خبرگزاری کار ایران

تحقق طرح «کیمیا» نیازمند نگاه ملی است/برنامه‌ریزی شرکت ملی مس برای تولید یک میلیون تن کاتد

تحقق طرح «کیمیا» نیازمند نگاه ملی است/برنامه‌ریزی شرکت ملی مس برای تولید یک میلیون تن کاتد
کد خبر : ۱۵۳۰۰۵۲

معاون اقتصادی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه طرح «کیمیا» نیازمند نگاه ملی و حمایت همه بخش‌های اقتصادی کشور است، گفت: شرکت ملی مس برای تولید یک میلیون تن کاتد مس برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مس‌پرس، دکتر امیر حسن‌زاده در خصوص طرح «کیمیا» و برنامه ریزی شرکت ملی صنایع مس ایران برای تولید یک میلیون تن کاتد در افق برنامه هفتم توسعه کشور گفتگو کرد:

لزوم به‌روزرسانی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معدنی و آیا رسیدن به تولید یک میلیون تن کاتد مس با دستگاه‌های موجود شدنی است؟

ایران در حوزه ذخایر مس کشوری غنی است. کرمان چهار معدن بزرگ دارد و همین امروز با مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران جلسه‌ای داشتیم. هدف‌گذاری شرکت ملی مس تولید یک میلیون تن کاتد است؛ در حال حاضر ایران 300 هزار تن کاتد تولید می‌کند و با این ماشین‌آلات و ابزار موجود به هدف‌گذاری یک میلیون تن نمی‌رسیم اما برای رسیدن به این هدف‌گذاری سه برنامه در دستور کار شرکت ملی صنایع مس ایران، استان کرمان و وزارت صمت قرار گرفته است و در حال اجراست.

1. واردات ماشین‌آلات جدید

2. شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت‌های داخلی که توان ساخت محصولات را دارند مانند مپنا و هپکو قراردادی برای ساخت ماشین آلات منعقد کرده است.

3. حرکت به سمت مکانیزه کردن معادن با روش‌هایی مانند ipcc و روش‌های مشابه موجود در دنیا

این سه برنامه به طور همزمان آغاز شده است تا به تولید یک میلیون تن کاتد برسیم؛ با این برنامه‌ها به هدف‌گذاری انجام شده خواهیم رسید. در سال‌های آینده از مس بیشتر خواهیم شنید. در دنیا، آینده مس را بسیار درخشان می‌بینند. این نعمت‌های خدادادی در ایران وجود دارد و باید اکتشاف و استخراج شود، به کاتد تبدیل شده و در نهایت در صنایع پایین‌دستی از آن استفاده شود تا برای کشور ارزش افزوده داشته باشد.

ایران می‌تواند نه تنها یک میلیون تن کاتد بلکه دو میلیون تن کاتد نیز تولید کند؛ با توجه به توان موجود و با همدلی و همکاری تمامی دستگاه‌ها می‌توانیم به این میزان تولید برسیم. البته نکته مهم این است که از مس در صنایع پایین‌دستی مانند حوزه اکترونیک، ماشین‌های برقی و ... باید استفاده شود.

با وجود جوان‌های مستعد و دانشگاه‌های خوب کشور به این هدف‌گذاری خواهیم رسید. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که نباید تک بعدی بود و فقط به تولید یک میلیون تن کاتد فکر کرد بلکه باید از آن در صنایع پایین‌دستی نیز استفاده کرد. رسیدن به این هدف‌گذاری و استفاده در صنایع پایین‌دستی باید یک نگاه ملی باشد که تمامی ارکان اقتصادی کشور در این طرح همکاری کنند.

در صورتی که برنامه‌های فوق اجرایی شود، چه زمانی این خواسته محقق خواهد شد؟

حداقل 7 یا 8 سال زمان نیاز است تا به هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کاتد برسیم البته به شرط اجرای هر سه برنامه فوق؛ خوشبختانه شرکت ملی صنایع مس ایران در حال اجرای هر سه برنامه است و در بهترین حالت تا افق 1409 به این هدف‌گذاری خواهیم رسید.

سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح وجود دارد؟

شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از شرکت‌های خوب بورسی است؛ از سهامداران و مدیران این مجموعه می‌خواهیم که توزیع سهام نداشته باشند و از سود به دست آمده در افزایش سرمایه شرکت و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. راه‌حل دوم نیز استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی است؛ در حال حاضر در استان کرمان برای اجرای چند پروژه از کشورهای همسایه سرمایه‌گذار خارجی جذب شده است. و در پایان، وام‌های صندوق توسعه ملی نیز می‌تواند سرمایه مورد نیاز برای این پروژه را تامین کند.

اما در کنار تمامی این موارد، نکته‌ای که حائز اهمیت است، خواسته ملی است؛ اگر می‌خواهیم از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد معدنی پیش برویم باید تمامی دستگاه‌ها همکاری کنند نه فقط وزارت صمت. مس در آینده به قدری مهم خواهد بود که می‌تواند با نفت رقابت کند.

همانطور که پیشتر نیز گفتم، در حال حاضر میزان تولید کاتد ایران 300 هزار تن است که فقط 60 هزار تن آن در صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شود که نشان از عدم توجه به صنایع پایین‌دستی دارد؛ باید همزمان با تولید یک میلیون تن کاتد به صنایع پایین‌دستی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز