رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد؛
اولویت پارلمان بخش خصوصی؛ پُر کردن خلاءهای آموزشی در حوزه کسب و کار باشد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پارلمان بخش خصوصی به دنبال پُر کردن خلاءهای آموزشی به ویژه در حوزه کسب و کار و تربیت نسل جوان کارآفرین آینده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی بزرگترین مشکل موجود درباره تربیت جوانان را دور بودن آنان از میدان عمل و اتکای آنان به محفوظات در دبیرستان و دانشگاه دانست و گفت: این محفوظات نمیتواند در صحنه کسب و کار به عنوان یک اهرم موثر و کارآمد عمل کند و این مسئله خلاء بزرگی در سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه ما به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی به دنبال پُر کردن این خلاء در حد امکانات خود است و در این راستا، یک گام مهم، ایجاد مدرسه کسب و کار خواهد بود.
شافعی افزود: در کشور ما، عمده جوانان نه براساس علایقشان رشته تحصیلی خود را تعیین می کنند و نه کسی براساس علایقشان شغل مورد نظرشان را انتخاب می کنند؛ اگر ما چنین برنامههایی را برای جوانان اجرا کنیم، استعداد آنها را در رشته های مختلف می توانیم کشف کنیم و بدانیم در چه اموری میتوانند توسعه و پیشرفت داشته باشند؛ بدین ترتیب در رشته تحصیلی هم میتوانند انتخاب بهینهای را رقم بزنند و انسان هایی آماده به کار با اطلاعات لازم در حوزه کسب و کار خواهند بود.
رئیس اتاق ایران با اشاره به فعالیت مدارس کسب و کار در عمده کشورهای توسعه یافته، اظهار کرد: معمولا آنهایی که از این جنس مدرسه فارغالتحصیل میشوند، هیچ وقت بیکار نمیمانند و بلافاصله جذب بازار کار میشوند. بسیاری از بنگاه های بزرگ اقتصادی، جوانان با استعداد را بورسیه می کنند تا به محض اتمام دوره تحصیلی شان، جذب فضای کسب و کار آن بنگاه شوند. ما نیز قصد داریم، مدرسه ای از این جنس را به عنوان الگو در خراسان رضوی تأسیس کنیم و امیدواریم در سایر استان ها نشر پیدا کند.
وی افزود: این یکی از کارهای اساسی و از مسئولیتهای اجتماعی اتاق بازرگانی است که می تواند به دست جوانان انتقال یابد و جانشین پروری را در تمامی مسائل اقتصادی به نحو مطلوب ایجاد کند.
شافعی با اشاره به تجربه برگزاری فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی در مشهد بیان کرد: برای ما قابل تحسین بود که نوجوان هایی این چنین خلاق و با ذکاوت داریم که طرحهای نوآورانه و استارت آپی جالبی ارائه می کردند اما مهم این است که بتوانیم این طرحها را به بازار کار برسانیم و پشتیبانی هایی باشد تا این طرح ها به ایده کسب و کار تبدیل شوند.
وی ادامه داد: بر همین اساس در بنگاههای اقتصادی باید برای این طرحها سرمایهگذار جذب کنیم تا ایدههای آن ها پیاده شود. مطمئنم اگر شتاب لازم به این ایده ها داده شود، آنها می توانند تحول بسیار خوبی در جامعه ایجاد کنند، جوانان را مشغول به کار کند و دیگران را امیدوار کنند که این کار را ادامه دهند و اثرات مطلوبی را در اقتصاد و اشتغال ما ایجاد کنند که این اشتغال قطعاً پایدار خواهد بود و موقت نیست و شخصاً به نتیجه کار بسیار امیدوارم.