خبرگزاری کار ایران

اخذ رضایت اولیای دم در ۷۰ پرونده قتل عمد در خراسان رضوی/تغییر نام مرکز شورای حل اختلاف

اخذ رضایت اولیای دم در ۷۰ پرونده قتل عمد در خراسان رضوی/تغییر نام مرکز شورای حل اختلاف
کد خبر : ۱۱۹۴۴۶۸

رئیس اداره شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی از اخذ رضایت اولیای دم در ۷۰ پرونده قتل عمد در این استان به همت گروه سفیران ضامن آهو خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمود رفسنجانی در نشست با اصحاب رسانه گفت: گروه سفیران ضامن آهو توانستند در سال ۹۹ در ۴۰ پرونده و امسال در ۳۰ پرونده رضایت اولیای دم را دریافت کنند.نیرو‌هایی که با ما همکاری دارند، کارکنان افتخاری هستند که تعداد آن‌ها در سطح استان ۱۸۴۲ نفر است؛ از این تعداد حدود ۵۱.۷۹ درصد آنان را آقایان و ۴۸.۲۱ درصد را بانوان تشکیل می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه میزان پرونده‌های کیفری که از دادسرا‌ها به شورا‌های حل اختلاف برای صلح و سازش ارجاع شده، ۶۲ هزار و ۷۴۶ پرونده بوده که تعداد ۳۳ هزار و ۷۹۹ پرونده، یعنی ۵۳ درصد آن منجر به صلح و سازش شده است. تعداد پرونده‌های حقوقی ارجاع داده شده به مجموعه ما نیز ۱۳ هزار و ۵۳۸ پرونده بوده که از این تعداد ۲۶۵۲ پرونده، یعنی ۲۰ درصد پرونده‌‎ها، به صلح و سازش انجامیده است.

وی اظهار داشت: از فروردین تا پایان دی ماه امسال ۲۶۱ هزار و ۵۸۷ پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان وارد و ۲۶۱ هزار و ۶۰۱ پرونده نیز مختومه شد؛ یعنی تعداد پرونده‌های وارده از تعداد پرونده‌هایی که مختومه شده، کمتر است که این موضوع نشان می‌دهد عملکرد مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان تاکنون مثبت بوده است.

رفسنجانی ادامه داد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در مشهد ۱۳ روز و در کل استان ۳۳ روز است که در مقایسه با دادسرا‌ها و دادگاه‌ها زمان مطلوبی است.

رئیس اداره شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی معتقد است، از کل پرونده‌های مختومه شده به ۱۱ هزار و ۲۲۱ پرونده اعتراض وارد شده که پس از ارسال به مرجع تجدید نظر فقط ۲۴۳۹ پرونده نقض رای شده است؛ این رقم معادل یک درصد است که نشان دهنده استحکام آرای صادره در شورا‌های حل اختلاف است.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات خوب دیگری که در کنار مجموعه شورای حل اختلاف انجام شده، تاسیس مجموعه همیاران صلح است؛ اعضای گروه همیاران صلح از میان نیروی‌های مردمی، ریش‌سفیدان و معتمدین محلات انتخاب می‌شوند و با هماهنگی با اداره امور مساجد شعبات همیاران صلح در استان تشکیل شده است.

رئیس اداره شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر در مشهد ۱۲۷ شعبه همیاران صلح فعال است؛ این تعداد در شهرستان‌ها نیز شامل ۲۳۵ مسجد می‌شود و در مجموع ۳۶۲ شعبه برای این منظور در استان فعال شده و تصمیم داریم این تعداد را تا پایان سال به ۵۰۰ شعبه برسانیم تا فرهنگ صلح و سازش را احیا کنیم.

رفسنجانی گفت: از تاریخ یک مرداد سال گذشته الی ۳۰ دیماه امسال تعداد پرونده‌هایی که به این شعب ارجاع شده، ۲۱ هزار و ۶۶۳ فقره پرونده بوده است البته تا پایان سال ۹۹ فقط در مشهد فعال بودیم اما از مرداد ماه در شهرستان‌ها نیز شعب همیاران صلح راه‌اندازی شده است؛ در این مدت ۱۵ هزار و ۸۷۷ فقره پرونده مختومه شد که از این تعداد ۸۶۱۷ پرونده منتهی به صلح و سازش شده است. در واقع جرائم قابل گذشت به همیاران صلح ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز