روایت برازنده از یک نبرد دو ساله؛
محصولات چینی ۹۵ درصد کارگاهها را ورشکسته کرد
دست از مبارزه بر نمیدارم
در یک کلام باید بگویم که بسیار سخت گذشت! طی دو سالی که گذشت به عنوان رئیس اتحادیه، متوجه نشدم که آیا باید خدمت کنم یا اینکه صورت کار را نگه دارم. متاسفانه هر میزان کار و خدمت بهتری انجام دادیم، بیشتر مورد هجمه قرار گرفتیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ جواد برازنده، رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو، در گفتگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا از چالشهای بزرگ و موانع متعددی که طی دو سال گذشته با آنها مواجه شده است، سخن گفت. او با اشاره به افزایش تعداد اعضاء اتحادیه ابراز داشت: در این دوره توانستهاند اعضاء اتحادیه را از ۵۶۰ نفر به ۱۷۰۰ نفر افزایش دهند. با این وجود مشکلاتی مانند نرخ دلار و نبود همدلی در هیات مدیره، راه را برای پیشرفت دشوار کرده است. بر اساس سخنان برازنده، دخالتهای سایر اتحادیهها و نبود حمایت مالی از دیگر مشکلات عمده این اتحادیه بوده است. متن کامل این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
ایلنا: از عملکرد خودتان در این دو سال گذشته بگویید، وضعیت کنونی اتحادیه چگونه است؟
برازنده: در یک کلام باید گفت که بسیار سخت گذشت! طی دو سال اخیر که به عنوان رئیس اتحادیه بودم، متوجه نشدم که آیا باید خدمت کنم یا اینکه صورت کار را نگه دارم. متاسفانه هر میزان کار و خدمت بهتری انجام دادیم، بیشتر مورد هجمه قرار گرفتیم.
طی ۲ سال گذشته این اتحادیه را با ۵۶۰ عضو تحویل گرفتم و امروز پس از ۲ سال این تعداد به ۱۷۰۰ نفر رسیده است، البته کار بسیار مشکلی بود چرا که در وهله اول حق و حقوق اعضاء را باید ایفاء میکردیم و از سوی دیگر نباید مالیات را نادیده میگرفتیم.
در ادامه کار، مشکلات دیگر از جمله نرخ دلار برای ما مشکلساز شد. متاسفانه هیات مدیره در ادامه نیز با من همدل و همراه نبودند، هیات مدیره صرفا به چالشها و منفیگرایی میپرداختند که این درد بزرگی برای من بود.
هیچ کمکی نداشتم تا از عهده مشکلات برآیم، از اتاق اصناف تا سازمان صمت و هیات عالی نظارت با من همراه نبودند. وضعیت به گونهای بود که به نظر میرسید من کارمند این سه بخش هستم و هر روز باید با یک درگیری جدید مواجه میشدم.
در این مدت هم برخی از اتحادیهها در کار ما دخالت کردند، به عنوان مثال فلان فعالیت در حیطه کاری آنها است و برخی فعالیتها را از ما سلب کردند که این موارد باید حل و فصل میشد. البته در حال حاضر تا حد چشمگیری این مشکلات هموار شده است.
ایلنا: بنابراین میتوان گفت در طول این دو سال به جای اینکه تلاش خود را وقف کارهای جدید کنید، مشغول حل و فصل مشکلات قبلی بوده اید.
برازنده: بله، متاسفانه اینگونه گذشت.
ایلنا: چه میزان موفق بودهاید؟
برازنده: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد در این زمینه موفق بودیم هر چند مشکلات بسیار زیاد بودند. کار سختی هم بود که بتوانیم همه آنها را حل کنیم، حیطه فعالیتمان را سلب کردند که حدود نیمی از آن را توانستیم پس بگیریم.
ایلنا: اتحادیه شما چند صنف را پوشش میدهد؟
برازنده: ما ۲۳ رسته اصلی و ۱۹ تولیدی هستیم. متاسفانه شعار امسال رهبری حمایت از تولید است که حداقل در خصوص اتحادیه ما آنگونه که باید رعایت نکردند.
ایلنا: مشکل اصلی شما در حال حاضر چیست؟
برازنده: عمده مشکل ما این است که در حال حاضر هیچ حمایت مالی از ما صورت نمیگیرد و هر وام سنگینی که به ما میدهند، این وام برای تولید در مملکت هزینه میشود.
ایلنا: آیا وابستگی ارزی هم دارید؟
برازنده: به هر حال ما در صنعت خودرو فعالیت داریم و به همین جهت ۹۵ درصد وابستگی ارزی داریم، پژو و رنو مربوط به فرانسه است، بهمن موتور نیز مربوط به چین است، در شرایط تحریم، دیگر پژو و رنو ما را حمایت نمیکنند و شرایط خوبی هم نیست.
ایلنا: در عموم عرصهها خودتحریمیها بسیار مشکلساز شده است، وضعیت در اتحادیه شما چگونه بود؟
برازنده: مشکلات همانطور که گفتم بسیار وخیم است. چندی پیش فردی به اتحادیه مراجعه کرد که گریه میکرد، این فرد باید ۵۰۰ میلیون وام میگرفت تا قطعهای را تولید کند، ۵۰۰ میلیون تومان وام را پرداخت کردند اما اکنون ۵۶۰ میلیون تومان برای سال گذشته برایش مالیات آمده است، این مسئله یکی از مشکلات ماست.
ایلنا: برای آینده چه برنامهای دارید؟
برازنده: باید در ابتدا پرسید که ادارهها و سازمانهای بالادستی برای اتحادیه ما چه کاری کردهاند که من بتوانم با موانع برخورد کنم و آنها را هموار کنم. شفاف عرض میکنم که مدیران انتصابی مدبر نیستند، کار خود را نمیدانند، این مدیران غالبا حاشیهساز هستند هر چند که توانستهایم مشکلی را بعد از ۱۸ ماه حل کنیم، اما چرا باید حل یک مشکل ۱۸ ماه طول بکشد؟
برای حل این مشکلات باید هزینههای زیادی را پرداخت کنیم. من باید ساعتی هزینه کنم، رفت و آمد داشته باشم تا این مسئله را حل کنم. اما موانع همچنان پابرجا هستند و باید راهکارهای مناسبی برای رفع آنها ارائه شود.
ایلنا: در حال حاضر چه تعداد کارفرما و کارگر در این مجموعهها مشغول به کار هستند؟
برازنده: توجه کنید که صنعت خودروسازی یکی از بزرگترین زمینههای کارآفرینی و ایجاد اشتغال است. صنعت خودرویی یک صنعت بزرگ کارآفرینی است، یک خودرو نزدیک به ۷۳۰۰ قطعه دارد، برای تولید این قطعات، نیاز به تراشکاری، مواداولیه و آلیاژهای مختلف داریم و این یعنی اشتغال.
اگر اتحادیهها حمایت کنند، ما نیز کمکشان خواهیم کرد، زیرا همه ما در این حوزه تجربه داریم. ولی متأسفانه، ۹۵ درصد از این کارگاهها ورشکستهاند. چین در بسیاری موارد ما را بیچاره کرده است. چین با اجناس بیکیفیت توانسته است بازار ما را به سیطره در آورد. خریدار هم به دلیل توان مالی پائین، نمیتواند جنس با کیفیت داخلی را تهیه کند، لذا سراغ تولید بیکیفیت چینی میرود.
ایلنا: از مسئولان چه انتظاری دارید؟
برازنده: آقایان مسئول باید بدانند که صندلی آنها بیت المال است، این صندلی باید به کمک تولید مملکت بیاید.