خبرگزاری کار ایران

نکات اجرایی سازه ال اس اف

نکات اجرایی سازه ال اس اف
کد خبر : ۱۵۰۹۶۸۹

از نکات بسیار مهم در اجرای فونداسیون سازه‌های ال اس اف تراز بودن سطح نهایی بتن، به‌ویژه در محل نصب دیوارهای باربر می باشد . این موضوع باعث میشود تا تمام نقاط هم‌تراز بوده و عملیات نصب پنل‌های دیواری به‌آسانی انجام گردد. در غیر این صورت ممکن است در محل‌هایی، زیر رانر پایینی پنل دیوار خالی مانده و نیاز به این باشد مصالح پرکننده مناسب مانند گروت در محل خالی مانده اجرا گردد .

با توجه به کاربرد روز افزون  سازه‌ ال اس اف و نبود آیین نامه مدون داخلی در مورد این سازه ها و  عدم آشنایی کامل دست اندرکاران این سیستم ساختمانی به آیین نامه های بین اللملی، مجریان این سازه‌ها باید با مطالعه دقیق نقشه‌ها و جزئیات اجرایی  در ارتقای کیفی بناهای ساخته شده با این سازه تلاش نمایند . در این راستا توجه به نکات زیر در اجرای سازه‌های LSF ضروری به نظر می­رسد:

فونداسیون سازه های ال اس اف :

به لحاظ سبک بودن ساختار کلی بنا  ، فونداسیون در سازه های  LSF بسیار سبک طراحی می گردد  و به علت سبکی زیاد این سازه از سادگی خاصی در نقشه ها و جزئیات برخودار است . با توجه به نظر مهندس  محاسب می توان از پی نواری در زیر دیوار های باربر و  یا پی گسترده ( رادیه ) استفاده نمود ، همچنین می توان قبل از اجرای بتن فونداسیون، لوله های فاضلاب وسایر تاسیسات لازم را کارگزاری نموده و سپس اقدام به بتن ریزی نمود.    

از نکات بسیار مهم در اجرای فونداسیون سازه‌های ال اس اف  تراز بودن سطح نهایی بتن، به‌ویژه در محل نصب دیوارهای باربر می باشد . این موضوع باعث میشود تا تمام نقاط هم‌تراز بوده و عملیات نصب پنل‌های دیواری به‌آسانی انجام گردد. در غیر این صورت ممکن است در محل‌هایی، زیر رانر پایینی پنل دیوار خالی مانده و نیاز به این باشد مصالح پرکننده مناسب مانند گروت در محل خالی مانده اجرا گردد .

بتن فنداسیون در محل اجرای سازه  ای اس اف باید کاملاً خشک باشد .به خاطر خاصیت قلیایی بسیار شدید بتن و واکنش فعال با پوشش گالوانایزه مقاطع فولادی ، از تماس مستقیم سازه با بتن و ملات مرطوب باید ممانعت به عمل آورد.

رانر کف پنل دیوارهای جانبی باید از لبه فونداسیون حداقل ۲۵ میلیمتر  فاصله داشته باشند . این موضوع به دلیل جلوگیری از تخریب بتن فداسیون در هنگان سوراخ‌کاری برای اجرای انکربولت های سازه ای است .

اتصال سازه به فنداسیون :

اتصال سازه ال اس اف به فنداسیون عموما به وسیله ی انکر بولت های مکانیکی انجام می شود . عموما از انکربولت  یا رول بولت های نوع HSA  برای این کار استفاده می گردد. در سازه های نیوزلندی این اتصال به صورت مستقیم و در فواصل معین طبق نقشه های محاسبه شده انجام می گیرد . در سازه های کانادایی استفاده از قطعه Hold down  مرسوم بوده و اتصال به فنداسیون از طریق این قطعه در فواصل معین انجام می شود .

تراز بودن دیوار ها :

قبل از اجرای سقف و یا دیوارهای طبقه بالا بایستی دیوارهای طبقه پایین به‌خوبی مهاربندی گردند. در صورت عدم رعایت این نکته ممکن است سازه در اثر بارها و عوامل جوی حین ساخت مانند طوفان کج شده و شاقولی بودن خود را از دست بدهند.

اتصال قطعات سازه به یکدیگر

در اتصالات اعضا اصلی سازه‌ ی lSF  به یکدیگر عموما از پیچ های خودکار سرمته استفاده می شود . این پیچها عموماً جهت مقابله با بارهای جانبی مانند زلزله و باد به کار می­رود . یکی دیگر از کاربردهای این پیچ ها ، جلوگیری از لغزش و بلند شدن سقف به خاطر بار جانبی زلزله یا مکش حاصل از باد می­باشد. نوع، موقعیت، تعداد پیچ‌های بکار رفته و سایر مشخصات لازم این اتصالات مطابق محاسبات در نقشه‌های اجرایی لحاظ می­شود.

نکات اجرایی سازه ال اس اف

استفاده از جوشکاری در اتصالات سازه LSf

انجام جوشکاری برای اتصال یا وصله پروفیل‌های LSF مجاز نمی­باشد علی­الخصوص اگر پروفیل‌ها از ورق‌های نازک تولید گردد . فرایند جوشکاری ورق‌های نازک مشکل بوده و ممکن است تحت حرارت جوشکاری ذوب گردد.

طبق محاسبات انجام شده سازه، ممکن است در اتصالات ازجمله اتصالات کناری خرپاها تعداد پیچ‌های موردنیاز بیشتر از ۲ عدد باشد. هرچند عدد پیچ که نقشه الزام کرده است باید اجرا گردد در غیر این صورت با افزایش بارها احتمال گسیختگی عضو از محل آن اتصال وجود دارد.

اجرای تاسیسات  سازه LSF :

در اجرای تأسیسات باید دقت شود که تمامی اعضا به‌ویژه استادها به‌هیچ‌وجه بریده نگردد. چراکه این استادها هستند که بار را از سقف و طبقات بالاتر به پایین و درنهایت به فونداسیون منتقل می‌کنند. محل عبور تأسیسات از قبل در نقشه‌ها تعیین شده و سوراخ استاندارد آن در فواصل و موقعیت‌های استاندارد تعبیه شده است.

انواع پیچ استفاده شده در سازه LSF

در اتصال قطعات یک المان در سازه نیوزلندی عموما از پیچ های ویفر  ) wafer head self-drilling screw  ) استفاده می شود . در سازه‌های کانادایی به خاطر اینکه محل پیچ توسط دستگاه cnc  پانچ نشده بایستی از پیچ های استفاده شود که گل پیچ آنها دارای برآمدگی کمتری باشد . از این رو از پیچ های واشردار ( truss head screw) استفاده می کنیم . برای اتصال پنل های دیواری به یکدیگر و همچنین اتصال خرپاهای سقف به دیوار ها از پیچ های سر بکسی یا اصطلاحا پیچ شیروانی ( hex head self-drilling  screw) استفاده می کنیم .

حمل و مونتاژ سازه LSF

با توجه به ضخامت کم ورق‌های گالوانیزه استفاده شده در تولید سازه های ال اس اف موضوع بسته بندی و حمل و مونتاژ سازه اهمیت بالایی در کیفیت سازه دارد . بسته بندی سازه ها بایستی المان به المان جداگانه انجام شود تا هنگام مونتاژ ، اکیپ‌ها دچار سردر گمی و اتلاف وقت نگردند . با توجه به اینکه عموما این سازه ها در مناطق ییلاقی اجرا میشود که دسترسی به آنها با وسایل نقلیه سنگین مانند تریلی مشکل است ، تولید المانها با طول بیشتر از 6 متر عموما در بحث حمل دچار مشکل بوده و هزینه‌های بسیاری به مالک تحمیل میکند .

استفاده از نقشه های سازه و نقشه‌ی مونتاژ سازه در هنگام اجرا الزامی است و از بروز اشکالات در مونتاژ سازه جلوگیری می کند . در مبحث مونتاژ سازه بسیار باید دقت نمود که سازه به درستی و به صورت اصولی مونتاژ شود . از جازدن قطعات با فشار بیش از حد بایستی جلوگیری نمود . وقتی که یک قطعه در یک المان به صورت فشاری جاگذاری شده باشد کل پنل را دچار مشکل خواهد کرد  .

نکات اجرایی سازه ال اس اف

استفاده از جرثقیل برای قرار دادن پنل های دیواری و یا خرپاهای سقفی به سرعت نصب سازه کمک میکند . اما بایستی در هنگام استفاده از جرثقیل دقت شود که حتما از تسمه به جای زنجیر برای حمل پنل ها استفاده شود تا از لهیدگی نقطه ای جلوگیری شود . همچنین نحوه بستن پنل به جرثقیل اهمیت زیادی دارد . بهتر است که تسمه به جای اینکه از یک نقطه بسته شود ، از چند نقطه با تسمه بسته شود تا وزن کل پنل یا خرپا بر روی یک نقطه متمرکز نگردد.

در سازه هایی که به عنوان اضافه طبقه اجرا میگردند ، مهار اولیه پنل های دیوارهای جانبی که در لبه ی بام قرار میگیرند بسیار اهمیت دارد. زیرا در صورت مهار نشدن درست ممکن است پنل ها بر اثر باد یا خطای انسانی دچار لنگر شده و از لبه بام سقوط کند که علاوه بر آسیب به خود سازه ممکن است باعث خسارات جانی و مالی دیگر هم شود .

. با توجه به برنده بودن لبه سازه ها  استفاده از دستکش های ایمنی در هنگام نصب و مونتاژ برای جلوگیری از آسیب های احتمالی الزامی است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجرای سازه ال اس اف و کسب مشاوره با وبسایت ما در ارتباط باشید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز