تغییر جهت مسیرهای خرید و فروش به فضای مجازی
یک مقام مسئول با اشاره به انقلاب تکنولوژی و فناوری اطلاعات گفت: مسیرهای خرید و فروش و تحویل کالا از یک فضای واقعی به فضای مجازی تغییر یافته است.
به گزارش ایلنا، سهراب کارگر در چهارمین کنفرانس صنعت پخش با بیان اینکه صنعت پخش با تلاش شبانهروزی و مستمر سبب شده تا مایحتاج و کالاهای مورد نیاز مردم در کمترین زمان با قیمت یکسان و استانداردهای ملی توزیع شوند، گفت: فعالان این صنعت نقش بیبدیل و منحصر به فردی را در حفظ و افزایش سلامت و رفاه عمومی داشته و اهدافی مؤثر و کارآمد برای دولتمردان در زمانهای بحران به شمار میرود.
عضو هیأت مدیره انجمن شرکتهای صنعت پخش افزود: همراهی مؤثر جهت اجرای سیاستها و برنامههای تدوینی بخصوص سیاستهای اقتصاد مقاومتی منجر به این شده تا این صنعت بازوی توانمندی جهت تولیدکنندگان و واردکنندگان به منظور افزایش فروش و سهم بازار به شمار آید.
وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال، توجه به نیاز مصرفکنندگان و ارائه خدمات شایسته به تولیدکنندگان و واردکنندگان، یکی دیگر از مهمترین مأموریتهای صنعت پخش به شمار میآید و لذا با شناخت بیشتر این صنعت در عرصه اقتصاد و نمایان شدن تأثیرات مثبت و غیرقابل انکار آن در زنجیره عرضه، هر روز بر اهمیت آن اضافه میشود.
به گفته کارگر، توفیقات ارزنده و نتایج مثبتی که میان انجمن و وزارتخانههای صنعت و بهداشت تاکنون ایجاد شده، تنها در سایه همکاری اثربخش و تأثیرگذار معاونان و مدیران کل وزارتخانههای مذکور حاصل شده و این در شرایطی است که انجمن صنعت پخش بر اساس یکی از اهداف تعیین شده خود، اقدام به تدوین یک سناریوی مدون، مرتبط و منسجم جهت تعریف محورهای مد نظر خود شده است که بر این اساس اهداف اصلی کنفرانس، شناخت جایگاه صنعت پخش و نقش آن در زنجیره عرضه و اقتصاد کشور بوده؛ چرا که در گذشته حتی در سطوح عالی کشوری، شناخت مناسبی از صنعت پخش وجود نداشته است.
عضو هیأت مدیره انجمن شرکتهای صنعت پخش اظهار داشت: متأسفانه برخی از دستاندرکاران دولتی صنعت پخش را به عنوان یک کار واسطهای و دلالی به حساب آورده و آن را موجب افزایش قیمت و تورم قیمت تمام شده تلقی میکردند و بنابراین آن را صنعتی ناکارآمد و مضر در فرآیند عرضه کالا میپنداشتند؛ اما اکنون جایگاه و ارزش صنعت پخش در فرآیند عرضه کالا و خدمات مشخص و شفاف شده است.
کارگر ادامه داد: عمده مطالعات انجام شده در خصوص نظام توزیع در ایران، محصولمحور و مبتنی بر نظریات و دیدگاههای بازاریابی بوده است؛ ضمن اینکه بخش دیگری از مطالعات انجام شده در خصوص شبکههای توزیع در ایران با محوریت موضوع اصناف فروشگاههای زنجیرهای و برخی از فعالیتهای اجرایی توزیع بوده است و مطالعه جامع با نگاه و رویکرد راهبردی در این خصوص در حد مورد انتظار دیده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اهمیت و ضرورت موضوع از آن جهت است که با تحولات دنیای کنونی، رشد اقتصاد و جهانی شدن، شبکه توزیع کالا و خدمات در حال تغییر و نوینسازی است و این صنعت در آینده نزدیک میبایست شرایط و روشهای اجرایی خود را همسو با تغییرات پیش رو مورد بازنگری قرار دهد چرا که این تغییرات نه تنها قیمت کالا و خدمات را متأثر کرده؛ بلکه در حال تغییر ماهیت عرضه و تقاضا در داخل کشورها و حتی بهبود رقابت میان کالا و خدمات تولیدی در کشورهای مختلف بوده است.
عضو هیأت مدیره انجمن شرکتهای صنعت پخش تأکید کرد: یکی از مهمترین این تحولات، تغییر و جایگزینی نهادهای توزیعی سنتی با نهادهای توزیعی نوین است؛ به این معنا که در گذشته عمدتاً تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیعکنندگان کوچک و بزرگ، بازیگران اصلی شبکه توزیع بودند و در نهایت فروشگاههای کوچک و متوسط، وظیفه عرضه مستقیم کالا و خدمات به مشتریان را داشتند. این در حالی است که اکنون نهادهای توزیعی جدیدی همچون شرکتهای لجستیکی طرف سوم، جایگزین بازیگران قبلی در زنجیره تأمین شده است.
کارگر گفت: علاوه بر این اقتصاد نوین جهانی با انقلاب تکنولوژی و فناوری اطلاعات همراه است و فضا و مسیرهای خرید و فروش تحویل کالا از یک فضای واقعی به فضای مجازی تغییر یافته است به طوری که معاملات در یک مسیر الکترونیکی و بدون حضور فیزیکی طرفین صورت میگیرد.
عضو هیأت مدیره انجمن شرکتهای صنعت پخش خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی مشکلات مالیاتی نظیر کد اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده، برگشت هزینه و همچنین مسائل اجرایی، دغدغه بسیاری از فعالان این عرصه است که باید با همفکری حل شود.