجه قرار دهند.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاههای بزرگ باید دست دانشگاههای کوچک را بگیرند، گفت: اساتید فعال در دانشگاههای بزرگ باید اجازه دهند تا اساتید در دانشگاههای کوچک از آزمایشگاهها و گروههای تحقیقاتی آنها بهره ببرند و موجب توسعه همه جانبه آموزش عالی شوند. در واقع دانشگاههای کوچک باید از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه بزرگتر استفاده کنند.