خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

فروش اجباری دام به دلیل عدم توانایی دامداران سرخسی در تأمین آذوقه /یک دامدار: هرچه داشتیم برای دام‌هایمان گذاشتیم اما خشکسالی نابودمان کرد/ قیمت‌ها اصلا عادلانه نیست/ فرماندار: مشکلی برای تأمین خوراک دام نداریم

فروش اجباری دام  به دلیل عدم توانایی دامداران سرخسی در تأمین آذوقه /یک دامدار: هرچه داشتیم برای دام‌هایمان گذاشتیم اما خشکسالی نابودمان کرد/ قیمت‌ها اصلا عادلانه نیست/ فرماندار: مشکلی برای تأمین خوراک دام نداریم
کد خبر : ۱۰۷۸۶۰۹

دامداران سرخس در استان خراسان‌رضوی می گویند: مردم دام ها را با قیمت خیلی پایین برای طولانی مدت می فروشند چون آذوقه ندارند، اراضی جو و حتی گندم در روستاها مورد چرای دام قرار گرفته، وقتی این مزارع تبدیل به چراگاه می شود حتی برای نان خودمان در آینده مشکل پیدا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وضعیت بد خشکسالی و گرانی نهاده های دامی، رفته رفته پای دام مولد دامدار را به  میدان فروش دام و وانت بارهایی که دام شهرستان را به بازارهای مشهد منتقل می کنند باز کرد که تصویر غمناکی از اوضاع واحوال نگران کننده افول صنعت دامداری در سرخس است.

 سرخس به لحاظ ترکیب جمعیتی و شرایط اقلیمی حدود ۶۰ درصد مردم آن از راه دامداری و کشاورزی ارتزاق می کنند که براساس آمار، بالغ بر ۵۶۰ هزار دام سبک و۱۰۰ هزار دام سنگین، نقش ارزنده ای در تولید گوشت قرمز استان دارد.. این منطقه از خراسان رضوی نیز هرساله در سطح ۲۵ سامانه و ۳۶۵ هزار هکتار از مراتع خود هرساله پذیرای ۱۰۰ هزار دام سبک عشایر است که متاسفانه  امسال به علت عدم بارندگی مناسب و نبود علوفه در مراتع، خشکسالی بدی را تجربه کردند.

خشکسالی گلوی ما را می فشارد

یاوری ساکن یکی از روستاهای سرخس که برای فروش تعداد اندکی دام به میدان  شهر  رفته بود با اظهار تاسف از وضع موجود گفت: این اوضاع برای دلال ها خوب شده چون توان خوراک این زبان بسته ها را ندارم مجبور به فروش آنها شدم تا شاید بقیه راحفظ کنم. شما می‌بینید که وزن خوبی ندارند و قیمت‌های پیشنهادی هم اصلا عادلانه و صادقانه نیست ، دام ارزان شده اما قیمت  گوشت هنوز گران است ،کاش کسی  به داد ما برسد.

علی‌میرزایی دامدار دیگر  با چهره ای ناراحت گفت: با مشقت و سختی سال پیش را با فراز و نشیب طی کردیم، هرچه داشتیم برای دام‌هایمان گذاشتیم، از حق زن و بچه خودمان زدیم تا بتوانیم آذوقه دام های خود را فراهم کنیم تا در سال جدید بتوانیم همه آن سختی‌ها و مشقت ها را با فروش دام خود به قیمت مناسب جبران کنیم اما چه اتفاقی افتاد؟ هنوز سختی‌ها و مشقت‌ها و نسیه خریدن آذوقه‌  دام تمام نشده بود که مشکل بسیار بزرگتری اتفاق افتاد و آن هم  خشکسالی بسیار شدید و نبود باران  که نابودمان کرد و شرایط سختی را برایمان رقم زد، در این شرایط سخت باید دولت به داد ما برسد. 

 سندگل از دامداران حاشیه شهر نیز گفت: مردم دام ها را با قیمت خیلی پایین برای طولانی مدت می‌فروشند چون آذوقه ندارند، اراضی جو و حتی گندم در روستاها مورد چرای دام قرار گرفته، وقتی این مزارع تبدیل به چراگاه می شود حتی برای نان خودمان در آینده مشکل پیدا می‌کنیم، وخامت اوضاع به جای رسیده که ،حتی بعضی از دامداران حاشیه شهر به فضای سبز شهری هم هجوم آوردند.

نقدینگی مشکل عمده دامداران است

مدیر جهاد کشاورزی سرخس درگفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به بحران خشکسالی امسال و فقر مراتع که موجب کمبود شدید علوفه در منطقه شده است گفت: شهرستان سرخس با داشتن ۴۶۰ هزار راس دام سبک یکی از قطب های دامداری استان است که متاسفانه به دلیل کاهش ۵۰ درصدی بارندگی و کمبود شدید علوفه و نهاده های دامی، خشکسالی شدیدی را تجربه می کند که این امردر مکاتباتی با سازمان جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان گزارش و جلساتی نیز با فرماندار، امام جمعه و نماینده حوزه انتخابیه به منظور رفع مشکلات موجود برگزار شد که نتایج مطلوبی در پی داشت.

محمدعلی رهنما افزود: در همین راستا با اقدامات صورت گرفته کنسانتره با قیمت هر کیلو ۶ هزار تومان در حال توزیع است که در هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تومان یارانه به دامدار تعلق می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس اظهار کرد: هر دامداری که خوارک دام نیاز داشته باشد، می‌تواند با انجام هویت‌گذاری از سه عامل توزیع اتحادیه دام جهد تجن، اتحادیه تعاونی‌های روستایی و تعاونی دامداران شهرستان خوراک موردنیاز دام خود را تامین کند، لذا به دامداران توصیه می شود، به منظور خدمات دهی بهتر و استفاده از نهاده های دامی تعاونی، در سامانه هویت‌گذاری میزان دام خود را ثبت و پلاک گذاری کنند.

وی با بیان اینکه نقدینگی مشکل عمده دامداران شهرستان است افزود:  از محل  کمک های نهادهای دامی استان، محموله ای را وارد و در کارخانجات طرف قرارداد شهرستان، به کنسانتره تبدیل می‌کنیم به طوری که در هر ماه معادل ۲ هزارتن کنسانتره بین دامداران به صورت یارانه‌ای با قیمت کمتر از ۲۵۰۰ تومان در حال توزیع است.

رهنما گفت: قطعا تا پایان وضعیت خشکسالی خدمات دهی به دامداران ادامه خواهد داشت، اما از آنجا که امسال ۵۰ درصد کاهش بارندگی را داشتیم، با اقداماتی دیگر تلاش داریم علوفه تولیدی شهرستان را مدیریت کنیم تا کمتر از منطقه خارج شود و همچنین برای کشت بهاره و با همکاری کشت صنعت آستان قدس و سایر کشاورزان، سطح کشت ذرت علوفه ای افزایش داده تا بتوان علوفه شهرستان تامین و مدیریت شود.

 تاکنون ۸۰۰ تن جو وارد شهرستان شده است

فرماندار سرخس نیز با اشاره به اینکه برای تامین خوراک دام دامداران سرخس مشکلی نداریم، به ایلنا گفت: با توجه به بحران خشکسالی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، به همراه نماینده حوزه انتخابیه سفری به تهران داشتیم که در دیدار با معاون وزیر در شرکت پشتیبانی امور دام کشور و معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بحران خشکسالی شهرستان و بحث تامین جو و علوفه و اعطای تسهیلات مطرح شد که قول مساعد با اولویت تأمین جو و کنستانتره را بصورت ویژه دادند.

محمدرضا رجبی مقدم افزود: به همین منظور ضمن تامین جو و کنستانتره به صورت ویژه ،پیگیر اخذ مجوز از طریق تعاونی های مرزنشینان شهرستان جهت خرید و ورود جو و نهاده های دامی از کشورهای آسیای میانه  و مرز ریلی شدیم که موافقت شد مدیران تعاونی ها دیداری با معاون وزیر داشته باشند.

وی اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده تاکنون ۸۰۰ تن جو از طریق وزارت جهاد کشاورزی بطور خاص و۷۰۰ تن از طریق سازمان جهاد کشاورزی تخصیص پیدا کرده که به زودی در بین دامداران توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز