خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

واکنش‌ها به تخریب یک اثر ملی در بندر ماهشهر/میراث فرهنگی: اوقاف را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهیم

واکنش‌ها به تخریب یک اثر ملی در بندر ماهشهر/میراث فرهنگی: اوقاف را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهیم
کد خبر : ۹۳۰۱۰۸

هفته‌ی گذشته، یکی از بناهای ثبت ملی شده و مذهبی فرهنگی شهرستان بندر ماهشهر، توسط اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان جهت بازسازی تخریب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، زیارتگاه شاهزاده حمزه یا امامزاده حمزه«ع» در ۲۵ کیلومتری جاده بندر ماهشهر به سمت شهرستان هندیجان واقع شده است.

بر طبق روایات، این امامزاده، فرزند امام موسی کاظم «ع» و برادر امام رضا «ع» بوده که به دنبال برادر، روانه این کشور شده است.

هفته‌ی گذشته فیلمی از تخریب گنبد این امام‌زاده در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

محمد جعفری «قنواتی»، مدیر ماهشهریِ عضو مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ازجمله منتقدینی بود که در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت: تخریب گنبد مضرس(اورچین) و کم‌نظیر این بقعه را دیدم، گنبدی که میراث گران‌قدر معماری و فرهنگ نیاکانمان بود. با دیدن این فیلم احساس کردم که خانه‌ام را ویران می‌کردند. چشمانم پر از اشک شد. با خود می‌گویم چگونه امکان دارد کسی به فرهنگ و تاریخ این مرزوبوم آشنا و علاقه‌مند باشد و به چنین کاری دست بزند؟ این کار معنایی جز نابودی عناصر فرهنگ گذشته ندارد.

همچنین تعداد زیادی از فعالین میراث فرهنگی استان خوزستان نیز به اشکال مختلف به این اقدام اعتراض نمودند.

در همین حال، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی خوزستان نیز واکنش نشان داده و بیانیه‌ی زیر را صادر نمود:

هم‌وطنان محترم

 با سلام و احترام

به آگاهی می‌رساند که در روز سه‌شنبه مورخ ۲۷/۰۳/۱۳۹۹، اثر ملی امام‌زاده حمزه واقع در شهرستان بندر ماهشهر توسط اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان تخریب و نابود شد درحالی‌که این اثر تاریخی سال گذشته با شماره ۳۲۹۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت حفاظت و نظارت قوانین و مقررات ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی ـ فرهنگی قرار داشته است.

پس از اطلاع از موضوع، مراتب از طریق دادستان محترم شهرستان ماهشهر مورد پیگیری قرار گرفت و با توجه به این‌که این اداره‌کل متولی قانونی آثار تاریخی ـ فرهنگی در استان خوزستان است و تخریب آثار تاریخی برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی جرم و قابل تعقیب کیفری است و نظر به این‌که آثار تاریخی برابر ماده ۲۶ قانون مدنی به‌عنوان منافع عمومی و مصالح ملی و برابر ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری از ارکان حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، بر خود فرض می‌دانیم که ضمن آگاهی‌رسانی به عموم هم‌وطنان، از منافع ملی و مصالح عمومی و اقتدار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی دفاع نموده و موضوع تخریب این اثر ملی توسط مرجع پیش‌گفته را از طریق مراجع دادگستری و سایر مراجع ذیصلاح پیگیری نماییم.

یکی از دوستداران میراث فرهنگی بندر ماهشهر در این خصوص به خبرنگار ایلنا، گفت: دوستان ما برای ثبت این اثر ارزشمند و آثار دیگری در سطح شهرستان، زحمات زیادی متحمل شدند و وظیفه‌ی ذاتی خود می‌دانیم که در حفظ آن‌ها کوشش و مراقبت نماییم.

وی ادامه داد: هیچ اقدامی نباید بدون کسب مجوزهای لازم صورت می‌گرفت، زیرا این یک اثر ثبت‌شده ملی بوده و هرگونه تغییر اندکی هم می‌تواند به موقعیت ثبت‌شده آن، آسیب برساند.

حال باید دید سرانجام شکایت میراث فرهنگی به کجا ختم خواهد شد؟

واکنش‌ها به تخریب یک اثر ملی در بندر ماهشهر/میراث فرهنگی: اوقاف را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهیم

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز