یک مسئول مطرح کرد؛
خودروهای کلاسیک هویت تاریخی کشور هستند/ کلکسیون داران خارجی در جستجوی خودروهای داخل ایران
رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی گفت: با توجه به ظرفیت عظیم گردشگری شهر مشهد باید از هویت تاریخی خودروهای کلاسیک در جهت جذب بیشتر گردشگر استفاده کنیم.
به گزارش ایلنا از مشهد، فرضعلی گرایلی در حاشیه برگزاری همایش خودروهای کلاسیک در مشهد گفت: ماشین های تاریخی و قدیمی بخشی از هویت یک شهر است و معمولا این نوع خودروها نوستالوژی خاصی برای مردم و به خصوص جوانان دارد. قشر جوان جامعه از این طریق با خودروهای کلاسیک و گذشته آشنا می شوند و نشان داده شده که علاقه زیادی هم به خودروهای کلاسیک دارند.
وی ادامه داد: همه کشورها سعی دارند تاریخ و هویت خود را حفظ و به دیگران معرفی کنند و ما نیز از این طریق هویت تاریخی خود در حوزه استفاده از خودروهای خاص را به نمایش میگذاریم.
گرایلی با اشاره به ظرفیت بزرگ گردشگری مشهد افزود: این همایش ها محدود به مردم شهر مشهد نیست و بازدیدکنندگان از سراسر کشور از جمله کلکسیون داران برای دیدن خودروهای کلاسیک میآیند. ما سالانه ٣٠ میلیون زائر در مشهد داریم که اکثر این افراد مشتاق بازدید از خودروهای کلاسیک و این ظرفیت تاریخی هستند زیرا برخی از خودروهایی که در ایران است در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
وی ادامه داد: تمام خودروهای کلاسیک دارای مالکیت شخصی هستند و در اختیار فرد قرار دارند. در شهری مثل مشهد که شهری زائر پذیر است برگزاری نمایشگاههای خودروهای قدیمی میتواند مورد توجه قرار گیرد و ظرفیتی برای این شهر به شمار می رود. در تمام دنیا این صنعت در حال تبدیل به تجارت بوده که نشان دهنده ظرفیت عظیم این حوزه است.
گرایلی بیان کرد: در مشهد خودروهای قدیمی نگه داری می شود که شاید مشابه این خودرو در دنیا بسیار کم باشد. قدیمی ترین ماشین ایرانی در مشهد پیکان سال ۱۳۴۷ است که بسیار خوب نگهداری شده و ٣۴ هزار کارکرد این خودروی خاص بوده و قدیمی ترین خودروی کلاسیک خارجی نیز مربوط به سال ۱۹۶۷ است که در این همایش نیز حضور دارند.
رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی گفت: نگه داری از خودروهای کلاسیک فرصت های شغلی را ایجاد می کند چون در درجه اول این ماشین ها احتیاج به تعمیر دارد و در درجه دوم به دلیل نایاب بودن قطعات خودروهای قدیمی باید با استفاده از دانش بومی و ابتکار این قطعات طراحی و ساخته شود. بنابراین یکی از رشته های اشتغالزا است.
وی تصریح کرد: همچنین در بین دارندگان خودروهای کلاسیک کلوپ هایی مثل کلوپ ماشین های ژاپنی یا کلوپ ماشین های پیکان شکل می گیرد و معمولا این کلوپ ها با هم تبادل اقتصادی و خرید و فروش دارند.
گرایلی افزود: بسیاری از کلکسیون داران کشورهای خارجی برای تکمیل کلکسیون خود به دنبال ماشین های موجود در ایران هستند که این نیز نشان دهنده خاص بودن خودروهای کلاسیک در کشورمان است.
حفظ هویت تاریخی ذوق هنری میخواهد
همچنین هاشم نساج کریمی رئیس کمیته خودروهای کلاسیک مشهد در حاشیه همایش خودروهای کلاسیک گفت: حدود ٧٠ مدل خودروی کلاسیک در این همایش حضور دارند که شامل خودروهای آمریکایی، فرانسوی و آلمانی بود. قدیمی ترین خودرو نیز فولکس مدل ١٩۵٩ بود که در این همایش حضور داشت.
وی با اشاره به اینکه حدود ٣٠٠ نفر در مشهد خودروی کلاسیک دارند، افزود: برعکس کل دنیا، در کشور رده سنی خاصی برای نگهدارندگان خودروهای کلاسیک نداریم و از رده سنی جوانان تا میانسالان از این خودروها استفاده میکنند که این نشان دهنده علاقه مردم مختلف به این خودروها است.
کریمی ادامه داد: بخشی از این خودروهای کلاسیک مورد استفاده میراث فرهنگی است و ما همیشه سعی داریم تا از ظرفیت تاریخی این خودروها استفاده کنیم. در مشهد مجموعه بزرگترین تعداد خودروهای کلاسیک پیکان را داریم و این مجموعه خودروها از ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۰ را شامل میشود.
رئیس کمیته خودروهای کلاسیک مشهد افزود: نگه داشتن خودرو قدیمی علاوه براینکه حفظ یک اثر قدیمی هست یک نوع ذوق هنری نیز برای دارندگان این ماشین ها محسوب میشود. نگه داشتن ماشینهای قدیمی بسیار پر هزینه است و افرادی که از این خودروها استفاده و نگهداری میکنند بسیار ذوق هنری دارند.
وی در خصوص نگهداری خاص و تعمیرات این خودروها گفت: دارندگان اتومبیلهای کلاسیک معمولا اطلاعات وسیعی درباره محل تعمیر اتومبیلهای قدیمی دارند. البته قطعات یدکی خودروهای کلاسیک به سختی گیر می آید اما برای دارندگان بسیار باارزش است که آن را با هر سختی پیدا کنند.
کریمی ادامه داد: با توجه به این موارد و کمیاب بودن قطعات خودروهای قدیمی معمولا ماهانه همایشی از خودروسازان کلاسیک برگزار میشود تا این افراد بتوانند با هم تعامل بیشتری داشته باشند.