فرصت بینظیر ششماهه برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی به دنیا
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اکسپوی 2020 دوبی را فرصتی بینظیر برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی به دنیا دانست و گفت: رونق صادرات کالا و خدمات و نیز جذب سرمایهگذار خارجی برای حضور در اقتصاد ایران، باید دو آورده مهم اکسپو باشد.
به گزارش ایلنا از وزارت صمت، حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هماهنگی ستاد ملی اکسپو با اشاره به حماسهای که مردم برای تشییع پیکر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی آفریدند، گفت: باید به غیرت و شرافت مردم ایران درود فرستاد. آنها که برای فرمانده دلاور سپاه اسلام که ۴۰ سال لباس رزم پوشیده و برای حفظ کیان، ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، خاک و ناموس وطن از همه چیز خود گذشت، سنگ تمام گذاشتند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هیچ حماسه و رویدادی را نمیتوان هم تراز اتفاق چند روز اخیر دانست و تنها حماسه جهانی و عظیمی همچون اربعین را تداعی کرد تا همانطور که سردار برای مردم از همه داشتههای خود گذشت و ۴۰ سال فداکارانه ایثار کرد، آنها نیز قدرشناس زحمات وی شدند؛ ضمن اینکه تاریخ هیچ شخصیتی را سراغ ندارد که برای تشییع و تدفین، یک یک عتبات مقدسه در نجف، کربلا، کاظمین، مشهد، قم و جمکران نماز و طواف برگزار شده باشد و اینطور اهل بیت، او را بدرقه کرده باشند که این، نتیجه دفاع از حریم و حرم اهل بیت سلام الله علیها است.
وی افزود: این حماسه عظیم و بینظیر، پاداش اخلاص کسی است که همه چیز خود را با خدا معامله کرده است.
مدرس خیابانی ابراز امیدواری کرد پرچمی که سردار پرافتخار و جاودانه کشور، بلند کرده و نقطه عطفی برای زنده نگه داشتن و احیای ارزشهای ایران اسلامی گردید، همچنان برافراشته نگه داشته شود.
مدرس خیابانی تصریح کرد: هیچ رویداد و مناسبتی به این عظمت در منطقه و حتی کشورهای غربی برای بزرگداشت یک شخصیت، تاکنون برگزار نشده بود.
اکسپو بزرگترین رویداد اقتصادی و فرهنگی دنیا
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزاری اکسپوها را یک رویداد فرهنگی و اقتصادی بسیار مهم در دنیا دانست که ۶ ماه تمام کشورها و مردم دنیا را به خود مشغول میکند.
وی افزود: تمامی مباحث مرتبط با آخرین پیشرفتها، تکنولوژیها، دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی در کنار پتانسیلها و توانمندیهای اقتصادی یک کشور، همه در قالب برگزاری رویداد اکسپو گرد هم جمع میشوند و ما نیز به عنوان جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ غنی که داریم باید با تمام دستگاههای اجرایی، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در برگزاری هر چه مؤثرتر این رویداد تلاش کنیم.
مدرس خیابانی اظهار داشت: برای اینکه جایگاه خود را در نمایشگاههای سایر کشورها باز کرده و بتوانیم برخی نمایشگاههای تخصصی را برای معرفی دستاوردها و پتانسیلهای جمهوری اسلامی ایران در دنیا برگزار کنیم، باید رایزنی گسترده ای را انجام دهیم اما با فضایی که اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی پیش روی ایران قرار داده، اگرچه برخی از کشورهای دنیا به خیال خودشان قصد منزوی کردن ایران را دارد، اما یک فرصت بی بدیل خواهیم داشت که با استفاده از تمامی ظرفیتهای خود بتوانیم چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای دنیا نشان دهیم.
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فضای بسیار مؤثری که نمایشگاه اکسپو در اختیار ایران برای معرفی عرصههای مختلف اقتصادی و رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور فراهم میآورد، خاطرنشان کرد: اگر از این فضا استفاده نکنیم، بعدها قطعاً غبطه خواهیم خورد. این در شرایطی است که یکی از دلایلی که کمتر به اکسپو پرداخته شده و هنوز هم مشغله فکری بسیاری از کشورها، قرار نگرفته آن است که از فضای رسانه برای معرفی اهمیت این رویداد بین المللی استفاده نکرده ایم. پس باید یک پیوست رسانهای دقیق و منسجم برای معرفی این رویداد بزرگ بین المللی تدوین و عملیاتی کنیم.
وی از شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا فایل مشارکت دستگاههای اجرایی را در نمایشگاه اکسپوی 2020 دوبی در بازه زمانی پیش از برگزاری اکسپو نبندد، گفت: این نمایشگاه قرار است شش ماه در جریان باشد و بنابراین هر یک از دستگاههای اجرایی باید از 21 مهر سال 99 که این نمایشگاه آغاز به کار میکند تا 21 فروردین 1400کاملا در این نمایشگاه فعال بوده و برنامههای خود را متناسب با شرایط به روزرسانی داشته باشند؛ این درحالی است که شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز باید جایی را نیز در برنامهریزیهای خود برای موارد غیرقابل پیشبینی قرار دهد و زمینهای را فراهم سازد که فرصت حضور همه بخشها در طول شش ماه فراهم شود.
اکسپوی 2020 دوبی باید برای ایران خروجی اقتصادی داشته باشد
مدرس خیابانی با بیان اینکه اکسپوی 2020 دوبی باید برای ایران خروجی اقتصادی داشته باشد، گفت: ورودیهای ایران به این نمایشگاه شش ماهه، میتواند از جنس فرهنگ، هنر، اقتصاد و موضوعات مرتبط با تمدن و یا حتی مباحث اجتماعی، فناوری، کشاورزی، صنعت و معدن باشد؛ ولی آنچه که عادی کشور از این محل میشود شامل دو خروجی مهم است؛ به نحوی که خروجی اول باید از جنس صادرات کالا و خدمات ایرانی و خروجی دوم نیز میبایست از بابت سرمایهگذاری کشورهای دیگر در ایران با توجه به پتانسیلهای ارایه شده در این نمایشگاه باشد.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گردشگری نیز در گروه صادرات ایران قرار میگیرد و لذا باید به این بخش نیز توجه ویژه داشته و حواسمان باشد که در دوره نمایشگاه، جذب گردشگر نیز باید مدنظر قرار گیرد تا در نهایت خروجی این نمایشگاه برای ایران، آوردههای اقتصادی از جنس رونق صادرات کالا و خدمات داشته باشد؛ بنابراین اگر غیر از این باشد، حتما از پتانسیل بینظیر اکسپو به خوبی استفاده نشده است.
وی تاکید کرد: باید از تمام ظرفیتهای دستگاههای دولتی و خصوصی استفاده کرده و امور را به صورت غیرمتمرکز تا زمان برگزاری نمایشگاه مدیریت کرد، به این معنا که پراکندگی مناسبی از حیث کمیتههای تخصصی شکل گرفته و نتایج و تصمیمات آنها به صورت مرتب رصد شود. در این میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با طیف گستردهای از بخشهای مختلف نیز باید مسئولیت مناسبی در این حوزه داشته و به خوبی آن را ایفا نماید.
تشکلها، نقطه تماس دولت و بخشخصوصی
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تشکلها نقطه تماس دولت و بخش خصوصی هستند، گفت: تشکلگرایی امروز نمادی است که باید از سوی تمامی دستگاههای دولتی تمرین شود؛ این در حالی است که نقطه تماس بخش خصوصی با دولت انجمنها و تشکلها هستند و غیر از این نباید عمل شود؛ پس حرکت انفرادی در برنامهریزی مرتبط با حوزه اکسپوی 2020 دوبی نیز، نباید صورت گرفته و باید از ظرفیت تمامی تشکلها با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهره گرفت؛ به نحوی که اگر قرار است کالاهای مهمی همچون زعفران، خرما، پسته و فرش ایرانی در اکسپو معرفی شود، حتما و حتما میبایست با مشارکت تشکلهای تخصصی این حوزه، کار برنامهریزی و اجرا را صورت داد.
وی ادامه داد: امروز تشکلها، جلوه همگرایی و نقطه تماس بخش خصوصی با دولت هستند و کنترل و نظارت بر آنها نیز بسیار راحتتر از سپردن امور به شرکتها و بنگاهها است؛ ضمن اینکه همگرایی و همافزایی باید میان دولت با این تشکلها صورت گیرد و حتی هر درخواستی که برای حضور در اکسپو به ستاد اکسپو ارجاع داده میشود، باید در قالب تشکلها قابل بررسی باشد و حتی درخواست های انفرادی نیز مورد بررسی قرار گرفته نشده و پذیرش نشوند.
مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه چهار حوزه باید در اکسپو درگیر کار شوند، گفت: حوزه اول استانها هستند که باید از ظرفیت استانها و مناطق آزاد کشور بهترین استفاده را صورت داد؛ به نحوی که استانهایی که قطب صالدرات هستند، نقش ویژهای را در این حوزه پذیرفته و با نظارت ستاد اکسپو، بخشی از امور را اجرایی نمایند؛ این در شرایطی است که در حوزه دوم، طیفی از کالاهای صادراتی در کشور قرار میگیرند که معرف تمدن ایرانی بوده و باید به دنیا به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل منحصر به فرد معرفی شوند که نمونه آن پسته، خشکبار، زعفران و فرش هستند؛ اما درکنار آنها باید طیفی از خدمات هنری-سینمایی، موسیقی اصیل ایرانی و کالاهای نانوتکنولوژی و های تک نیز مدنظر قرار گیرند و به دنیا معرفی شوند.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: در عین حال باید در قالب تورهای گردشگری، تلاش کنیم تا از ظرفیتهای گردشگری و مناطق بکر گردشگری ایران از جمله تورهای طبیعتگردی استفاده کنیم و نقش ویژهای را برای آنها در اکسپو قائل شویم.
مدرس خیابانی گروه سوم را کالا و خدماتی دانست که باید در قالب تشکلها معرفی شوند و البته نباید برای آن، تنها قائل به یک تشکل شد، بلکه هر تشکلی که کالا و خدمات عرضه میکند باید سهم خود را در اکسپو و برگزاری هر چه بهتر آن داشته باشد.
وی گروه چهارم را هنرهای زیبا و صنایع دستی دانست که نباید در فرآیند تقسیم کار اکسپو، آن را فراموش کرد.
مدرس خیابانی، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرد تا با برگزاری همایشهای استانی و منطقهای به ویژه با رویکرد نقشآفرینی ایران در تجارت با اوراسیا، زمینهای را فراهم آورد تا حضور بخشهای مختلف علاوه بر توجه به پتانسیلهای اکسپو در معرفی کالا و خدمات ایرانی به دنیا، همراه با توجه ویژه به اوراسیا و تجارت با این کشورها باشد.
باید به سلایق بومی و فرهنگی کشورهای هدف صادراتی توجه کرد
وی ادامه داد: باید به سلایق بومی و فرهنگی کشورهای هدف صادراتی توجه ویژهای کرد، همانطور که کشورهای صادرکننده کالا به ایران از جمله چین، به شیوه بسیار جالبی به سلایق بومی و فرهنگی ایرانیها توجه میکنند تا بتوانند در قالب کالاهای صادراتی خود، تقریب فرهنگی و سلیقهای بیشتری با مشتریان ایرانی داشته باشند؛ پس باید بر روی بازارهای هدف نیز به صورت تخصصی کار کرده و در کنار آن، به کالاهای ویژه صادراتی خود که با نام ایرانی شناخته میشوند نیز، توجه کرد تا با سلایق مختلف، بتوان خریداران بیشتری را از دنیا برای آن جذب نمود.
مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به تعدد و تکثر تاجران ایرانی در خرید و فروش کالاهای تولید ایران گفت: متاسفانه به دلیل تکثر صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی، هم کالاهای خود را به دنیا ارزان میفروشیم و هم گران از دنیا، کالا میخریم، در حالیکه باید تلاش کنیم تشکلمحور حرکت کرده و در حوزه صادرات، از پتانسیل تشکلهای بزرگی همچون کنفدراسیون صادرات ایران و کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهره مناسبی داشته با شیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر ظرفیتهای بینظیر رسانه ملی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیتهای رسانه ملی برای معرفی اکسپو و اهمیت حضور ایران در این رویداد بزرگ بینالمللی استفاده کرد، چراکه اکسپو ظرفیت بسیار عالی و بالایی برای معرفی پتانسیلها، توانمندیها و کالاهای صادراتی ایران دارد و باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد.
مدرس خیابانی همچنین گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) باید در اکسپو نقشآفرینی کنند.
دولت تاجر، واردکننده و صادرکننده خوبی نیست
وی افزود: باید یک مدیر کنترل پروژه نیز در ستاد اکسپو، تمامی بخشها را به شکل فوقالعادهای کنترل کرده و نظارت کافی بر روی حسن انجام کارها داشته باشد؛ از سوی دیگر، باید مسیر حضور بخشخصوصی را هموارتر کرد و به این نکته توجه نمود که دولت هیچگاه تاجر خوبی نبوده و صادرکننده و واردکننده خوبی به شمار نمیآید.
مدرس خیابانی با اشاره به حرکت جهادگونه صادرکنندگان کشور در تامین ارز مورد نیاز صادرات خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت برای جابجایی ارز مورد نیاز یک مربی ورزشی با مشکل مواجه بود، صادرکنندگان کشور توانستهاند 32 میلیارد دلار صادرات انجام داده و ارز حاصل از آن را به کشور برگردانند. این یک افتخار بزرگ است و در فضای تحریمی، که سختترین شرایط پیش روی اقتصاد ایران قرار داده شده است، آنها توانستهاند حرکت مویرگی ارزرسانی برای تامین نیازهای کشور را صورت دهند و باید به آنها دست مریزاد گفت.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از اتاق بازرگانی نیز برای نقشآفرینی در اکسپو بیش از قبل انتظار میرود و باید کمیتهای میان اتاق بازرگانی و تشکلهای بخشخصوصی تشکیل شده و با مسئولیت اتاق بازرگانی هر آنچه که در قالب کالا و خدمات باید در اکسپو عرضه شود را با حضور تشکلها مدیریت نمود. در این میان کنفدراسیون صادرات ایران و کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نقش جدی دارند و میتوانند کمک کنند