خبرگزاری کار ایران

تاثیر هاوینگ بیت کوین از گذشته تا کنون، بررسی تاریخچه قیمتی

تاثیر هاوینگ بیت کوین از گذشته تا کنون، بررسی تاریخچه قیمتی
کد خبر : ۱۵۲۰۰۵۳

هاوینگ بیت کوین چیست؟ این کار که هر چهار سال یک بار توسط بنیان‌گذاران بیت کوین انجام می‌شود، بدین صورت است که در یک زمان خاص و پس از استخراج اندازه معینی بیت کوین، پاداش استخراج آن به یکباره نصف می‌شود.

بیت کوین به عنوان یک ارز ضد تورمی طراحی شده است. این بدان معناست که قرار است میزان استخراج تعداد معدود و مشخص بیت کوین (21 میلیون واحد) مانع از افت قیمت آن شود. فرض بر این است که با گذشت زمان، انتشار بیت کوین کاهش می‌یابد و در نتیجه با گذشت زمان کمیاب می‌شود. بر اساس قوانین اقتصادی با کمیاب شدن بیت کوین و افزایش تقاضا برای آن، این ارز دیجیتال دچار تورم نمی‌شود، زیرا تورم زمانی ایجاد می‌شود که عرضه پول چه دیجیتال و چه غیر دیجیتال و ارز فیات (مانند دلار) افزایش یافته و قدرت خرید کاهش یابد. بنابراین از طریق پدیده هاوینگ هر حدودا 4 سال یک بار امکان استخراج این رمز ارز به نصف رسیده و میزان پاداش استخراج کنندگان بیت کوین نیز نصف می‌شود.

اولین هاوینگ بیت کوین (2012) و تاثیرات آن بر بازار

نخستین هاوینگ بیت کوین در سال 2012 روی داد. در این زمان نگرانی‌هایی در مورد این که چگونه نصف شدن پاداش بیت کوین تورم را مهار می‌کند، یا پایانی را برای این ارز دیجیتال رقم می‌زند، وجود داشت: برخی بر این باور بودند که عرضه محدود و هاوینگ بیت کوین منجر به کاهش تورم و کاهش ارزش بیت کوین می‌شود، در حالی که برخی دیگر معتقد بودند که این امر می‌تواند باعث کمبود و افزایش قیمت شود.

افزایش قیمت مهر تاییدی بر نظریه دوم بود. پس از هاوینگ بیت کوین در 28 نوامبر 2012، که پاداش بلاک بیت کوین را از 50 به 25 بیت کوین کاهش داد، قیمت یک بیت کوین از 12 دلار به 1032 دلار رسید؛ یعنی بیش از 8500 درصد در کمتر از یک سال افزایش یافت. این افزایش قابل توجه در ارزش توسط ترکیبی از عوامل، از جمله افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران، پذیرش رو به رشد بیت کوین به عنوان یک شکل قانونی ارز و درک کمبود ناشی از رویداد هاوینگ انجام شد. در تاریخ یاد شده، 210000 بلاک (محل ذخیره داده‌ها) استخراج شده بود و نیمی از 10.5 میلیون بیت کوین در گردش آزاد شده بود.

دومین هاوینگ بیت کوین (2016) و تغییرات قیمتی

جامعه ارزهای دیجیتال تاریخ دومین هاوینگ بیت کوین را پیش‌بینی می‌کرد. در آن زمان بیت کوین در بین سرمایه‌گذاران مقبولیت و محبوبیت کافی را پیدا کرده بود و در نتیجه قیمت آن پیش از تاریخ هاوینگ در سال 2016 افزایش یافته بود.

وقتی 420000 بلاک استخراج شد، پاداش بلاک بیت کوین دوباره به نصف کاهش یافت و به 12.5 واحد این رمز ارز یعنی بی‌تی‌سی (BTC) رسید. بیت کوین در آن زمان 651 دلار معامله می‌شد. ارزش بیت کوین تنها چند هفته پس از هاوینگ، سقوط کرد. با این حال، این صرفاً یک کاهش موقت پیش از افزایش تصاعدی بود، زیرا قیمت یک بیت کوین 526 روز پس از نصف شدن پاداش، به بالاترین سطح تاریخ یعنی 20089 دلار رسید. این بدان معنی است که بازار به صورت ناخودآگاه باز هم از هاوینگ استقبال کرده است.

تاثیر هاوینگ بیت کوین از گذشته تا کنون، بررسی تاریخچه قیمتی

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

سومین هاوینگ بیت کوین (2020) و واکنش بازار

هاوینگ سوم در میان چندین اتفاق مهم در دنیا، به ویژه تأثیر بحران کرونا روی داد که باعث سقوط قیمت بیت کوین در اوایل سال 2020 شد. در ماه می یعنی ماه پنجم سال 2020 و پس از استخراج 630000 بلاک، پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش یافت، از 12.5 به 6.25 بی‌تی‌سی. بیت کوین در آن زمان حدود 8787 دلار معامله می شد. بیت کوین 18 ماه بعد به بالاترین قیمت در حدود 66000 دلار رسید. در نتیجه می‌توان دید که بازار نسبت به سومین هاوینگ نیز رویکرد مثبتی داشته و باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین شده است.

فاکتورهای تاثیرگذار دیگر بر قیمت بیت کوین در زمان هاوینگ

در حالت عادی عوامل زیادی بر قیمت بیت کوین تاثیر داشته و دارند که از آن جمله می‌توان به عملکرد اخبار و رسانه‌ها، میزان اقبال عمومی، میزان عرضه و تقاضا و... اشاره کرد. اما آنچه بر قیمت بیت کوین در زمان هاوینگ تاثیر می‌گذارد، یک دلیل بسیار عمده دارد و آن واکنش روانی جامعه کاربران است. در واقع کاهش میزان عرضه بیت کوین باعث ایجاد نگرانی جامعه هدف از امکان دستیابی کمتر به این رمز ارز و دریافت پاداش کمتر می‌شود. این دو موضوع موجب می‌شود که قیمت این ارز دیجیتال دچار تحول شود.

تاثیر هاوینگ بیت کوین از گذشته تا کنون، بررسی تاریخچه قیمتی

پیش‌بینی‌ها و انتظارات برای هاوینگ‌ 2024 و هاوینگ های بعدی

هاوینگ 2024 در 19 آوریل یعنی 31 فروردین با 840000 بلاک رخ داد که در آن پاداش‌های بلاک به نصف کاهش یافت و به 3.125 واحد رسید. در حال حاضر که در میانه سال 2024 هستیم برای پیش‌بینی هاوینگ این سال زود است. با وجود این رویداد قابل توجه، هنوز مشخص نیست که آیا این امر مانند گذشته منجر به افزایش شدید قیمت بیت کوین خواهد شد یا خیر؟ این احتمال وجود دارد که استخراج کنندگان بیت کوین بیش از هر گروه دیگری به دلیل از دست دادن درآمد تحت تاثیر قرار گیرند.

چنان که در جدول زیر مشاهده می‌شود، سه هاوینگ انجام شده در گذشته، منجر به بالاترین رکوردهای جدید برای قیمت بیت کوین در ماه‎های بعد از رویدادها شده است. رویدادهای نصف شدن بیت کوین از لحاظ تاریخی با افزایش قیمت همراه بوده است. این به این دلیل است که کاهش نرخ ایجاد بیت کوین جدید می‌تواند باعث کمبود شود و به طور بالقوه باعث افزایش تقاضا و در نتیجه قیمت شود. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که معاملات رمز ارز تحت تأثیر عوامل مختلفی است و نوسانات قیمت می‌تواند پیچیده بوده و به عوامل زیادی مرتبط باشد.

سال

بیت کوین استخراج شده

میزان پاداش

فاصله زمانی رسیدن به بالاترین قیمت پس از هاوینگ

تغییرات قیمت پس از هاوینگ (دلار)

2012

210000 بلاک

از 50 به 25

کمتر از یک سال

از 12 به 1032

2016

420000 بلاک

12.5

526 روز

از 651 به 20089

2020

630000 بلاک

6.25

18 ماه

از 8787 به 66000

2024

840000 بلاک

3.125

نامعلوم

نامعلوم

 

برخی از تحلیل‌گران بر این اعتقاد هستند که تاثیر این نصف شدن بیشتر به قیمت‌های فعلی بیت‌کوین مربوط می‌شود و احتمالاً پس از این روند تصاعدی زیادی در قیمت وجود نخواهد داشت. باید در نظر داشت که اگر بیت کوین برنامه هر چهار سال یک هاوینگ خود را حفظ کند، از سال 2024 تا پایان عمر استخراج بیت کوین 29 هاوینگ باقی خواهد ماند و در سال 2140 استخراج آن به پایان برسد. جوایز بلاک بیت کوین‌ها را می‌توان به ارزش‌های کوچک‌تری به نام ساتوشی (Satoshi) تقسیم کرد که یک ساتوشی معادل 0.00000001 بیت کوین است. در سال 2136 جوایز به میزان 1 ساتوشی کاهش یافته و انتظار می‎رود آخرین ساتوشی پیش از آخرین هاوینگ در اواسط سال 2140 اهدا شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز