مدیر پروژه قطار شهری اهواز:
مترو اهواز ارزانترین پروژه قطار شهری کشور است/ فاز یک این پروژه قابلیت جابجایی مسافر را ندارد
مدیر پروژه قطار شهری اهواز شرکت کیسون گفت: پروژه قطار شهری اهواز پیچیدهترین و در عین حال ارزانترین پروژه قطار شهری کشور است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مهدی عبدالهی با بیان اینکه پروژه مترو اهواز همواره دچار کمبود منابع مالی بوده است؛ اظهار کرد: سالانه بهطور متوسط ۳۰ میلیارد تومان بودجه به این پروژه اختصاص یافته در حالی که در سراسر سایر کلانشهرها سالانه ۳۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان در پروژههای قطار شهری هزینه میشود.
وی افزود: برای حل این مشکل، شرکت کیسون بارها ترتیب فاینانس پروژه قطار شهری اهواز را انجام داده و شهرداری موفق به باز کردن اعتبار اسنادی نشده و نتوانسته ضمانتنامههای قابلقبول به بانکهای عامل بدهد. در نتیجه نتوانسته اعتبار ناشی از فاینانس را جذب کند.
مدیر پروژه قطار شهری اهواز شرکت کیسون تصریح کرد: پروژه قطار شهری اهواز پیچیدهترین و در عین حال ارزانترین پروژه قطار شهری کشور است و با فسخ قرارداد یکی از گرانترین پروژهها تبدیل میشود.
وی گفت: یکی از کارهای مهمی که در این پروژه و توسط شرکت کیسون انجام شده عبور از زیر رودخانه کارون برای اولین بار در کشور است که با دقت و ظرافت انجام شده و یک شاهکار فنی و مهندسی بینالمللی محسوب میشود و باعث افتخار ایران است. در تمامی سالهای گذشته و با وجود حجم وسیع آب رودخانه، آبهای زیرزمینی و سیلابهای مکرر اهواز، این پروژه کاملا بدون نفوذ بوده است.
عبداللهی با بیان اینکه شرکت کیسون از نظر تجهیزات و امکانات کارگاهی مجهز است و در سال ۱۳۹۵ در شورای عالی فنی تایید شده است؛ ادامه داد: کلیه کارهای انجام شده در این پروژه، بر اساس قرارداد قابل رویت و اندازهگیری است. از ۱۴ سال پیش تاکنون شهرداری اهواز بخش تجهیزات ویژه این پروژه را که حدود ۵۰ درصد از پروژه است ابلاغ نکرده و بدون ابلاغ بخش تجهیزات ویژه این پروژه راهاندازی نخواهد شد در حالی که شرکت کیسون در حدود ۶۰% این بخش را انجام داده است.
مدیر پروژه قطار شهری اهواز شرکت کیسون بیان کرد: شرکت کیسون با توجه به کمبود اعتبارات شهرداری اهواز، حاضر به تهاتر ملک بهجای مطالبات و صورت وضعیتهای خود شده است اما تاکنون موفق به این امر نشده است.
وی با اشاره به نامه اخیر شورای عالی فنی تصریح کرد: در این نامه، شورای عالی فنی هیچ حقی به شهرداری اهواز نداده و تنها اعلام رای خود را به حالت تعلیق درآورده و منوط بهحکم دادگاه نموده است در حالی که برداشتهای متفاوت و مغرضانهای از این نامه صورت گرفته است.
عبداللهی تصریح کرد: فسخ پیمان و جابجایی پیمانکار کاری نیست که بهسادگی و بهسرعت قابل اجرا باشد و در این صورت تاخیرات پروژه بسیار بیشتر و هزینههای آن چندین برابر خواهد شد که این امر به زیان مردم اهواز خواهد بود.
وی با اشاره به صحبتهای مطرح شده از سوی شهرداری اهواز در خصوص راهاندازی فاز یک پروژه قطار شهری در عرض شش ماه، اظهار کرد: فاز یک این پروژه قابلیت جابجایی مسافر را ندارد زیرا فقط با یک قطار رفت و برگشت روی همان خط انجام میشود. ضمن اینکه برای ساخت یک رام قطار، حداقل ۱۶ ماه وقت نیاز است در حالی که صحبتهای شهرداری اهواز شش ماه بوده است.